Koemelkallergie

Wij hebben te horen gekregen dat ons dochtertje van 4 een allergie heeft voor koemelk.

Zijn er lijsten van producten die ze wel mag hebben, of ga ik in de winkel elk etiketje langs?



Bedankt alvast.

Esther

Misschien als je contact opneemt met een dietiste, dat zij wel iets van een lijst heeft? Lijkt me wel tenminste.

Wij hebben van de dieetiste een boek gekregen van het voedingscentrum waar alles in staat wat Indy wel en niet mag…

Maar ik moet zeggen dat we strikt houden aan dr voeding en echt andere tussendoortjes krijgt ze niet. In de winkel controleer ik nog wel steeds de verpakkingen of bij visite als ze wat krijgt…

een dietiste kan je helpen aan een voedingslijst en ook tips geven voor vervanging van producten. een tijdje geleden had je voor een dietist nog een doorverwijzing van de huisarts nodig, ik weet niet of dat nog zo is.

in 1 of 2 gesprekken kun je al veel ideeën opdoen, is mijn ervaring.

en verder toch verpakkingen blijven nakijken. er kan melk zitten in dingen die je niet verwacht.

Dank jullie wel.

We willen er ook strikt aan gaan houden, in de hoop dat de klachten die er zijn af gaan nemen en ook niet weer terug komen.



Ik ga bellen met de dietiste.

er is idd een voedsellijst en in het begin is het veel lezen.



Zie mezelf nog die eerste weken in de winkel staan ‘kan dit nou wel of niet’ :roll: Hou dus rekening met iets langere tijd om boodschappen te doen in het begin.



Brood dat sowieso koemelkvrij is is Tarvo (mout) brood en broodboter de Becel Dieet (bij veel soorten brood staat er dan geen melk op, maar zit er wel melk in een broodverbeteraar oid die erin zit).



De plantaardige broodboter van C1000 zat heel raar destijds wel melk in, maar is inmiddels geloof ik echt ook koemelkvrij.



Voor bakken en braden kan je groene pakjes Wajang kopen (en dan de melk uit het beslag vervangen voor een extra ei en je kan nog gewoon cakejes bakken met je meisje :thumbup: ).



Ik weet niet hoe streng jullie moeten/willen zijn? Maar in ontzettend veel dingen zit gewoon melk… veel vleeswaren bevatten melk, dingen als koekjes en snoepjes vaak ook (nizza van Verkade sowieso niet).

Echt ik heb heel vaak mezelf verbaasd af staan vragen waarom in een bepaald produkt in hemelsnaam (koe)melk verwerkt moest worden.



Als je een tijdje onderweg bent heb je gewoon een lijst met standaardprodukten waarvan je weet dat ze veilig zijn en red je je zonder al teveel problemen. Is het hooguit nog bij anderen opletten (en ja ook gewoon in de keuken van een ander verpakking staan lezen :oops: ).

Bij mijn ouders en vriendinnen was er eigenlijk altijd wel iets voor mij en kids dat we wel mochten, die vroegen het ook voor een verjaardag of ze iets voor mij/ons konden halen/maken oid :thumbup:

Net een rondje bakker en AH gedaan.

Bakker heeft een lactose vrij brood, kijken of het wat is.



Van de Ah ook een lactose vrije broodboter.

Had weer niet aan de bakboter gedacht, dus nog 1 avondje die boter en morgen weer op pad :wink:

Koekjes de bastogne en tum tum als snoepje.

Ook een mayo zonder melkproducten gevonden.



Heb de lijst inmiddels besteld en wat je al schrijft, ik wil op een standaard lijst uitkomen, dan wordt dat geen probleem.

AH is sowieso in het begin wel een fijne winkel… die hebben namelijk zo lekker die pictogrammen op hun verpakkingen staan. Weet je gewoon waar je aan toe bent :thumbup:



Oh ja nu vast een tip voor als dit werkt en je er dus mee door gaat… als een verpakking verandert… lees dan voor zekerheid de ingredientenlijst nogmaals door.



Heel soms zijn de doorgevoerde ‘verbeteringen’ ineens een toevoeging van melk (ik kwam er toen achter NA het eten… en onze 2e reageerde nogal heftig als ik iets met melk had gegeten - gaf nog bv dus - ).

Wederom bedankt.



Net afspraak met dietiste gemaakt. Kan over 2 weken terecht. Maar krijg nu vast informatie mapje thuis.

Met de eerste belangrijke dingen.

Hier ook een meisje met KMA.

Via deze link kan je alle melkvrije producten die bij de ah tekoop zijn zien:

http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000334000/000/000334004_006_melk_vrij.pdf



Zijn er dus nog best veel :wink:



Succes!

hier ook koemelkallergie. Het brood van de ah het tijger voor 119 cent is ook koemelkvrij, verder puur chocolade hagelslag… ehm…leverpastei van ah, kortom, ah kan heeeel veel.

Bruin brood van de AH (die van volumevoordeel 3 halen 2 betalen) gaat hier ook goed bij ons meisje. Verder bijvoorbeeld de halvarine van de aldi voor op brood. Ook pure hagelslag en pure vlokken van de aldi.



En wil je je kind ook eens iets geven wat lijkt op een bolletje dan zijn er bij winkels als de hoogvliet en c1000 beschuitbollen te koop. Verder eten we regelmatig in het weekend afbakstokbrood, wel goed verpakking lezen, want niet ieder merk is geschikt. Vaak is het zo dat de goedkoopste de beste zijn.



Bastognekoekjes, evergreen, jodekoeken zijn koekjes die hier veel gegeten worden. Let ook goed op chips, ook daar zit vaak melk in. Maar bijvoorbeeld de naturel van lays is prima. Oh ja, en boevenkoekjes van de action zijn ook koemelkvrij (moet je wel de caramelvariant nemen)



Om pannenkoeken, cake, appeltaart te bakken gebruik ik vaak ipv gewone melk sojamelk.



Wil je je kind verwennen met slagroom dan is er bij speciale ekosupermarkten of op internet wel sojaslagroom te koop, maar mijn dochter vind dat niet lekker. Ook heb ik in zo’n supermarkt een keer een kaasvervanger gekocht, maar vond ze ook niet lekker en was snel over datum.



Wil je graag schepijs geven, dan kun je heel goed het sorbetijs van het AH-merk geven.



Heel veel succes. In het begin is het enorm wennen, maar je creeert vanzelf een eigen lijstje met producten die je regelmatig gebruikt.