koken van water voor flesvoeding

Regelmatig lees ik nog over het koken van water voor de flesvoeding.

Juist ik kreeg van mijn kraamhulp gewoon de advies : met kraanwater gewoon simpel een flesje maken.

Ik schrok er eerst van, want bij Jelle moest dat allemaal wel. Ze vertelde juist dat je juist door het gebruik van gekookte water en daarna bewaren in de koelkast sneller bacterieen kan krijgen !

De reden is, een koelkast heeft niet de min van -7 graden, vaak is het maar -3 / -4 en daardoor kan de bacterieen zich juist nog altijd verzamelen.

Kraanwater is de afgelopen jaren juist verbeterd. Dus het scheelt eerlijk gezegd best wat, gewoon even kraan aan doen, heel warm water en daarna gewoon op temperatuur de water in de flesje doen, de aantal hoeveelheid poeder die je nodig hebt en schudden maar. Ook mag je 1x per dag met een beetje afwasmiddel en speciale borstel de fles en speen goed schoonmaken, maar wel elke keer een schone theedoek gebruiken.

Dit heb ik meegekregen en doe vanaf de geboorte van Quinten dit al !

Ik ben zelf jaren kraamverzorgende geweest en je mag idd flesjes maken met water uit de kraan, als het maar wel koud water is! Want legionella komt alleen in warm water voor. (vind het daarom erg vreemd dat jou KVZ warm water gebruikt :shock: :shock: en jullie dit heeft aangeleerd)

Je pakt dus de hoeveelheid koud water in het flesje en verwarmd het dan in de magnetron poeder erbij en klaar.

En uitkoken Moet je de eerste weken/maanden echt doen hoor, dan is afwassen niet voldoende. Je was ze af en daarna steriliseer je de flesjes.

Zelf vind ik het niet prettig om kraanwater te gebruiken, drink zelf ook nooit water uit de kraan, dus wij gebruiken altijd spa blauw om flesvoeding mee te maken.

Nou…gewoon kraanwater mag je idd gebruiken voor de flesjes maar niet warm uit de kraan!!!

De verwarmingsinstallatie voor je water is niet schoon genoeg.

Dus gewoon de koude kraan laten lopen, afmeten in je flesje en opwarmen in de magneet :wink:

Haha tegelijk Jeanet :mrgreen: :-*

Maar over dat uitkoken hé…dat vraag ik me de laatste dagen af…

Ik bedoel, ik kook mijn (.)(.) toch ook niet uit?

Misschien het proberen eens waard Mel :wink: :mrgreen:

Gaat zo lastig, ik heb een magnetronsterilisator :think:

Ow, ik gebruik altijd gewoon warm water uit de kraan. Niet toen hij nog een ukkepukje was, maar tegenwoordig wel. Niet goed dus?

@truusje wrote:

Ow, ik gebruik altijd gewoon warm water uit de kraan. Niet toen hij nog een ukkepukje was, maar tegenwoordig wel. Niet goed dus?

Pak zelf eens een glas warm water en proef het :wink:

Geen aanrader :lol:

@Mellie wrote:

uhh nee dat hoop ik niet voor je… maar de melk uit je boobs is al steriel… water uit de kraan niet :stuck_out_tongue:

Ik ga dinsdag dan wel even navragen bij de CB, daar moeten we dan toch heen …

Daarom vroeg ik het me gewoon af, en informeren kan nooit kwaad. Ik doe eigenlijk toch sowiezo al eens uitkoken, wel werd ik streng op gewezen dat de spenen na 6 weken wel moest vervangen worden, dat was wel heel belangrijk ook ! En dat doe ik uiteraard natuurlijk ook !

@mv2kids wrote:

@Mellie wrote:

uhh nee dat hoop ik niet voor je… maar de melk uit je boobs is al steriel… water uit de kraan niet :stuck_out_tongue:

De melk ja maar mijn (.)(.) niet :stuck_out_tongue:

@Mellie wrote:

@mv2kids wrote:
@Mellie wrote:

De melk ja maar mijn (.)(.) niet :stuck_out_tongue:

borstvoeding is bacterie dodend en ik neem aan dat je dagelijks je borsten wast :wink: