Kokhalzen

Hoi,

Vandaag heb ik eens geprobeerd Ruben (10 maanden) een boterham te geven, maar hij deed alleen maar kokhalzen. Ik heb een hapje of 8 erin gekregen, maar daarna durfde ik niet meer uit angst dat er meer terugkwam. Heb gehoord dat kokhalzen erbij hoort en het de baby beschermt om niet te stikken erin, maar toch ben je bang dat dat toch gebeurt. Is kokhalzen in het begin dus normaal en gaat dit geleidelijk weg of is het beter nog maar even te wachten totdat hij ouder is? Maarja ooit moet ie het toch leren…

Groetjes,

Monique

heel herkenbaar.

sommige kindjes kokhalzen meer als een ander kindje.

levi begint nu alles goed te eten zonder koktehalzen sinds een paar maanden.

ik heb wel steeds aan geboden maar zodra hij weer begon te kokhalzen stopte ik weer een tijdje (dag of 2).

hij zat met 10mnd nog aan de 6mnd potjes.

komt uit eindelijk wel goed maar kan soms lang duren…

Ja het hoort erbij. Hieke (nu bijna 9 mnd) eet al 2 maanden brood. Eerst in hele kleine stukjes en zonder korst. En met nat beleg, dus smeerkaas of appelstroop ofzo. Langzamerhand zijn we grovere stukken gaan geven en zachte korstjes eet ze nu ook. Soms heeft ze er nog wel moeite mee, maar steeds minder.

Dus mijn advies: niet te groot en grof beginnen en doorzetten.

Ja meid dat is echt wennen.

Ze moeten het even leren…eerst kauwen dan slikken.

En kokhalzen is niet meer dan het stukje brood weer omhoog werken om nog even te kauwen :wink:

Je kan een beetje prutten met wat melk erover en beginnen met broodpap…maar het gaat écht over! :thumbup:

wat je ook zou kunnen doen is fruithapje op brood. Wordt het ook wat weker van en glijdt het makkelijk weg…

Alex vind dit erg lekker. Maar hij heeft dat kokhalzen ook nooit gedaan.

Maar misschien is het een tip.

Misschien kun je hier ook 's kijken: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=44873 … ik had een tijd geleden eenzelfde vraag… hier is het ondertussen overigens stukken beter nu. Nog steeds kokhalst ze wel eens, maar over het algemeen niet vaak meer en eet ze nu ook stevig (baby-aangepast) mee.

Mijn zoontje moest in het begin ook vaak kokkalzen (kokken noem ik het vaak haha) soms zelfs zo erg dat hij alles wat hij net opgegeten had er gewoon weer uit kotste. Ik heb regelmatig mijn handen vol gehad met uitgekotst brood. Nu gaat het geweldig met brood eten trouwens. En met andere stukjes!

Gelukkig is het normaal :slight_smile: Ik heb niet meer geprobeerd met een boterham, maar wil dit binnenkort wel weer gaan doen. De pap gaat super, dus als die boterham niet lukt proberen we het over en tijdje weer eens. Het hoort erbij maar toch vind ik het doodeng. Goede tip om fruit op zijn brood te doen. Dat zou wel eens kunnen gaan werken.

Bedankt voor de reacties.

zorg er in ieder geval voor dat je het stukje brood voorin de mond aanbiedt, of aan de zijkant in de wang. Dan wordt het kokhalzen veel minder snel uitgelokt.

En inderdaad: kleine stukjes zonder korst.

Joost kokhalst soms ook nog hoor: hij stopt nu zulke grote stukken in zijn mond, dat hij het niet helemaal kan verwerken. Dus het duurt best wel een tijdje voordat dat wat meer gereguleerd is.

Succes!