Nika blijkt net als haar broer last te hebben van eczeem … Bij Lenn heb ik er toen qua voeding niks aan gedaan om te kijken of het aan mijn bv lag.
Maar nu ik meer info heb opgezocht over KMA lijkt het wel of Lenn dat, of in ieder geval gevoeligheid voor koemelk, had. Dat zou een hele hoop verklaren namelijk…
Ik moet vanmiddag naar de ha en daar ga ik ook bespreken hoe en of ik dat het beste kan aanpakken om (tijdelijk) koemelk uit mijn eten te laten.
Maar nu hebben we gisteren (veel :oops: ) pannenkoeken gegeten en is de mate van eczeem vandaag verdubbeld t.o.v. gister. Nu vroeg ik mij af of dat kan komen door gisteren?? Of gaat dat niet zo snel?
Jawel, dat kan inderdaad erg snel gaan.
Als het lichaam eenmaal een antistof ergens tegen heeft gemaakt, hoeft het maar een klein beetje getriggerd te worden om geactiveerd te raken. Dat is nu eenmaal het principe van het immuunsysteem (en bij ziekte natuurlijk zeker wel noodzakelijk).
Het vervelende bij allergieen is dat het immuunsysteem ook op gewenste stoffen reageert.
grtz,
Bedankt voor je antwoord!
Hoe snel zou ik aan mijn meisje kunnen merken dat het minder wordt als ik melkproducten weglaat (er even van uit gaande dat de eczeem mede daardoor veroorzaakt wordt?)
Ik heb al contact met een dietist hierover maar nog geen antwoord(en) terug… vandaar.
Volgens mijn boeken zouden de symptomen minder moeten worden binnen 48 tot 72 uur. Sommigen onderzoeken stellen er een tijd van 2 weken aan.
Als je vermoedt dat koemelk de boosdoener is dan kan je niet volstaan met alleen koemelk uit jouw dieet te schrappen. Het kan ook zijn dat je kaas en yoghurt moet laten staan en zelfs producten met koemelk erin. Dat betekent dat je alle etiketten van voedingsmiddelen moet lezen! Een voor een kan je dan elke week weer iets introduceren mits er geen nieuwe symptomen te zien zijn bij jouw kindje.
Het is handig hier een dagboek over bij te houden.
Let er op dat veel kinderen die voor koemelk allergisch zijn ook voor soja allergisch kunnen zijn.
grtz,