Kan iemand mij hier uitleggen hoe je weet of je kindje koemelkallergie heeft??
Hoor vaak dat je kindje dan erg onrustig is. Nou dat is Thije zeker! Maar wat zijn verdere symptomen en kan je er op getest worden??
Ik kan wel op het net rond zoeken,maar dacht ik leg eerst mijn vraag even hier neer en dan kan ik vanavond wel even lezen naar ervaringen van kokkers.
dank je
droge huid
veel spugen
onrustig
verder weet ik het niet
mijn meisje had last van extreem spugen,waterige diaree,krampjes,veel niezen en de hik,last met ademhaling ,constant een snotneus en eczeem.
en nou weten we sinds begin december dat ze kma heeft en reflux
om erachter tekomen of hij kma heeft moet je eerst over stappen op hypoallergene voeding zoals nutrilon pepti er zijn nog meer soorten
dat een paar weken geven meestal 4 weken tot alle klachten weg zijn en dan weer gewone koemelkvoeding geven als hij daar dan weer klachten van krijgt dan heb je dus de elemenatie,provocatie test gedaan.
toen wij over gestapt waren werden de klachten geljk minder met de pepti daarna als nog over gestapt op nutramigen is alleen teverkrijgen bij de apotheek en toen ging het nog veel beter alleen het spugen niet helemaal maar daar groeit ze wel over heen ook heeft ze nog steeds last van eczeem maar misschien krijgen we een doorverwijzing voor de dermatoloog.
veel succes :thumbup:
heb even van een site de meest voorkomende klachten gekopiert het kan heel erg verschillen per kind en ze hoeven ook niet alle symtonen tehebben
Darmkrampen (vaak met veel huilen)
Huidklachten zoals eczeem, jeuk, uitslag rond de mond, netelroos (galbulten of urticaria) en angio-oedeem (zwelling van bijvoorbeeld lippen of oogleden door vochtophoping)
Diarree of verstopping
Bloedverlies tijdens de ontlasting
Spugen
Problemen met de luchtwegen, astma
Loopneus, niesbuien (helder neusvocht)
jeukende, tranende ogen
Oorklachten
Groeiachterstand
Voedsel weigeren, slecht drinken
Hallo,
Ik ben met Finn bij iemand geweest die d.m.v. spiertesten kan zien of er een evt. koemelkallergie is (dit voordat je over gaat op evt. andere dure melk). Ik wil je het website adres wel pb’en als je dat wilt, dan kun je er over lezen hoe e.e…a in zijn werk gaat. Het was erg interessant en e.e.a. helpt nu goed bij Finn (krijgt probiotica en melk van de natuurvoedingswinkel en magnesiumdruppeltjes, alles op homeopatische basis).
Groetjes Hilda
Hoi Schoen,
Er is verdenking van allergie als je kindje twee of meer van onderstaande symptomen heeft:
- maag-darmen: buikpijn, braken, chronische diarree, bloed en slijm bij ontlasting, verstopping, slechte groei
- huid: eczeem, dauwworm, rode vlekken kort na of tijdens een voeding in het gezicht
- luchtwegproblemen: veel verkouden, snotteren, ooronsteking, hoesten en benauwd, piepend hoesten, slijm
- algemeen: prikkelbaar, veel huilen, onrust, voedselweigering
- darmklachten
Sterke allergenen zijn koemelk maar ook kippenei en soja, verder pinda’s, noten, zaden, pitten, vis en schaaldieren.
De eiwitten in deze allergenen zijn de boosdoener. Maar heel weinig kinderen zijn echt allergisch, 2 tot 3% van alle zuigelingen. Rond het eerste jaar groeien de meeste kinderen over de allergie heen (56% met 1 jaar tot 92% met 4 jaar)
Aantonen kun je door middel de eliminatie-provocatie test. Dit is een dieet waaruit je de bulk van het allergeen, in dit geval koemelk weglaat. Na een paar dagen tot 2 weken moet je verbetering zien. Sommige klachten kunnen snel weggaan, andere zoals eczeem houden langer aan.
Dit dieet mag zonder begeleiding je 4 weken doen (niet langer!) Als je borstvoeding geeft ga je zelf ook op dieet.
Als de klachten verdwijnen dan kun je na 4 weken opnieuw de koemelk introduceren. Als de klachten dan weer terugkomen dan kun je via het cb of de ha een verwijzing krijgen naar de dietist, die kan je verder helpen om een uitgebalanceerd dieet samen te stellen en te zorgen dat hij de juiste hoeveelheden binnenkrijgt.
Aantonen via een huidtest kan ook maar dit is heel belastend. De eliminatie-provocatietest zoals hierboven omschreven is voor verzekering en ha voldoende.
succes!
Yuri had ook een kma en de volgende klachten>
Darmkrampen (overstrekken, winderig en nachten GILLEN)
Exceem op de wangen
Spugen (hele golven kwamen eruit)
Voeding weigeren
Luchtwegproblemen (bronchitus, astmatische klachten)
Na een dag overgestapt te zijn op de pepti hadden we een compleet ander kind!! De exceem werd na 6 weken minder. Zijn luchtwegproblemen zijn helaas nog niet over…
Met bijvoeden moesten we echter alles checken want zodra er ook maar ergens een friemel km in zat was het mis
Pas met 1.5 konden we weer overstappen op de gewone bijvoeding. Pure melk gaat nog niet goed dus hij krijgt gewoon soja melk.
Sterkte!!!
Bij ons het zelfde verhaal:
- Darmkrampen
- Overstrekken
- Krijsen (oorverdovend)
- Eczeem op wangetjes
- Winderigheid
- Veel niezen
Wij zijn op eigen initiatief overgestapt op Pepti toen Fiene 6 weken oud was. 's avonds de eerste Pepti voeding, volgende dag verbetering en de dag daarna een heel ander meisje. Ze krijste niet meer, overstrekte niet meer, was vrolijk, kon een lachje vanaf etc.
We vermoeden dat ze een koemelkallergie/overgevoeligheid heeft maar willen het wel graag zeker weten. We hebben binnenkort 2 dagen een dubbelblinde provocatietest in het ziekenhuis.