kolven ivm medicijn gebruik

Hoi,

Ik heb een vraag over kolven. Onze dochter is nu twee weken oud. Sinds woensdag slik ik helaas medicijnen waarbij borstvoeding niet mogelijk is en er zijn geen andere medicijnen die ik kan nemen als alternatief.

Nu kolf ik dus af om de productie op gang te houden.

Zij drinkt nu 7 voedingen van 90 cc (630 cc) friso hypo allergeen. Dit gaat niet altijd op.

Ik kolf iedere 4 uur beide borsten leeg met masseren ongeveer 150 cc, 's nachts slaap ik door dus 5 keer 150 cc (750 cc totaal).

Is dit dan voldoende als ik met BV altijd boven de hoeveelheid blijf van de kunstvoeding? Of zouden jullie iets anders doen?

Ik hoop dat de medicijnen tijdelijk zijn en dat ik dan weer terug kan gaan naar BV. De eerste week heeft ze wel BV gehad en toen liep dat heel goed en was ze tevreden, nu met fles minder.

Bedankt alvast,

Léonie

Weet je heel zeker dat de medicijnen niet kunnen met bv? Veel artsen zijn niet volledig op de hoogte.

En enig idee hoe lang je de medicijnen moet gebruiken? Bij zo’n kleintje heb je denk ik hoe langer het duurt hoe meer kans op tepel-speenverwarring.

Een van mijn kinderen heeft een poos in het ziekenhuis gelegen, ik voedde toen wel een paar keer per dag, kolfde een paar keer. De bv was toen nog niet goed op gang, maar dat kwam eenmaal thuis heel erg snel goed hoor, dan is je productie indien nodig zo wat opgekrikt.

Sterkte!

Ik weet helaas heel zeker dat de medicijnen niet samen gaan met BV, want het is een antipsychoticum met versuffende werking om te zorgen dat ik slaap.

Tepel-speen verwarring is inderdaad mogelijk een probleem, maar dan zou ik eventueel met tepelhoedje kunnen voeden toch? Is het natuurlijk nog niet hetzelfde maar lijkt al wel iets meer. Ik wil ook speciale flessen gaan kopen die zoveel mogelijk de borst imiteren. Is tommy tippy daarvoor goed of raden jullie iets anders aan?

Bedankt,

Léonie

over die fles wel goeie ervaringen gehoord van een vriendin, zelf geen ervaring mee…

Voor wat betreft de medicatie, misschien eens een goeie lactatiekundige raadplegen of er misschien andere medicatie mogelijk is voor jou? Waarbij je wel bv kan geven?

Zou anders je vraag zeker eens stellen op http://www.borstvoedingsforum.nl/ stellen (is een niet commercieel forum van de samenwerkende bv organisaties) daar zitten ongetwijfeld moeders met ervaring dan wel vrijwilligers met voldoende kennis.

oh ja en even PB hier aan Yvonne_Z sturen? (geloof dat dat haar naam hier is).

Zij is contactpersoon bij de VBN en weet wellicht ook meer/ telefoonnummer van een lactatiekundige waar je jouw specifieke medicatie voor kan leggen/ bespreken.

In het begin wordt aangeraden om je kindje om de 2 a 3 uur aan te leggen. Uiteindelijk kom je dan op gemiddeld 8 tot 12 voedingen per 24 uur. Om je productie echt goed op gang te krijgen is 4 voedingen niet genoeg. Als je zo doorgaat heb je een grote kans, dat je productie inzakt en dat je geen borstvoeding meer kan geven op den duur.

Het vraag-aanbod principe van BV werkt als volgt: vaak = productie omhoog, ook al kolf je dan minder per keer dan nu. Het gaat om de stimulatie!

minder vaak = productie blijft stabiel of gaat achteruit, ook al kolf je per keer heel veel ml’s.

750 ml per dag is op zich qua hoeveelheid misschien wel goed. Maar ik zou dus zelf liever richting minimaal 8x per dag kolven gaan.

Verder zou ik het voor mezelf heel duidelijk uitzoeken of er niet een alternatief is. Apothekers weten hier vaak ook meer over. Zij kunnen het zo in hun medicijnbijbel opzoeken. Daarin staat vaak ook veel duidelijker omschreven of iets nu echt wel of niet in de moedermelk terecht komt en of de hoeveelheid kwaad kan. Terwijl in de bijsluiters van medicijnen vaak al heel snel staat dat het ‘af te raden’ is of ‘niet voldoende onderzocht’ is. Dit is de manier van de fabrikanten om zich in te dekken.

Ik moest een tijdje melatonine slikken, vanwege een omgekeerd dag en nachtritme. De hoge dosis, niet de vrij verkrijgbare uit de drogist. Dat mocht niet samen met BV. Maar na uitzoekwerk door de apotheker, bleek dat ik de melatonine heel goed 's avonds kon innemen na de laatste voeding, dan slapen. In de nacht kreeg arielle dan KV. De ochtendvoeding kolfde ik dan af en gooide ik weg en Arielle kreeg weer KV. En de rest van de dag kon ik gewoon aanleggen, want dan was de melatonine toch mijn systeem al uit.

Ondanks dat, merkte ik na een halve week al teruggang in mijn productie. En Arielle was toen al 6+ maanden oud!

Na ongeveer anderhalve week ben ik weer met de melatonine gestopt, omdat ik vreesde voor mijn productie.

Maar als je een antipsychoticum nodig hebt, kan ik me voorstellen dat je nu niet op dat soort uitzoekwerk zit te wachten.

Hoewel misschien een lactatiekundige dit uitzoekwerk voor je zou kunnen doen… Lactatiekundige worden in de aanvullende verzekeringen vergoed, dus het kan de moeite waard zijn om om die reden er 1 in te schakelen…

Sterkte!

Hi Léonie,

Vind het zo rot voor je :frowning:

Superknap dat je volhoudt en kolft.

In tegenstelling tot wat ik hier lees, zelf andere ervaringen met het kolven gehad icm medicatie gebruik.

Ik heb bij mijn eerste, 2 x een maand moeten kolven omdat ik medicijnen gebruikte die slecht voor mn zoontje waren. Ik kolfte ongeveer gelijk aan jou. Niet 's nachts, overdag denk ik 4 x. Op die manier hield ik mn borsten ‘warm’ voor het aanmaken van de voeding.

Toen ik mn zoontje eenmaal weer mocht aanleggen, had ik hem in 2 dagen tijd volledig gerelacteerd. Geen speen-tepelverwarring gehad.

Ik hoop dat je spoedig kunt afbouwen met de medicijnen. Hebben ze daar al iets over gezegd. Misschien om nog meer teleurstelling bij jezelf te voorkomen, hier eens gericht naar te vragen zodat je weet hoelang dit zo door zal moeten gaan.

Hou je sterk lieve meid. En wees trots! :-*

@nov_mamma wrote:

Tepel-speen verwarring is inderdaad mogelijk een probleem, maar dan zou ik eventueel met tepelhoedje kunnen voeden toch? Is het natuurlijk nog niet hetzelfde maar lijkt al wel iets meer. Ik wil ook speciale flessen gaan kopen die zoveel mogelijk de borst imiteren. Is tommy tippy daarvoor goed of raden jullie iets anders aan?

Bedankt,

Léonie

deze fles moet erg goed zijn: breastflow bottle