Kolven - hoe beginnen?

Hoi!

Even een vraagje over het starten met kolven.

Nou ja… een paar vraagjes. Want:


  • wanneer begin je? met 6 weken ongeveer?
  • en hoe begin je met het aanmaken van een voorraad? Na een voeding diezelfde borst ‘leegkolven’ of dan de andere kolven?
  • hoeveel cc krijgen ze met 6 weken ongeveer?
  • hoe bewaar ik het na het kolven. Af laten koelen en dan in de koelkast? En kan van een volgende keer kolven daar dan gewoon bij?



    Verder zijn alle tips welkom natuurlijk.

    Ook qua ervaringen electrische versus handkolf!!



    Alvast bedankt :slight_smile:

hi sproetje; wat leuk!! Een dochter gefeli meis :inlove: :dance: (in 't begin schreef je heel ff mee met de mei mama’s…)



Ik ben met kolven begonnen rond de 5 a 6 weken…mijn kraamhulp zei dat ik elke keer na het voeden moest kolven om wat bij elkaar te sparen…maar dat schoot totaal niet op bij mij. Dus ik was eigenwijs, mijn meisje heeft genoeg aan 1 borst en dat betekende dat ik de andere borst kolfde…zo had ik een voorraadje voor als ik ging werken. Meestal deed ik dit alleen in de ochtend na een lange nacht kolf je het beste en het meeste (althans bij mij)

Achteraf heb ik spijt dat ik het niet elke dag heb gedaan, want ik had me toch een productie…nu is mn productie precies aangepast op de kleine meid en dat wil zeggen dat het kolven om extra melk bij elkaar te sprokkelen een stuk moeilijker is…maar goed… het lukt wel, maar kost me wel wat meer moeite dan in het begin :wink:

Dus voor een volgende keer weet ik het wel :slight_smile:

oh sorry heb je vragen niet goed gelezen :oops:



1)ik ben rond de 5 a 6 weken begonnen

2)zie mn verhaal hier boven :angel:

3)niet zo heel veel cc hoor…ik was blij met alles wat ik had…in het begin was het hooguit 60 a 80 cc en dat is meer als voldoende hoor :slight_smile:

4)ik bewaar het altijd in de koelkast, daar is het 5 dagen houdbaar. Alles wat je op 1 dag gekolft heb mag je bij elkaar in gooien. Als je het wil bewaren in de vriezer moet je het binnen 24 uur in de vriezer gooien. (oh ja let wel op, als je afgekolfte melk op 1 dag bij elkaar in wilt doen, moet je alles wel eerst laten afkoelen, dus niet 1 warme net gekolfte melk bij een gekoelde melk bij elkaar ingooien, eerst ff wachten dus)



Voor meer informatie lees ook ff borstvoeding.com daar staat heel veel info!



Ik hoop dat je hier wat aan hebt :-*

Ik weet niet of je meisje doorslaapt 's nachts? De mijne wel.



Ik ben met een week of 5/6 begonnen met 's morgens de druk eraf kolven omdat mevrouwtje zo netjes doorrslaapt dat de mama 's morgens letterlijk overloopt. Soms is ze toch wakker voordat ik gekolfd heb en dan drinkt zij 1 borst leeg en kolf ik daarna de andere af, dat alles gaat de vriezer in voor ‘later’



Beide methodes zijn bij mij meestal goed voor rond de 150 ml maar ik heb grote borsten en best veel melk (al gaat dat niet automatisch samen begreep ik). Als ik overdag tussendoor wat afkolf dan is het veel minder, meestal met moeite 50 ml, maar mijn dochtertje clustert veel dus m’n borsten hebben dan niet echt de tijd om vol te lopen zoals 's nachts, en vol kolft toch het makkelijkst. Soms gooi ik die beetjes aan het eind van de dag bij de hoeveelheid van 's ochtends en gaat het dus mee de vriezer in, maar we gebruiken het ook om te oefenen met het flesje, dus als ik een keer overdag gekolfd heb mag papa dat geven.



Met het flesje oefenen trouwens ook met een week of 6 langzaam aan beginnen, gewoon eerst een beetje proberen, niet gelijk een hele voeding, hier ging het gelijk al heel goed maar veel kindjes moeten er toch wel aan wennen.

Kloos bedankt! :mrgreen:



Hadden jullie een handkolf of een elektrische?

Ik kan waarschijnlijk allebei lenen, maar heb ze nog niet in mijn bezit.

Dus hopelijk kan dat op tijd geregeld worden.

Anders zit ik eraan te denken om de medela Swing te kopen.

En Femke drinkt ook aan 1 borst, dus dan kan ik die andere gaan kolven.

Ben benieuwd of dat een beetje zal gaan.

Ik heb 1 keertje eerder gekolfd toen ik een dreigende borstontsteking had, maar dat was echt een klein beetje om de borst goed leeg te halen.



Ze slaapt nu ongeveer van 02.00 uur tot 07.00 uur 's nachts.

Hoi, ik heb veel gehad aan de tips op deze website: http://www.tipswerkendeouders.nl/Baby/Borstvoeding-en-werk/e-book-10-tips-voor-succesvol-borstvoeding-kolven.html/ Er staan tips om te beginnen met kolven en over allerlei verschillende borstkolven. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Veel succes ermee! Het is het zeker waard! :thumbup:

Inmiddels heb ik vanmorgen voor het eerst gekolfd.

Dat ging best goed - dacht ik.

Femke heeft rechts gedronken en ik heb daarna links 80 ml gekolfd.

Vervolgens was ze net voor links aan de beurt. Lang gelegen, maar volgens mij gebeurde er niet veel. Dat bleek ook zo te zijn geweest, want ze bleef happen en ontevreden.

Uiteindelijk heeft ze rechts nog een kwartier gedronken (is normaal een voeding) en ligt ze nu alweer te huilen in haar bed :?

Vraag me dus wel een beetje af of ik door het kolven de voeding niet voor haar neus wegkaap.



Hoe ging dat bij jullie?

Ik heb Jesse eerst laten drinken (evt beiden borsten) en heb daarna nagekolfd. Soms is het bijna niets wat er dan nog uit komt en soms best nog veel. Het is moeilijk te zeggen hoe je het moet doen… je moet zelf ff kijken en proberen hoe het bij jou het beste werkt! Als je bijv. 5x 20cc na kolfd het je toch maar weer 100cc totaal! Mooi begin om in te vrezen of te oefenen met flesje! Suc6 ermee!

Hoi,



Ik gebruikte altijd een electrische kolf van Philips. Op zich niet een hele fijne kolf, maar het electrische was heel fijn. Zeker toen ik weer ging werken. Ik heb het wel eens geprobeerd met een handkolf maar dat ging echt voor geen meter bij mij. Ik vond het gevoel ook niet prettig.



Ik ben begonnen met kolven als mijn zoontje niet zo’n trek had en inderdaad maar 1 borst had gedronken. Dan ging ik die andere kolven. Of als hij van beide borsten maar een beetje had gedronken dan kolfte ik ze nog leeg. Zo kreeg ik van zelf meer productie en had ik zo mijn diepvries vol voor als ik weer ging werken (voorraad opbouwen).



Als je begint met kolven dan zou ik de melk in de ijskast (of een uurtje buiten de ijskast) bewaren. Mocht je inderdaad het gevoel hebben dat je de melk voor haar neus wegkaapt, dan kan je proberen om haar de afgekolfde melk uit een flesje te geven. Dit moet ze namelijk ook leren en dan probeer je het de volgende keer gewoon nog een keer om de melk te bewaren als ze niet heel veel heeft gedronken uit de borst.



Succes ermee!

Hoi,



Ik gebruikte altijd een electrische kolf van Philips. Op zich niet een hele fijne kolf, maar het electrische was heel fijn. Zeker toen ik weer ging werken. Ik heb het wel eens geprobeerd met een handkolf maar dat ging echt voor geen meter bij mij. Ik vond het gevoel ook niet prettig.



Ik ben begonnen met kolven als mijn zoontje niet zo’n trek had en inderdaad maar 1 borst had gedronken. Dan ging ik die andere kolven. Of als hij van beide borsten maar een beetje had gedronken dan kolfte ik ze nog leeg. Zo kreeg ik van zelf meer productie en had ik zo mijn diepvries vol voor als ik weer ging werken (voorraad opbouwen).



Als je begint met kolven dan zou ik de melk in de ijskast (of een uurtje buiten de ijskast) bewaren. Mocht je inderdaad het gevoel hebben dat je de melk voor haar neus wegkaapt, dan kan je proberen om haar de afgekolfde melk uit een flesje te geven. Dit moet ze namelijk ook leren en dan probeer je het de volgende keer gewoon nog een keer om de melk te bewaren als ze niet heel veel heeft gedronken uit de borst.



Succes ermee!

Ze heeft gisteren de 80cc zonder enige moeite uit het flesje gedronken en daarna nog tien minuten bij mij gedronken.

Ik moet maar gauw extra flesjes gaan kopen :wink:

Wat goed!



Ik heb trouwens maar 1 of 2 keer geoefend met de fles voordat ik ging werken. Ik vond het zelf voeden veel te leuk en gezellig. En bij anderen (creche) dronk hij eigenlijk altijd uit de fles toen ik weer ging werken. Behalve bij mij, dat accepteerde hij niet. Maar dat gaf niet want dat was ook niet nodig want ik had het altijd zelf bij me. :smiley:



Ik had van die bakjes van Avent gekocht om de gekolfde melk in te doen. En dan deed ik het bakje in de diepvries en schreef ik de datum er op. Als ik ging werken gaf ik ongeveer 3 verse bakjes mee. En als ik de dag ervoor niet genoeg gekolfd had, dan gaf ik er nog een extra uit de diepvries mee. Ik vond het hele fijne bakjes omdat mijn kolf van Avent er op kon. Dus ik kon het rechtstreeks vanuit de borst in die bakjes kolven. Ik hoefde niet moeilijk te doen met het overhevelen van fles in andere bakjes of ijsblokjes zakjes. Dus voor mij werkte dat heel goed.



Veel plezier met je dame!