Wiens baby heeft/had koemelkallergie en hoe ben je erachter gekomen en wat waren de symptomen?
Joas had het als baby, symptomen: bloed bij de ontlasting, extreem hongerig, weinig aankomen.
beide kinderen hebben een kma.
De oudste heel erg heftig:
- groeiachterstand
- spugen (echt hele golven!)
- melk weigeren te drinken
- ontroostbaar krijsen
- heftige darmkrampen en zure diaree
- Luchtwegproblemen
- exceem
De jongste kreeg vanaf het begin hypoallergeen (daar zitten al verknipte eiwitten in) maar reageerde ook, hetzij in veel mindere mate, zijn klachten:
- exceem
- overstrekken
- darmkrampen
- zure diaree
- spugen (ook veroorzaakt door reflux in zijn geval)
Bij beide kinderen een eliminatie-provocatie test gehad en daarmee een bewezen kma. Voeding werd vergoed. Bij de oudste tot 18 mnd. Daarna overgestapt op soja.
Dank voor de reactie.
Jullie zijn met deze klachten naar de HA of CB gegaan en hadden die meteen zoiets van dit is KMA?
Joas had niet heeeeeeel duidelijke klachten, ik ben met de bloed in zn ontlasting (af en toe wat druppeltjes) bij de HA en het CB geweest, die weten het aan gevoelige darmen. Toen hij met 4,5 maand oud op een dag puur bloed poepte en te veel was afgevallen werd hij opgenomen in het zkhs. Sonde in zn neus en aan de neocate, bloed verdween als sneeuw voor de zon en de nacht dat hij de neocate kreeg was de eerste nacht van zijn leven dat hij nÃet elke 3 uur wilde eten… hij was eindelijk eens verzadigd.
Er is geen provocatietest uitgevoerd bij Joas, de kinderartsen hier vonden dat niet nodig, omdat het beeld uiteindelijk zo duidelijk was.
Vermoed je dat je beeb een kma heeft? Wat voor klachten heeft ze?
Misschien ja, maar eigenlijk zoek ik vooral een verklaring denk ik :oops:
Ze heeft al bijna anderhalve maand diarree, waterdun meestal.
Varierend van een week lang 4-8 diarreeluiers per dag tot soms een dag of 2 dagen helemaal geen ontlasting en dan de dag erna weer 5 bijv.
Verder gooit ze na de voeding direct een deel er weer uit. Spuugt later ook nog een deel uit in etappes.
Eczeem, heb ik niet veel verstand van, maar op de zijkanten van haar gezicht heeft ze ruwe plekken, evenals op haar armen en benen. Op haar gezicht is het rood, op haar armen en benen niet.
Drinken doet ze uitstekend, alles gaat schoon leeg. (wat haar betreft mag het altijd meer)
Ze is dysmatuur, dus groeiachterstand heeft ze sowieso, ze loopt hem alleen tot nu toe niet in. In de bijna anderhalve maand (5,5 week) is ze 450 gram aangekomen.
Ben meerdere malen bij de HA geweest voor de diarree en ook bij KA voor reguliere controle en daar heb ik alles ook ter sprake gebracht.
Algemene conclusie van beiden; zolang er meer in gaat dan eruit komt en ze komt aan is het goed :thumbup:. HA concludeert steeds dat ze niet uitgedroogd is, haar hart en longen goed klinken, dat ze er goed uit ziet en goed alert is etc en we haar maar ORS moeten geven na elke diarreeluier. ‘Het heerst’. KA, vulde nog aan, 12 spuitluiers per dag mag zolang ze maar aan komt. (Al vind ik het niet normaal) Droge huid is het seizoen, vet houden.
Ik kom niet verder dus en sta nu op het punt om vervolgonderzoek te EISEN.
Een van mijn eigen ingevingen was dus KMA.
Mijn sm zei het gisteren ook al, goh heeft ze geen kma (ervaringsdeskundige, mijn zwager/haar zoon had/heeft het).
Dus vandaar dat ik me afvroeg wat bij andere babies de symptomen waren en hoe je erachter bent gekomen.
Hier zijn we er pas na 8 maanden achter gekomen dat Reno zeer heftige kma heeft. En dat terwijl ik al met 6 weken bij de ha zat.
Eerst waren het krampjes :roll: Maar omdat ik mijn poot stijf hield, doorverwezen naar de ka. Die dacht dat hij verborgen reflux had (had hij ook maar dan door de kma) Hij ging toen van 17 uur huilen naar 8 uur huilen op een dag.
Omdat de ka het ook niet meer wist moesten we maar eens andere voeding proberen (neocate) en vanaf toen een ander kind. Helemaal ontspannen, niet meer huilen enz.
Dus zelfs de ka wist het niet. Laat je dus niet zomaar wegsturen. Spreek je vermoedens uit!
Reno had last van huilen, overstrekken, bloed bij zijn ontlasting, reflux. Omdat hij geen exceem had, dachten ze niet aan kma. Bij Reno zat het echt alleen van binnen.
Als je vragen hebt, kan je altijd een pb sturen.
Valt mij trouwens wel op dat bij elk kma-topic je dezelfde mensen tegenkomt :mrgreen:
Dank je voor je reactie dolfijntje.
C. heeft ook heeeeel veel gehuild, van 's morgens 9 tot 's avonds een uur of 8 bijna onafgebroken. Had ook erg last van krampen en was heel erg gespannen, altijd onrustig, veel huilen, overstrekken. Op een gegeven moment heeft de KA een fysio ingeschakeld, dit zag je vaker bij dysmature/premature kinderen. Met het huilen gaat het heel goed, ze huilt nog maar weinig.
Reflux heb ik ook genoemd bij de KA, maar die gaf aan dat alle kinderen een bepaalde mate van reflux hebben en dat ze pas wat gaan doen als ze erdoor afvallen.
En dat is steeds de conclusie, ze komt aan en dus is er niks aan de hand.
Misschien is dat ook wel zo en zie ik dingen die er niet zijn, maar zoveel diarree vind Ãk niet normaal :?
Dinsdag moet ik naar het CB, daar ook maar weer aankaarten.
En bij de KA waar ik de de week erna naartoe moet voor haar reguliere controle.
Naminé heeft (waarschijnlijk) ook kma.
Bij ons werd dus ook steeds door cb gezegd dat dingen kwamen omdat ze prematuur is. Krampjes, huilen, overstrekken, spugen. En haar exceem was volgens het cb een droge huid en daar moest een oliebadje tegen helpen. Maar het zat ons toch niet lekker.
Toen ze op een gegeven moment ook echt begon te huilen tijdens de fles zijn we toch maar naar de huisarts gegaan. En die zei meteen dat ze dacht dat het kma was. Ze kreeg pepti en het was meteen een wereld van verschil.
Hoop dat ze morgen bij het cb een beetje behulpzaam zijn en kunnen helpen.
En zou je anders geen pepti mogen proberen? Ik echt niet of dat zomaar kan of dat het kwaad kan maar je kan het eventueel gewoon bij de drogist kopen. Is niet goedkoop maar als het werkt misschien het proberen waard.
Hey Kimmygirl (en anderen natuurlijk). Hier riepen ze ook dat het allemaal kwam omdat ze dysmatuur geboren is, prematuren/dysmaturen-gedrag werd het genoemd.
Maar inmiddels heeft ze anderhalve week dieetvoeding.
Die vrijdag na mijn bericht ben ik weer naar de HA geweest, nadat een groot deel van de voeding weer over me heengespuugd was, nog altijd aan de diarree en in bijna 3 weken maar 150 gram aangekomen (veel te weinig natuurlijk) met de boodschap dat ik het onacceptabel vond op die manier en aan kma dacht. De huisarts vond het aannemelijk en na wat gebel met het ziekenhuis en haar kinderarts heeft ze Neocate voorgeschreven gekregen. Neocate was er bij de apotheek alleen niet, en na een weekend Nutramigen (stinkspul :sick:) zijn we vorige week maandag aan de neocate begonnen.
Het heeft wel een week geduurd, maar kan nu zeggen dat het echt goed gaat.
Geen diarree meer, ze is een stuk rustiger, slaapt beter, geen krampen meer, niet meer huilen als de fles leeg is, en…ze komt eindelijk weer goed aan :dance: (Zondag woog ze 3670 gram, met ruim 3,5 maand)
Alleen spuugt ze nog altijd, dat baart ons wel zorgen, vooral omdat ze al een paar keer bijna gestikt is afgelopen week, reflux maar weer eens noemen morgen bij de KA. En het ‘eczeem’ op haar gezichtje is nog niet weg.
Morgen moet ik weer naar de kinderarts met haar, hopelijk kan nog wat betekenen wat het spugen en de eczeem betreft.
fijn dat je resultaat ziet met de dieetvoeding. En dat ze nu ook beter aankomt. :dance:
Voor het spugen zou ik gewoon aandringen dat er wat geprobeerd wordt. Heb je al johannesbroodpitmeel geprobeerd?
Het exceem kan trouwens wel even duren voordat het wegtrekt. Dat is bij N nu bijna weg. Een hele verbetering natuurlijk maar nog niet optimaal en zij zit nu al een paar weken op dieetvoeding.
Succes en ik hoop dat de KA iets voor je kan betekenen.
Mijn ervaring is dat het enige wat echt zekerheid geeft een eliminatie-provocatie test is.
Waarschijnlijk zul je deze over enkele weken doen in het zkh, omdat de neocate anders niet meer vergoed wordt na verloop van tijd.
Uit onderzoek blijkt nm ( aldus onze kinderarts) dat 9 van de 10 keer, “andere” voeding het gros van de problemen oplost. En dat het niet eens zozeer voeding op vrije aminozuren hoeft te zijn.
Hoop voor je dat het geen KMA is, want kijk maar eens op de ingredientenlijst van spulletjes die je in huis hebt: zit quasi overal wel koemelk of varianten daarop in
PS: heb nog aantal proefsachets liggen van Neocate pap, voor kindjes na 6 maanden geloof ik. Als je interesse hebt, stuur maar PB-tje
We zijn inmiddels bij de KA geweest en die heeft de papieren voor de verzekering in orde gemaakt. Normaal volgt inderdaad een provocatie, maar dat wil hij nog even niet op korte termijn doen. Het gaat nu net lekker, in de zin dat ze eindelijk weer wat bijkomt en weer parallel aan de normale groeicurve loopt en klachtenvrij is. Hij wil even niet het risico nemen dat ze weer negatief gaat afbuigen. Ze is nu 500 gram aangekomen in 2 weken, terwijl ze over de 500 gram ervoor anderhalve maand gedaan heeft. Ze weegt nu bijna 4 kilo en is 4 maanden, nog best klein dus.
Eerst groeien en daarna voorzichtig beginnen met bijvoeden en dan daarmee ook provoceren en kijken hoe ze reageert is nu het idee van de KA.
Ik vind het zo wel best hoor eerlijk gezegd. Het gaat eindelijk lekker en dat hou ik graag even vast. We zijn zo lang aan het emmeren geweest.
Dankjewel voor je aanbod, ik hou het in gedachten, ik weet nog niet of we aan de pap gaan namelijk.