Ik heb een vraagje over het kolfverlof.
Ik weet dat je recht hebt om tot 9 maanden na de bevalling maximaal 1/5 deel van je werktijd te besteden aan live voeden of natuurlijk kolven. Bij een werkweek van 30 uur zou dit dus 6 uur zijn. In de wet staat dat je mag kolven zo vaak en zo lang als nodig is, met dus die max. van 1/5 deel
Kun je die 6 uur ook in 1 keer opnemen per week (en dus een dag vrij nemen??? Of zit er een max aan de uren PER DAG??? En is dit echt JE RECHT??? Of mag een werkgever zeggen : nee, een dag vrij kan hier niet??
Mijn vriendin is namelijk zwanger en wil dit gaan doen, maar ik denk dat dit wettelijk dus niet mag. Volgens mij zit er om te beginnen een max. aan de uren PER DAG en mag je ze dus niet in 1 keer opnemen. Bovendien staat in de wet dat je de uren mag opnemen DIE NODIG ZIJN, en je gaat toch niet 6 uur achter elkaar voeden/kolven??? Ik dacht dat je bijvoorbeeld wel een uurtje later kon beginnen en een uurtje eerder weggaan, maar altijd in overleg met je werkgever toch???
Zij wil dan de rest van de dagen in haar pauze gaan kolven, maar dan is ander kolven dus NIET NODIG, en heb je volgens mij geen reden meer om je kolfverlof op te nemen. Ik vind het bovendien behoorlijk egoistisch tov je werkgever, maar zij heeft een heel lieve baas, dus die gaat dat vast nog goed vinden ook.
Maar mijn vraag is dus: wie weet of dit echt wettelijk je recht is???
Je hebt idd recht op borstvoedings of kolvverlof. Maar dat betekent niet dat je een dag vrij kan nemen in de week.
Die tijd die er voor staat gebruik je om te kolven op het werk.
Ik denk dat je vriendin beter ouderschapsverlof op kan nemen (maar dat is dan vaak wel onbetaald verlof).
NOu moet ik zeggen dat bij ons op het werk het ook zo werd gedaan dat je even snel tussendoor ging kolven en dat je dan eerder vrij bent.
Ik zelf voelde me wel eens lullig omdat ik geen bv gaf en niet kon kolven. ik mocht direct dus weer vol aan de bak terwijl mijn collega dus 6 uur in de week vrij kon nemen. Zij kolfden dan ook echt tussendoor even dus niet in de pauzes.
Ik denk dat je vriendin het even moet overleggen met haar baas, ze geeft natuurlijk wel haar pauzes op.
Hoi,
Ten eerste is het 1/4 deel dus als je 8uur per dag werkt mag je 2 uur kolven en 1/3 pauze houden(heb tot 6 maanden recht op)…
Dus ik mag als ik weer ga werken en ik moet 8 uur werken 3 uur per dag kolven/pauze houden…
Het is dan zeker niet de bedoeling dat ik dan dat allemaal achter elkaar ga plakken en dan 1 dag vrij ga nemen in de week… Daar is het verlof niet voor bedoeld…
Wel kan je in overleg met de baas bijvoorbeeld later beginnen of eerder naar huis gaan bijvoorbeeld…
Ben wel benieuwd hoe het op mijn werk eruit ga zien… Werk in de zorg en we zijn met 5 meiden tegelijk zwanger en ik ben de enige die bv ga geven en dus gebruik wil maken van mijn rechten…
Sommige, ook een paar van de zwangere, vinden het belachelijk dat ik dus onder werktijd ga kolven en geen slaapdiensten wil draaien (tot de 6 maanden recht op)… Dus ik vrees dat ik het nog lastig ga krijgen…
grts patricia
@hanneke wrote:
Ik weet dat je recht hebt om tot 9 maanden na de bevalling maximaal 1/5 deel van je werktijd te besteden aan live voeden of natuurlijk kolven. Bij een werkweek van 30 uur zou dit dus 6 uur zijn. In de wet staat dat je mag kolven zo vaak en zo lang als nodig is, met dus die max. van 1/5 deel
Het is iets meer dan dat, je mag namelijk maximaal 1/4 deel van je werktijd gebruiken om te voeden of te kolven
@hanneke wrote:
Kun je die 6 uur ook in 1 keer opnemen per week (en dus een dag vrij nemen??? Of zit er een max aan de uren PER DAG??? En is dit echt JE RECHT??? Of mag een werkgever zeggen : nee, een dag vrij kan hier niet??
De werknemer mag het werk onderbreken om te voeden of te kolven onder werktijd. Al die uren samenvoegen tot één vrije dag mag niet.
@hanneke wrote:
Ik dacht dat je bijvoorbeeld wel een uurtje later kon beginnen en een uurtje eerder weggaan, maar altijd in overleg met je werkgever toch???
Dat zou idd in overleg een mogelijkheid kunnen zijn.
@hanneke wrote:
Zij wil dan de rest van de dagen in haar pauze gaan kolven, maar dan is ander kolven dus NIET NODIG, en heb je volgens mij geen reden meer om je kolfverlof op te nemen.
Ik denk dat ze zeker de eerste tijd wel vaker zal moeten gaan kolven op een dag hoor, anders zal ze waarschijnlijk behoorlijk last van stuwing gaan krijgen Een jonge baby heeft immers regelmatig voeding nodig en daar stemt de melkproductie zich op af. Dat is ook wat je zeker in het begin bij zult moeten houden door te gaan kolven. Naarmate de borstvoedingsperiode vordert en het aantal voedingen geleidelijk aan wat afneemt (bijvoorbeeld doordat het kindje inmiddels wat meer vast voedsel gaat eten), dan zal het waarschijnlijk ook mogelijk zijn om het aantal kolfmomenten wat terug te brengen.
@hanneke wrote:
Maar mijn vraag is dus: wie weet of dit echt wettelijk je recht is???
Het recht om te voeden of te kolven onder werktijd is niet eigenhandig te verbuigen tot een rechtmatige vrije dag. Misschien biedt de volgende informatie je meer houvast?
Bv.com-Bv en werken NL
Voedingscentrum-Bv verdient tijd/Bv en werk
FNV-Zwangerschapsbrochure
Groetjes van Yvonne
Bedankt voor de antwoorden meiden :thumbup: Ze zal in het begin idd veel moeten kolven. Ik heb nooit gekolfd, dus weet dit niet, maar moet je dat bijvoorbeeld elke 3 uur doen??? En ook extra rusten toch???
@hanneke wrote:
Bedankt voor de antwoorden meiden :thumbup: Ze zal in het begin idd veel moeten kolven. Ik heb nooit gekolfd, dus weet dit niet, maar moet je dat bijvoorbeeld elke 3 uur doen??? En ook extra rusten toch???
ze moet gewoon kijken wat het ritme thuis is en dat aanhouden op het werk… En soms moet je dan een x extra kolven om hetzelfde aantal cc te halen als wat de baby drinkt omdat je bijna nooit zoveel kolft als de baby drinkt…
Het makkelijkste is als je al een voorraadje thuis hebt in de diepvries zodat je niet verplicht elke keer een hele voeding moet kolven omdat dit toch meestal niet zo makkelijk gaat als je werkt…
Ik moet op mijn werk bijvoorbeeld om 7u beginnen, ik ga proberen de baby net voordat ik ga werken te voeden zodat ik pas rond 10u of 11u (net na de drukte in de zorg) hoef te kolven… Dan kan ik nog een keer smiddags kolven rond 13.30u en dan als ik thuis ben weer aanleggen of kolven (16u)… Zo hoef ik maar 2x op een dag te kolven en is het voor mijn collega’s ook nog goed te doen…
Mocht mijn productie heel slecht zijn dan ga ik 3x kolven verspreid over een dag…
Het komt er dus op neer dat je met zelf een beetje aanpassingsvermogen er wel een heel eind ga komen…
grts patricia
Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar moet eerlijk zeggen dat ik het niet fair vind tegenover werkgever en collega’s om dit te proberen. Het is inderdaad zo dat je je werk mag onderbreken, voor zolang het nodig is met een maximum, ikzelf ben binnen een kwartier klaar met kolven, nog even spulletjes afwassen, dus binnen 20 Ã 25 minuten weer terug op de werkvloer, en dat 2 keer in een 8-uursdienst. Ik ga ook echt niet langer wegblijven omdat het wel zou mogen, ik heb het toch niet nodig?
@Yvonne Z. wrote:
@hanneke wrote:Maar mijn vraag is dus: wie weet of dit echt wettelijk je recht is???[/i]
Het recht om te voeden of te kolven onder werktijd is niet eigenhandig te verbuigen tot een rechtmatige vrije dag. Misschien biedt de volgende informatie je meer houvast?
Bv.com-Bv en werken NL
Voedingscentrum-Bv verdient tijd/Bv en werk
FNV-Zwangerschapsbrochure
Gevonden Dit is wat er op pagina 15 en pagina 16 van de zwangerschapsbrochure van de FNV wordt aangegeven:
Kolven op de werkplek
In de Arbeidstijdenwet is geregeld dat je als werknemer recht hebt op het
zogen van je kind of het kolven van moedermelk.
De wettekst luidt als volgt (Arbeidstijdenwet, voedingsrecht, art 4:8).
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen
levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde
in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel het borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter
beschikking.
2.De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
3. De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de
toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het
naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
en idd er staat ook bij: De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
Ik denk dat dat ook heel belangrijk is zodat je op een fijne manier kan kolven op het werk
Mijn kolfverlof zit er helaas op. De grote kleine is twee weken terug 9 maanden geworden. Nu heb ik het nog 2 weken geprobeerd in de pauze, maar dat werkt voor mij niet. Dus nu alleen nog life voeden 's morgens, bij thuiskomst en 's avonds voor het slapen gaan.
Net na mijn zwangerschapsverlof kolfde ik 2 keer per dag, de tijden dat de grote kleine thuis/op het kdv/bij de oppas ook melk kreeg. Per kolfbeurt deed ik er alles bij elkaar 30 minuten over. Dat was dus in totaal een uur op een werkdag van 8 uur. En dat 4 dagen in de week.
Ergens vind ik het jammer dat er zo’n nadruk gelegd wordt op rechten van de werknemer. Ik zie het als een voorrecht waarvan wij alleen zouden moeten nemen wat echt nodig is. Onnodig gebruik van het ‘recht’ van 2 uur op een werkdag van 8 uur levert behoorlijk scheve gezichten van collega’s op en ontevreden werkgevers waardoor kolven tijdens werktijd alleen maar in een kwaad daglicht gezet wordt.
Niet fijn voor bij een tweede kindje en ook niet fijn voor al die andere vrouwen die graag willen kolven tijdens het werk omdat ze graag bv en werken willen combineren.
Fijn dat jullie zo meedenken. Yvonne, bedankt voor je linkjes en het laatste stukje post :thumbup:
@Femke Fataal wrote:
Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar moet eerlijk zeggen dat ik het niet fair vind tegenover werkgever en collega’s om dit te proberen. Het is inderdaad zo dat je je werk mag onderbreken, voor zolang het nodig is met een maximum, ikzelf ben binnen een kwartier klaar met kolven, nog even spulletjes afwassen, dus binnen 20 Ã 25 minuten weer terug op de werkvloer, en dat 2 keer in een 8-uursdienst. Ik ga ook echt niet langer wegblijven omdat het wel zou mogen, ik heb het toch niet nodig?
Dit had mijn antwoord ook kunnen zijn.
Ik denk dat als we willen dat iedereen positief tegenover het geven van bv en kolven staat, we de boel niet moeten gaan uitbuiten. (zo komt het een beetje op mij over…)
@alyt wrote:
@Femke Fataal wrote:Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar moet eerlijk zeggen dat ik het niet fair vind tegenover werkgever en collega’s om dit te proberen. Het is inderdaad zo dat je je werk mag onderbreken, voor zolang het nodig is met een maximum, ikzelf ben binnen een kwartier klaar met kolven, nog even spulletjes afwassen, dus binnen 20 Ã 25 minuten weer terug op de werkvloer, en dat 2 keer in een 8-uursdienst. Ik ga ook echt niet langer wegblijven omdat het wel zou mogen, ik heb het toch niet nodig?
Dit had mijn antwoord ook kunnen zijn.
Ik denk dat als we willen dat iedereen positief tegenover het geven van bv en kolven staat, we de boel niet moeten gaan uitbuiten. (zo komt het een beetje op mij over…)
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, ik werk in de zorg en gebruik niet meer tijd voor het kolven dan ik echt nodig heb, als ik aan het kolven ben staat er op de vloer 1 persoon minder en er wordt echt niet iemand extra opgetrommeld omdat ik moet kolven (dus meestal staat een collega dan ff helemaal alleen) ze vinden het geen probleem dat ik kolf en ik spreek altijd af met m’n collega wanneer een handig moment is. Maar ik zou er geen vrienden mee maken als ik maar eerder naar huis ging etc. om die 25% helemaal vol te maken, lijkt mij ook niet de bedoeling. Er staat niet voor niks ten hoogste 25%.