Merle is nu 4 weken en komt s`nachts nog om de 2 / 3 uur. Ik heb het idee dat ze te weinig energie heeft om voldoende bv te drinken. Ze moet er teveel moeite voor doen, valt in slaap en komt al vrij snel weer. Zou het kunnen dat ze niet voldaan is en daarom dus wat vaker komt? Zou ik dat kunnen voorkomen, door te kolven en het in elk geval in een avond / nacht in een flesje te geven?
Vanmiddag heb ik gekolfd, papa vind het ook wel eens leuk om een flesje te geven. Nu dacht ik, om 12.30 was ik klaar met kolven, eerst even buiten de koelkast bewaren en later aan Merle geven. Merle kwam om 13.30 en toen heb ik haar de gekolfde melk gegeven. Die had dus een uur buiten de koelkast op kamer temperatuur gestaan. Is dat een probleem? Ik dacht dat je de melk die 37C is niet meteen in de koelkast mag zetten. Die temp wisseling is dan toch veel te snel? Ik heb bijna 3 kwartier over het kolven gedaan. Is dat te lang? Wat is normaal? Ik heb 110 cc gekolfd, niet veel dus. Ze heeft dus melk op kamertemperatuur op die een uur buiten de koelkast heeft gestaan. Erg?
Nee hoor, helemaal niet erg.
Kijk hier maar eens:
http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/bewaren-van-moedermelk.html
Die voedingstijden van je dochter zijn heel normaal op deze leeftijd. Máron heeft dat precies zo gehad. Heel vermoeiend maar het wordt vanzelf langzaamaan anders. Het ene kind drinkt meer dan het andere, het ene kind slaapt beter dan het andere, de ene mama maakt per keer meer melk aan dan de andere. Er zijn heel veel factoren die van invloed kunnen zijn.
Ik vraag me af of je met een flesje afgekolfde melk voor de nacht je doel bereikt, maar ik heb er geen ervaring mee.
Een flesje kun je beter mee beginnen als Merle 6 weken is. Tot die tijd kan tepel-speenverwarring optreden.
Kolven is een ware kunst, vind ik. Ik heb het af en toe ook weleens gedaan maar ik ben er nooit een ster in geworden.
Mijn kolfopbrengst was dan ook niet zo denderend… Ik ben een echte live-voedster Ik heb me eerlijk gezegd ook niet echt in het kolven verdiept omdat het niet aan de orde was.
Maar er zijn hier vast mama’s die je daar meer over kunnen vertellen.
Dank je wel voor je antwoord! Fijne site ook waarnaar je gelinkt hebt! Ik kon het zelf nergens vinden!
Fijn dat er een plek is om je onzekrheid even van je af te schrijven!
Graag gedaan, zo zijn we er voor elkaar.
Fijn dat dat zo kan zijn!