Hoi meiden.
Onze zoon word over 4 weken 1 jaar, hij heeft koemelkallergie en mag dus geen melk en ook nog geen soja.
Nu ben ik op zoek naar een koemelkvrij meptaartje zodat hij toch nog iets heeft voor zijn verjaardag.
Heeft iemand een idee hoe ik dat dan kan maken?
Heb al verschillende taartenbedrijven gebeld maar ze zijn niet verkrijgbaar.
Ik zou het zo leuk vinden als hij lekker in een taartje kan meppen en ook nog wat ervan kan eten.
Hopelijk weet iemand een recept wat hij wel mag. Of iemand die weet hoe je aan zo’n taartje kunt komen.
hoi Moppie,
Bij de rubriek contact is er een topic met taartenmama’s…
zij maken hééééééééérlijke taarten !
Misschien kan je je vraag daar eens stellen? Wellicht hebben zij er ervaring mee…
hier is de link: klik hier maar
liefs
Gerda
cake bakken zonder koemelk…
dus
4 eieren
200 gram plantaardige margarine (wajang bijvoorbeeld)
200 gram bloem
50 gram maizena
1 theelepeltje natrium bi carbonaat (verkrijgbaar bij goede drogist als zuiverigszout)
1 eetlepel appelciderazijn (ah heeft het)
200 gram witte basterdsuiker
Dit mix je door elkaar, let op de natriumbicarbonaat even oplossen in de appelciderazijn en dan als laatste toevoegen aan je cake beslag.
na het bakken snijd je hem in de lengte door de helft zodat je een boven en onderkant hebt en dan vul je hem met vers fruit, appelmoes of iets anders wat hij lekker vind.
je kunt er ook vanillesaus bij maken van de opvolgmelk die je hem geeft.
Dan maak je de opvolgmelk klaar volgens verpakking, breng je 200 cc aan de kook, meng je er wat maizena door (eerst oplossen in wat water) en dan vanillesuiker en een beetje gewone suiker erbij.
Ik maakte dit voor Peter toen hij 1 werd… maar dan vanwege lactoseintolerantie.
En wij drinken nog steeds amper of geen melkproducten, dus ik maak nog steeds vaak cake zo. :thumbup: (vroeger gebruikte ik overigens bakpoeder, maar zuiveringszout gaat veel beter!)
ik heb deze voor onze dochter gemaakt…
moet even het recept zoeken…
gevonden.
4 eieren
200 gram suiker
100 gram meel
half pakje bakpoeder/backin
je doet de eieren en suiker in een kom en mix net zolang totdat het er wit uitziet.
hierna doe je de bloem en bakpoeder bij elkaar en schept dit door het ei/suikermengsel (zo min mogelijk scheppen omdat je de lucht er anders uitschept)
25 min bakken op 180 graden… even een prikker erin steken en kijken of het niet plakt.
Dan eruit halen en af laten koelen
Hierna doormidden snijden binnenin jam (abrikoos/framboos) en bovenop vruchten leggen en dan gelei eroverheen doen…
hij was erg lekker… :drool: en km vrij…
idd als basis een koemelkvrije cake (koopmans mix waar je 2 cakes uit kan halen, 50ml melk vervangen door 1 extra ei, goed lang mixen en je hebt een heerlijk luchtige cake) bijv een (kleine) ronde springvorm gebruiken voor een ‘echte taart’ gevoel.
wil je hem echt voor je zoontje of ook voor de visite?
Of doe je voor de visite wat anders?
Als het echt voor je zoontje is om ook lekker meppen en te kliederen zou je eiwit kunnen opschuimen en daar mooie ‘pieken’ mee op de taart kunnen maken ipv slagroom te gebruiken.
Versieren met stukjes fruit of eventueel wat snoeperigs (eiwit is natuurlijk niet lekker zoet zoals slagroom).
Kaarsje erop, blazen en meppen maar!
oh ja en ik snij sowieso altijd door en dan lekker laagje jam ertussen :thumbup:
ik heb voor mijn neefje en voor tygo toen een allergene vrije appeltaart gemaakt… was best lekker moet ik even kijken of ik het recept kan vinden
ben alleen beetje bang dat hij op mijn andere pc staat die dus kaduuk is :roll:
maar volgens mij staat het ook ergens online… heb ik het ook vandaan
Onze dietist heeft ei ook op de lijst verboden voedingsmiddelen gezet :?
Zonder ei en melk is iets maken, is dat onmogelijk?
heb even voor je gezocht online en heb deze link gevonden
staan heleboel recepten op
ook van taarten en muffins
http://allergieplatform.nl/index.php?option=com_garyscookbook&Itemid=2&func=special&sorting=lactose
als de link niet mag dan maar even weg halen en dan pb ik wel even
maar denk wel dat hij handig is voor mensen met een allergie of ouders met kinderen met een allergie
@Kittycat wrote:
Onze dietist heeft ei ook op de lijst verboden voedingsmiddelen gezet :?
Zonder ei en melk is iets maken, is dat onmogelijk?
nee hoor… je kunt toch opvolgmelk gebruiken of soja (maar dat zal dan ook niet mogen)
wat wil je maken?
ik ga anders wel even mijn boeken induiken…er zijn zoveel recepten die je kunt aanpassen… als je even zegt wat hij wel/niet mag dan ga ik het wel uitzoeken (die uitdaging wil ik wel aangaan… :mrgreen: )
Stuur me als je interesse hebt even een pb wat er wel en niet in mag zitten (globaal dan… onze uk had ook een kma dus weet wel wat sterk allegenen enzo zijn…)
als melk kun je natuurlijk ook de melk gebruiken die je nu gebruikt
krijg je die van het zh?
kan me even niet meer herinneren die tygo toen kreeg :think:
Dankjewel voor de link! Daar heb ik echt wat aan :thumbup:
Ze mag geen melk en geen ei, verder geen noten en ook geen soja of geitenzuivel ed. In bovenstaande recepten (die vruchtentaart ziet er heerlijk uit) zit wel ei, vandaar mijn vraag of je uberhaupt niks kan maken zonder ei. Boter lukt wel, want daar hebben we de wayang van.
Op die site heb ik wat ei-vrije muffinrecepten gevonden en een appeltaart. Die ga ik eerst eens proberen te maken.
Pitje, ik ga je aanbod even onthouden hoor. Als het allemaal jammerlijk mislukt (of niet te eten is) ga ik je zeker pb’en, dankjewel.
Poeizie, ze heeft neocate, idd via de kinderarts.
@Kittycat wrote:
Dankjewel voor de link! Daar heb ik echt wat aan :thumbup:
Ze mag geen melk en geen ei, verder geen noten en ook geen soja of geitenzuivel ed. In bovenstaande recepten (die vruchtentaart ziet er heerlijk uit) zit wel ei, vandaar mijn vraag of je uberhaupt niks kan maken zonder ei. Boter lukt wel, want daar hebben we de wayang van.
Op die site heb ik wat ei-vrije muffinrecepten gevonden en een appeltaart. Die ga ik eerst eens proberen te maken.
Pitje, ik ga je aanbod even onthouden hoor. Als het allemaal jammerlijk mislukt (of niet te eten is) ga ik je zeker pb’en, dankjewel.
Poeizie, ze heeft neocate, idd via de kinderarts.
er bestaat ook eivervanger :thumbup:
Zal even voor je zoeken of ik de link kan vinden is een soortement van online supermarkt met allemaal allergeen vrije produkten. Je kan kiezen welke allergenen niet mogen en houdt dan een lijst met dingen over.
Vriendin van mij redde het normaliter wel in de gewone winkels, maar met verjaardagen haalde ze daar ook wat dingen.
oja dat was het ja neocate dat had tygo dus ook
kregen we toen via het europrevall onderzoek
scheelde echt een boel centjes
maar als je op het knopje allergie recepten drukt en dan cake en taarten zie je ook een recept staan voor appeltaart zonder eieren en koemelk en lactose
volgens mij is het ook wel vrij van noten ook al staat er wel bij dat het niet geheel vrij is
mijn neefje is heel erg allergisch voor van alles en nog wat en die kon hem heel goed hebben