Dit bericht is met toestemming van het forumbeheer geplaatst.
Borstvoeding verdient tijd, daar is geen twijfel over mogelijk. Of het de tijd krijgt die het verdient is echter nog maar zeer de vraag. Veel voedende moeders die na hun zwangerschapsverlof weer aan het werk gaan, maken gebruik van het recht om te voeden of te kolven onder werktijd; een recht dat zelfs wettelijk is vastgelegd. De ervaring leert echter, dat werkgevers vaak niet voldoende of zelfs helemaal niet op de hoogte zijn van dit recht en de plichten die zij in dat geval ten aanzien van de werknemer hebben. Zo wordt nog regelmatig de bezemkast of een (invaliden)toilet aangewezen als “kolfruimte� of wordt er van de werknemer verwacht, dat zij haar lunchpauze gebruikt om te gaan kolven terwijl zij daarvoor toch echt maximaal een kwart van haar werktijd mag gebruiken. In sommige gevallen stuiten moeders op zoveel onbegrip, dat zij zich genoodzaakt voelen om te stoppen met borstvoeding geven. En vrouwen die doorvechten om te kunnen kolven onder werktijd, zien de verstandhouding met de werkgever daardoor dikwijls verslechteren of worden zelfs keihard tegengewerkt. Dit kan niet de bedoeling zijn van een recht, dat er simpelweg voor dient om het geven van borstvoeding succesvol te kunnen voortzetten wanneer je als moeder weer terugkeert op de werkvloer. Via de Bewustwording Borstvoeding, 3 minuten actie willen we pleiten voor aandacht voor dit onderwerp. Daarom hebben we een brief opgesteld, gericht aan de heer Ab Klink, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze brief is te lezen op de actiesite, http://www.bv3minutenactie.nl . Ook jouw stem telt: je kunt deze actie steunen door de brief online te ondertekenen. Samen kunnen we een duidelijke boodschap afgeven. De uitvoering van het recht om te voeden of te kolven onder werktijd laat nog veel te vaak behoorlijk te wensen over, dat kan en moet beter!
heel goede actie :thumbup: :thumbup:
ik hoop dat vele moeders hierdoor de kans kunnen krijgen waar ze recht op hebben en boven al waar hun kind recht op heeft!
Ik heb natuurlijk direct getekend :-*
Yep, vanuit hier ook :thumbup: ! Ik heb het geluk dat mijn baas niet moeilijk doet over een door mij toegeëigende kolfruimte en kolven ook ná 9 maanden, maar helaas weet ik hoe schrijnend de situaties bij sommige andere werkgevers zijn :naughty: .
Biebels, hoe doe jij dat op school dan?
Ik mag van mijn collega’s hun stagebureau “lenen” als ik moet kolven. Die ruimte is afsluitbaar. Vind ik super, een kolfruimte zit er bij ons niet in. We huren lokalen in een bedrijfspand en daar is al te weinig ruimte.
Maar mijn collega’s zijn erg meelevend en ik mag dus hun kantoortje gebruiken.
@lydia wrote:
Biebels, hoe doe jij dat op school dan?
Ik mag van mijn collega’s hun stagebureau “lenen” als ik moet kolven. Die ruimte is afsluitbaar. Vind ik super, een kolfruimte zit er bij ons niet in. We huren lokalen in een bedrijfspand en daar is al te weinig ruimte.
Maar mijn collega’s zijn erg meelevend en ik mag dus hun kantoortje gebruiken.
deed
Ruimte was geen probleem, ik mocht kolven in een kantoortje van de psz die onder hetzelfde dak zat. Geen super-luxe, maar stoel + stroom, was alles wat ik nodig had.
Het probleem zat hem meer in tijd; welke tijden ga ik kolven en vooral WIE gaat er dan mijn groep vervangen? Alleen tussen de middag kolven was gewoon niet te doen, aangezien Leonie thuis om de 2 uren dronk.