kolven niet genoeg????

Odin is inmiddels 3 mnd en ik geef tot nu toe nog steeds BV. Ik geniet er enorm van dat het mij (ons) dit keer wel gelukt is (vorige 2 kids maar korte tijd).

Volgens het CB buigt Odin inmiddels wel af wat gewicht. Hij komt niet genoeg aan. Meestal komt hij om de 2,5/3 uur en in de nacht laat hij er wel wat langer tussen. De laatste dagen heb ik echter het idee dat hij steeds vaker wil drinken(kan natuurlijk regeldagen zijn). Ik ben nu ongeveer 2,5 week weer aan het werk en kolf nu de melk af. De eerste week was mijn productie wel goed. Ik had meestal wel zo’n 120cc. Echter neemt de productie steeds meer af. Vanmorgen heb ik er net 60 cc uit gekregen. Hij drinkt nu ongeveer 100 cc uit de fles, meer wil hij niet drinken

Ik vraag mij dan af of hij wel genoeg heeft aan de borstvoeding. Hij is over het algemeen wel tevreden. De plas en poepluiers zijn ook nog steeds genoeg. Heeft iemand hier ervaring mee?

@Debbie wrote:

Odin is inmiddels 3 mnd en ik geef tot nu toe nog steeds BV. Ik geniet er enorm van dat het mij (ons) dit keer wel gelukt is (vorige 2 kids maar korte tijd).

Dat klinkt goed joh, wat fijn voor jullie :smiley:

@Debbie wrote:
Volgens het CB buigt Odin inmiddels wel af wat gewicht. Hij komt niet genoeg aan.

Hoeveel is je zoontje de laatste tijd gegroeid? Op bv.com kun je online de groeicurve invullen die is ontwikkeld door de Wereld Gezondheidsorganisatie en volledig is gebaseerd op de groei van borstgevoede kindjes. Als je deze invult, hoe komt het plaatje er dan uit te zien? bv.com-groeicurve

@Debbie wrote:
Meestal komt hij om de 2,5/3 uur en in de nacht laat hij er wel wat langer tussen.

Heel normaal dus :wink: Hoe verloopt het voeden verder, voelt het voor jou prettig (geen pijn of kloofjes)? Gebruik je tepelhoedjes? Geef je één of twee borsten per voeding? Heb je het idee dat je zoontje de borst goed leegdrinkt?

@Debbie wrote:
De laatste dagen heb ik echter het idee dat hij steeds vaker wil drinken(kan natuurlijk regeldagen zijn).

Het is idd mogelijk dat jullie met regeldagen te maken hebben, die komen vaak zo rond de leeftijd van drie maanden nog even weer voorbij :slight_smile:

Soms kan een (tijdelijke) terugloop van de melkproductie ook worden veroorzaakt door o.a. menstruatie, gebruik van bepaalde hormonale anticonceptie of een nieuwe zwangerschap.

@Debbie wrote:
Ik ben nu ongeveer 2,5 week weer aan het werk en kolf nu de melk af. De eerste week was mijn productie wel goed. Ik had meestal wel zo’n 120cc. Echter neemt de productie steeds meer af. Vanmorgen heb ik er net 60 cc uit gekregen.

Ik kan me voorstellen dat je je daar misschien zorgen over maakt. Wat voor kolf gebruik je op dit moment? Kun je terecht in een ruimte waar je rustig en op je gemak kunt gaan kolven?

Op bv.com worden in het volgende artikel informatie en tips gegeven om het kolven te vergemakkelijken: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk

@Debbie wrote:
Hij drinkt nu ongeveer 100 cc uit de fles, meer wil hij niet drinken

Hoe vaak per dag drinkt hij dan?

@Debbie wrote:
Ik vraag mij dan af of hij wel genoeg heeft aan de borstvoeding. Hij is over het algemeen wel tevreden. De plas en poepluiers zijn ook nog steeds genoeg.

Dat zijn idd belangrijke punten om te bepalen of een kindje voldoende binnenkrijgt. Ik ben benieuwd naar de details m.b.t. de groei van je zoontje :slight_smile:

Yvonne bedankt voor je reactie.

Die groeicurve zal ik nog eens invullen. Hij was bij de geboorte 3684 gr. Ruim 2 weken geleden is hij gewogen op het CB. Toen was zijn gewicht 5100 gr. Inmiddels zal het wel tussen de 5500 en 6000 gr zitten. Als ik het vergelijk met de andere 2 kids dan loopt het allemaal wel gelijk op.

Ik heb geen klachten tijdens het voeden. Soms een sterk voelende TSR. Meestal geef ik twee borsten per keer. Ik denk wel dat Odin de borst goed leeg drinkt. Hij is dat wat vaker aan het zuigen om volgens pas een slok weer te nemen. Hij laat dan zelf los. Dan geef ik hem pas de volgende borst.

Ik heb net de enkele electrische kolf van Avent gekocht ivm werk. Daarvoor had ik de handkolf van Avent. Bedankt voor de link. Zal later eens even goed gaan lezen.

Ik ben van 08:00 tot 17:30 weg van huis. Hij drinkt dan 3 flesjes van 100cc. Soms ook iets minder. Na wat leeswerk op het borstvoedingsforum is dat eigenlijk nog wel redelijk.

Ik kolfde op mijn werk tot nu toe 2x per dag en ben vandaag maar begonnen met 3x kolven.