Koken op de camping (skottelbraai?)

Voor de campinggangers…

Hoe koken jullie op de camping? Wij hebben het vorig jaar gedaan met een 3pits gastel en een weggoi bbq. Ging inprincipe prima. Dit jaar wil ik echter graag een skottelbraai kopen maar vraag me nu af of het echt zo handig is. En wat zijn nou daadwerkelijk de verschillen tussen de hoge en lage variant. Zijn de platen opzich even groot? Kun je gasstel echt thuis laten. bedoel je hebt maar 1 pit dus bqq en aardappeltjes bakken wordt al moeilijk…

Wie heeft er ervaring?

ik heb altijd 2 heel eenvoudige gasbrandertjes bij me (tot 2 jaar geleden zelfs 1), en daar kook ik dan gewoon prima maaltijden op (met eventueel rijst in slaapzak warm houden en zo). Maar ik ben nogal een primatieve kampeerder geloof ik :angel:

Wij hebben jarenlang gekookt op 1 pitje tijdens het camperen.

We bakten eerst de aardappeltjes en braden daarna een vleesje. Daarbij aten we dan vaak sla, of als we warme groenten aten dan kookten we die eerst en lieten dat staan met de deksel op de pan.

Het duurt allemaal wat langer maar het blijft best warm en is daarna goed te eten.

skottelbraai heb ik geen ervaring mee, als je daar antwoord op wilt misschien even je titel aanpassen van dit topic?

wij hebben een 2 pits laag bij de grond gasstelletje :lol: en een ‘partygrill’ van campingaz.

Maar echt uitgebreid aardappel/groente/vlees eten we echt zelden op de camping hoor.

We gebruiken ze ook zelden tegelijk die 2. Meestal is het de 2 pitten en wij houden idd ook dingen warm in een slaapzak ed.

Wij hebben de Cadac Carri Chef de Luxe Skottelbraai met alles erbij. Dwz een barbecue, grillplaat, wok, platte bakplaat en deksel. Ideaal. We bakken er eieren en pannekoeken op, bakken onze broodjes onder de deksel, grillen vis en vlees, wokken aardappeltjes met worst of vis en groenten en maken zelfs soep warm in de wok. En uiteraard barbecuen we er heel veel mee. Wij gebruiken onze caravan kookplaat nooit.

Bij ons heeft het zijn geld allang opgeleverd, we gaan heel wat minder uit eten sinds we de skottel hebben :thumbup:

Wij zitten te denken aan de kleinere versie. Die heeft ook wel alle onderdelen alleen dan op inklapbare lage pootjes.

Weet jij hoe groot het geheel is van die van jullie om mee te nemen? En eventuieel gewicht?

Ik heb geen skottelbraai (staat nog wel op mijn verlanglijstje… ooit), maar een twee-pits gasstel van 50 jaar oud of zo.

Meestal maak ik tijdens het kamperen alleen 1-pans gerechten. Bijvoorbeeld heel klein gesneden aardappelstukjes (of voorgekookte krieltjes) met gehakt en broccoli in de wok. Of verschillende soorten groente en kipfilet wokken en dan brood erbij. Apart rijst/pasta/gekookte aardappels vind ik te lang duren (lees: te lui voor).

Esther, wij hebben ook een skottelbraai. Heerlijk ding, net als Suuus koken wij er alles in/op. We hebben daarnaast wel nog zo’n gadbrandertje mee. Om water te koken voor de thee want de theepot past niet op de skottel 8) En ook om pasta of rijst even voor te koken.

Maar je kunt er echt veel mee. Wij nemen hem oo altijd mee als we een weekendje weg gaan in een huisje, dan grillen we lekker buiten op dat ding. Wij vinden zelf de grill trouwens een stuk prettiger dan de bbq!

Ik vind het een aanrader en hij neemt ook niet zo heel veel ruimte in, behalve de wok dan, die is best groot!

Wij hebben bij de Vrijbuiter een kooktoestel gekocht.

Ongeveer deze:

en daaronder een kastje

Zo’n gasstel hebben wij ook, hoort bij de vouwwagen.

en een losse grill op een gasfles, zo’n klein formaat skottelbraai.

Bevalt prima!

hier een kampeerder weij staan ieder jaar een seisoen op de camping met onze tourcaravan.

ik zou zeker voor een skottel op poten gaan anders moet je een speciaal hitte bestendig tafeltje kopen en tis gewoon heerlijk om buiten te koken als het droog is.

Bij de meeste campingwinkels kun je ook een anti aanbak vel kopen wat je constand kan hergebruiken die moet je zeker ook hebben.

Die pannen bakken namenlijk altijd aan en het velletje haal je na het koker eruit en maak je schoon.

Wij koken met veel plezier ieder weekend op onze skottel en je hebt veel toebehoren erbij voor allerlei andere kookstijlen

Wij hebben een 2-pits gasstel en daarnaast een duurdere wegwerp-bbq of goedkope bbq, in ieder geval eentje waarvan de roosters in hoogte verstelbaar zijn.

Wij zijn geen aardappel-liefhebbers, dus meestal maken we gerechten met pasta of rijst. Dan hebben we een kookpan voor de pasta of rijst nodig en ruimte voor de wok voor de vlees en groente.

Mijn schoonouders hebben een skottelbraai, maar vinden dit niet handig als je hollandse maaltijden (aardappelen, groente en vlees) wil maken en gebruiken deze bijna nooit.

wij gaan voor een 2 pits gas toestelletje…

op een kastje met een gasflesin die kast…’’( hebben mijn ouders ook jaren gehad)

@sassie1980 wrote:

Wij hebben een 2-pits gasstel en daarnaast een duurdere wegwerp-bbq of goedkope bbq, in ieder geval eentje waarvan de roosters in hoogte verstelbaar zijn.

Wij zijn geen aardappel-liefhebbers, dus meestal maken we gerechten met pasta of rijst. Dan hebben we een kookpan voor de pasta of rijst nodig en ruimte voor de wok voor de vlees en groente.

Mijn schoonouders hebben een skottelbraai, maar vinden dit niet handig als je hollandse maaltijden (aardappelen, groente en vlees) wil maken en gebruiken deze bijna nooit.

Wij zullen weinig hollandse pot eten. vraag voor ons is allene nog of we voor de grote of kleine versie gaan…

Hallo,

Wij hebben ook de carri chef de luxe, met alles erop en eraan.

Superhandig !! Ideaal voor wokgerechtjes, macaroni saus o.i.d in te maken. Als ik dan ook pasta of aardappelen erbij wil koken, zet ik dit eerst in water op de gaspit en als ie kookt. Goed deksel erop doen en een deken of slaapzak eromheen draaien. Zo laten staan, ondertussen je pastasaus of vlees klaarmaken en naa een 15/20 minuutjes is het ook gaar. Trucje van m’n sm :wink: . Maar werkt goed!! :thumbup: En je hebt geen extra pit nodig. Je kunt hem eigenlijk voor alles gebruiken.

Wel hebben wij voor op de wokplaat zelf zo’n speciaal vel gekocht dat je op de wok legt en dan op het vel roerbakt. Scheelt een hoop schoonmaakwerk!!!, want die kun je gewoon is je camping afwasbakje doen.

Wij gebruiken hem thuis ook gewoon als bbq.

De kleine tafelversie (Partygrill)hebben we ook, maar die is echt te klein voor een gezin. leuk om een eitje op te bakken, of voor een weekendje wat kleins op te maken maar verder?

Succes ermee!!

wij hebben de kleine variant skottelbraai van cadac. Daarnaast nog een 2-pits gaskomfoor in een soort van opklapbaar keukenkastje.

Ik vind die kleine skottelbraai heel handig, omdat je ermee kunt wokken, grillen, op de plaat bakken en bbq-en. Alleen is de wok niet fijn, daar brand alles in aan. Ik neem daarom altijd mijn eigen wok mee.

het gaskomfoor gebruik ik er ook bij, zeker om de pasta ofzo te koken. En omdat ik zelf vega ben en mijn man niet, kook ik vaker 4 verschillende dingen i.p.v. 3, en dan is zo’n extra komfoor wel handig.

hoi,

wij hebben de grote variant op ons verlanglijstje staan, de kleine is denk ik te klein voor ons, mede omdat we hem thuis ook met gasten willen kunnen gebruiken, ipv op kolen bbq-en.

de “grote” (is in ons geval de cari chef de luxe), weegt wel 17 kilo, voor veel kampeerders te zwaar om even mee te nemen, maar bij ons kan ie in de vouwwagen.

gr Louwina