Kolven en geven in flesje

Hoe lang moet je per borst kolven?

ik heb laatst weer gekolfd, gaat eigenlijk heel goed, maar dan zit in aan de ene borst 25/30 min, kwam toen 100 cc uit. toen ben ik maar gestopt omdat ik de andere ook nog moest. en daar heb ik 15 min. gekolft en daar kwam 60 cc uit.

Nou hoorde ik dat je beter 10 min. per kant kan kolven, maar dan heb ik nooit genoeg voor een voeding, of komt dit na een paar x kolven van zelf goed?

ik ga straks namelijk werken en als ik me nog goed er bij voel wil ik wel gaan afkloven, maar dan is het natuurlijk wel het handigst als ik per kolf beurt genoeg heb voor een voeding of bijna genoeg voor een voeding.

(en vaker gaan kolven zou natuurlijk een optie zijn, maar omdat je rustig moet gaan zitten etc. denk ik niet dat ik zelf de rust kan vinden)

En nog een vraag, ik geef johannes broodpitmeel voor iedere voeding omdat anders alles er meteen weer uit golft.

Nou hebben we dit laatst voor het flesje gegeven, maar even goed dronk hij zn flesje snel leeg dus daarna was hij erg onrustig want hij had nog zuigbehoefte, zou dat beter gaan als ik JBPM in het flesje er bij doe ? zodat het wat dikker word en hij dus langer over zn flesje doet ?

(kan het natuurlijk uitproberen maar dan is het zo zonde om op eenheel flesje te doen, want ik weet niet hoeveel schepjes erop bv 30 cc gaan :))

Nou alvast bedankt

Ik kan alleen antwoord geven op je eerste vraag. Of nou ja antwoord… het is meer een uitleg. Hopelijk kan iemand anders je helpen met je andere vraag.

Maar eerst een tegenvraag. Heb je het idee dat je die eerste borst helemaal goed leeg kolft?

Volgens mijn vk kolft de ene nou eenmaal meer cc’s als de andere. Dat heeft te maken met de samenstelling van de melk en de behoefte van het kind. Dus misschien kolf je niet zoveel qua cc’s, maar bevat je melk een hoge concentratie voedingsstoffen en is het voor Max voedzaam genoeg. Dus ga er maar vanuit dat wat je eruit haalt met de kolf, voldoende is voor Max. (hoewel een kolf je borsten uiteindelijk niet zo leeg krijgt als een baby)

Er zijn wel tips om het kolven te vergemakkelijken/efficiënter te maken:

1. je borsten masseren voor het kolven
  2. warme compres op je borst leggen tijdens het kolven
  3. eventueel halverwege even stoppen met kolven en weer masseren
  4. iets warms drinken tijdens het kolven

Kijk voor meer tips maar even op borstvoeding.com

En wissel je ook met de vacuumstand? Je moet de stand opvoeren tot de grens van prettig/niet prettig. Zowel bij het opwekken van de toeschietreflex als in de kolfstand. En dan aan de prettige kant gaan zitten uiteraard. Dan schijn je het meest efficiënt te kolven.

Dat 10 minuten per kant kolven doe ik niet. Ik kolf net zo lang tot de melk niet meer stroomt, maar druppelt.

Ik heb ze destijds ook altijd helemaal leeg gekolft. Maar dat deed ik wel om en om. Ik had een enkelzijdige kolf en dat werd dan links - rechts - links - rechts, in totaal had ik meestal 20 minuten nodig.

Het is volgens mij juist wel belangrijk dat je je borsten ‘leeg’ maakt, dacht ik :think: Zou eerlijk gezegd niet weten wat het voordeel van 2x tien minuten zou zijn.

ik dacht idd ook dat het juist wel makkelijk is om je borsten leeg te kolven, want dan heb je toch te volle borsten als je pas na 3 uur weer gaat en dan weer 10 min.

Ik heb tot nu toe ookg ewoon gekolfd tot dat me borsten leeg waren, dus niet meer spuiten maar druppelen (dat van die tsr knop en dat je opmoet voren tot dat het krachtig maar prettig is wist ik :))

(ondertusse hoor ik Max nu grote mannen scheten laten in de box :lol: )

van die 10 minuten is dan iedere borst 1 x 10 min, en dan op de momenten dat je eigenlijk voeding geeft. Maar dat leek mij zo raar aangezien ik dan neit zo veel er uit krijg, en je dan dus niet genoeg uit kolft voor een voeding dus dan heb je toch niet genoeg ?

Maar die tip van 10 link 10 rechts en dan weer 10 links en 10 rechts is een goeie ga dat eens proberen.

(ik wilde eigenlijk stoppen met bv als ik weer ging werken, maar aan de ene kant groeit ie er goed op en als met het kolven een beetje sneller gaat, dan kan ik er wel mee leven :wink: ik zat laatst namelijk dus al 45 min. en dan had ik 1 voeding, en alsik dan 3 x op een dag 45 min moet kolven dan word ik er denk snel zat van )

Ik ga gewoon ff proberen met dat flesje trouwens :slight_smile: we zien wel :slight_smile:

thnx :slight_smile:

Volgens mij heeft die 10 minuten kolven er meer mee te maken dat je beter vaker kort kunt kolven om de productie te verhogen wanneer je productie minder is (denk aan regeldagen)

Ik heb trouwens tijdens periodes van minder makkelijk kolven of wat minder productie ook een keer extra gekolfd voor 2 volwaardige voedingen.

Ik zat in het begin trouwens ook wat langer te kolven (15 a 20min. per borst). Naarmate ik vaker kolfde ging het steeds makkelijker en sneller. Nu ben ik gemiddeld 15min. bezig met 2 borsten.

Ik kolfde zelf op mijn werk 2x per dag en dan eerst links 10 min, dan rechts 10 min. En in het begin kolfde ik niet veel, maar op den duur wel meer, net als bij aapie. Maar goed dan waren ze bij mij ook wel “leeg”. En later toen ik wat meer stress had op het werk was het met 7 a 8 min. al klaar.

Ik was meestal in totaal 45 minuten weg. Dat was 10 minuten naar de ruimte toelopen en mezelf installeren, ongeveer 20-25 min nodig om te kolven en dan weer 10 minuten opruimen en terug naar mijn plek.

En ja dat was ik na 4 maanden helemaal zat :roll: twee keer per dag en dan 4 dagen per week. Toen kwam het bijten erbij en was het snel klaar.

Die twee keer kolven was dan ruim 2 voedingen en de derde gaf ik meteen bij thuiskomst. Dat scheelt ook weer een keer kolven. Ze kreeg dus nog 3x live in die maanden: ochtend, rond 1800 uur en rond 2300 uur.

Succes, ik zou zeggen gewoon proberen dat kolven op je werk :thumbup: Stoppen kan altijd nog, zou zonde zijn als je later spijt krijgt

Vanmiddag geprobeert om 10 min te kloven, kwam uit 1 borst 60 cc :dance: denk dus dat het idd een kwestie van oefenen is :slight_smile:

( mn moeder was er die heeft een flesje gegeven, met 90 cc voeding en JBPM er door heen, maar daarna was meneer nog hongerig dus heeft ie toetje aan de andere borst gekregen. nou ga ik nog maar meer oefenen er mee want vrijdag had hij een flesje van 130 en toen was hij daarna ook nog niet vol :think:

Marloes ik ga het idd gewoon proberen :slight_smile: