Koken met alcohol

Hoe zit dat nou eigenlijk?

Kook je alles er uit als je kookt met alcohol? Of blijft er toch altijd nog wat van hangen?

Zoals vandaag heb ik saus gemaakt, met 250 ml witte wijn erbij. Saus heeft zo’n half uur gekookt met de wijn erbij. Zou er dan nog wat van alcohol blijven hangen zijn? :think:

Ik was niet van plan om het aan de kids te geven, die krijgen appelmoes :wink: Maar als Jayden nou echt zou willen proeven (hij wil alles proeven, Kaylee nooit wat :roll: ) zou hij het dan mogen hebben :think:

Volgens mij is alles eruit na koken.

Als het goed is, is de alcohol er door het koken wel uit. Je kids zouden het dus wel kunnen eten.

Oeps, volgens iemand die de alcohol infolijn heeft geraadpleegt niet…

“Alcohol verdampt gedeeltelijk in een gerecht, dit gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingspercentage hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol:

Even laten koken: 15%

Flamberen: 25%

15 minuten laten pruttelen: 60%

1 uur laten koken: 75%.

In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.”

Jeetje, dacht echt dat de alcohol door het koken dus volledig zou verdampen… Niet dus.

zo weten we dat ook weer…

ik heb dus altijd ‘discussies’ in een restaurant… omdat ik dus geen alcohol mag, dat erbij zeg en dan altijddddd te horen krijg: het zit er niet in, het verdampt…

nu weet ik het te onderbouwen :thumbup: :angel:

Ik zou dan zelf ook even de alcoholinfo lijn bellen voor de zekerheid. Het zal best kloppen hoor, maar iedereen kan op het net zetten wat hij wil he?

ik geef het hem dus gewoon niet :slight_smile: Better safe than sorry…

Ik had idd al een keer gehoord dat het niet helemaal verdampte, maar wist het niet meer zeker :think:

Ik vraag in restaurants daarom ook altijd of het echt zonder alcohol kan. Nog nooit de opmerking terug gehad dat het dan toch verdampt of zo.

Hmm, wij hebben ook een recept waar rode wijn in zit. Het pruttelt een uur en mijn kinderen krijgen dat gewoon ook :oops: nooit geweten dat niet alles weg is dan…

mijn moeder maakt de stoofperen altijd met rode wijn… niek eet die ook gewoon , hij slaapt er niet beter van ofzo hahaha.

dacht trouwens ook dat het verdampte hoor , nouja … proberen we onze kids goed op te voeden gieten we ze nog vol met drank … :wink:

haha ja… zat ook al te denken dat ik Kaylee ook al stoofvlees heb gegeven, en daar zit bier in. Toen helemaal niet bij nagedacht.

Maar bij deze saus ruik je nog zo duidelijk de drank :lol: Dat ik opeens dacht van hmmm… Maar ze waren tevreden met de appelmoes :wink:

ik heb de rest van mijn leven ruzie met niek als hij de stoofpeertjes van oma niet meer mag eten …

moet je dan nu gaan zeggen , nee krijg je niet meer omdat …

of zeg je tjah die ene keer … maar krijg je dan niet gelijk zoiets van ik geef ze toch ook niet 1 keertje een slokje bier ?

:think:

Als er in dat rijtje staat dat na 1 uur koken er al 75% uit is, zal er bij stoofperen wel al helemaal niet veel meer over zijn. Dat laat je toch altijd een hele dag of nacht koken?

Moet persoonlijk zeggen dat ik stoofperen die in alcohol klaargemaakt zijn niet zo lekker vind, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak :slight_smile:

jaaa maar ik bedoel niet stoofperen opzich , ik bedoel ook al het andere …

vraag het me gewoon af he :wink:

@Fleur wrote:

Hmm, wij hebben ook een recept waar rode wijn in zit. Het pruttelt een uur en mijn kinderen krijgen dat gewoon ook :oops: nooit geweten dat niet alles weg is dan…

:think: ik maak ook heel regelmatig gerechten klaar waar wijn (of cognac :oops: ) in zit… staat dan ook zeker een uur op (oke, de rijst niet, da’s maximaal een half uur) en ook ik ging er vanuit dat er geen alcohol meer in zou zitten…

Deanne eet er altijd gewoon van mee, merk nooit iets aan 'r eigenlijk.

Weet ook niet in hoeverre de genoemde percentages juist zijn hoor… wat Mamaartje al zegt: iedereen kan wel van alles op 't net zetten toch?

Alcohol verdampt bij 70 graden, dus als het lang genoeg kookt blijft er maar heel weinig over, dus als zoals hiervoor vermeld na 1 uur koken 75% van verdampt is dan zit je echt op een minimaal percentage alcohol (ook nog verdund door de rest van het gerecht/saus) bier heeft een percentage van ong 5%, wijn 10-15, (sterke drank varieert nogal, zeg vanaf ong 20), neem daar 75% van, tel de verdunning mee, dan kom je voor de meeste dranken ver onder de 1% uit.

Op religieuze bezwaren na, zie ik er geen probleem, ook niet bij kinderen.