koemelkallergie-starten met bijvoeding

S. is nu 5 maanden en ik ben me aan het voorbereiden op het geven van vast voedsel vanaf 6 maanden, maar… hij heeft een ernstige koemelkallergie, dat is nu bewezen.

Hij krijgt Nutramigen. Daar zit ook geen soja e.d. in.

S. is onder begeleiding van een kinderarts en een dietiste. Die hebben het beleid ingezet dat Stijn, totdat het tegendeel is bewezen, overal allergisch voor is/kan zijn. Naast koemelk is ook soja daarom not-done tot zijn eerste verjaardag. Net als tarwe, ei, vis, aardbei, varkensvlees, tomaat, citrusfruit, pinda’s en zaden.



Van de dietiste heb ik dus uitgebreide schema’s, introductielijsten etc. gekregen. Voedingsmiddel voor voedingsmiddel introduceren. Geen reactie betekend dat hij ertegen kan.



Het is allemaal vrij helder opgezet, maar ik mis de praktische tips.

De eerste 2 maanden zijn nog wel duidelijk, alleen groente-fruit en rijstebloempap.

Maar dan, vanaf 8 maanden. Hij gaat dan ‘volwaardig’ eten, met brood en warme maaltijd.



Wie heeft er ervaring met deze situatie? Want ik kan wel wat tips gebruiken:



-waar krijg je brood zonder tarwe? bak je dat zelf?

-welke supermarkten hebben een redelijk aanbod hypo-allergene producten? Zelf kom ik altijd bij C1000 maar daar is weinig te krijgen. Of moet ik bij een natuurwinkel zijn?

-wat zijn lekkere toetjes voor een kind. Toetjes zonder melk en soja…

-kun je margarine gebruiken op het brood?

-is diksap geschikt, bijv. diksap van Zonnatura? Of als drinken tussendoor alleen maar water en thee?

-zijn er nog andere koekjes geschikt behalve rijstwafeltjes?

-hoe komt S. eigenlijk aan de bouwstoffen die in koemelk, soja, ei etc. zitten?



best veel vragen dus, en ook wel behoefte aan iemand met ervaring op dit gebied :wink: want ik vind het vooralsnog een behoorlijk gedoe.



Bedankt!

euuh NOu op een heleboel van je vragen kan ik aboluut heen antwoord geven, maar ik zal een poging wagen wat tips aan te dragen. (joost heeft ook een koemelkallergie, niet zo heftig als jouw kindje, bij hem was het hanteerbaar met pepti.)



Maar goed, ik hou niet zo van reformwinkels, maar ja er is wel een héle hoop te krijgen en ze weten vaak veel van hun producten ( bij de winkel hier hebben ze ook veel speciale broden :thumbup: )



Ik las net iets over teff-meel da’s misschien iets nuttigs ? (ff googlen).

de A** heijn is prettig winkelen met een melk of glutenallergie, want op de huismerken hebben ze pictogrammen die aangeven dat het er niet inzit. en bovendien hebben ze een lijst op de site, ik pb je zo wel even de link



Voor de rest moet je dus idd ALLES wat je koopt lezen. ( Heel irritant

ja :twisted: )

qua boter gebruik ik Wajang. Daar zit (las ik net) wel sojalecithine in, maar dat schijnt weer niet het element ervan te zijn dat allergieen veroorzaakt. Wajang hebben ze trouwens wel bij c 1000 maar niet bij ah.



Qua drinken kun je wel dixap geven ( joost zat daarvan trouwens onder de pukkels daarvan omdat er vaak peer in zit en daar kon hij absoluut niet tegen) , maar ook gewoon roosvicee, en aanmaaklimonade, thee, etc.

Er bestaat tegenwoordig ook rijstdrank. Naturel en met een smaakje Daar is ook calcium aan toegevoegd zag ik.



En praktische tips voor het avond eten. da’s lastig, geen pasta’s dus, maar je kunt dus wel wat met aardappels, gebakken, gekookt, puree, bonenschoteltjes, rijst met ragout, nasi, misschien is er een sóórt van pannekoekbeslag te maken met die rijstmelk of een andere vervanger.



(alshij later soja mag, gaat het in elk geval heel goed met sojamelk naturel) Het is een hoop zoeken denk ik zoeken combineren en uitproberen



Weet je wat ik nu nog vaak merk? dat ik ineens denk , goh, dit mag hij wél en dit… en dit… en dit… Er is nog best een hoop , maar ik ben het zoeken snel moe merk ik, je grijpt snel naar je vertrouwde dingen waarvan je weet dat hij het mag.



IK zou vooral even vreseiljk gaan G**glen want je kunt enorm veel vinden, tot en met webwinkels van natuurwinkels aan toe,



Veel succes! :thumbup: :thumbup:

hoi wat vervelend joh.

Kan mij voorstellen dat je denkt, ja leuk allemaal maar hoe doe ik dat ?

Mijn zus haar zoontje heeft een koemelkallergie. Zij kocht alles bij AH omdat daar op de etiketten staat of het koemelk en glutenvrij is. Helaas wat duurder maar scheelt een hoop gedoe.

Verder heeft zij een boek gekocht met produkten erin en de winkels erbij waar je het kunt vinden met alles wat koemelk en glutenvrij is. Ik ga nog even achter de titel aan.

Zij zit ook veel op dit forum bij de negen maanden mama’s onder de naam smurf.

Veder bij recepten en voeding op http://www.babyallergie.nl staan nog wat praktische tips. Zoals vervangende toetjes,taart,slagroom e.d



ik hoop dat je er wat mee kunt.



veel succes ermee.

-waar krijg je brood zonder tarwe? bak je dat zelf?

–> C1000, maar ook bakkers verkopen waddenbrood, speltbrood, of kamutbrood. Allemaal tarwe- en koemelkvrij. Ook kun je zelf maken (broodmachine) maar met wat kritisch rondkijken zie je dat veel supermarkten best wat hebben. En bakkers ook steeds vaker. Kant-en-klare broodbakmix kun je bestellen via internet, of via natuurvoedingswinkel, maar hopelijk kun je in jouw supermarkt(en) genoeg vinden.



-welke supermarkten hebben een redelijk aanbod hypo-allergene producten? Zelf kom ik altijd bij C1000 maar daar is weinig te krijgen. Of moet ik bij een natuurwinkel zijn?

—> Natuurwinkels zijn er veel, maar via C1000, AH en ook Jumbo kun je steeds meer krijgen.



-wat zijn lekkere toetjes voor een kind. Toetjes zonder melk en soja…

–> “Veilig” fruit!



-kun je margarine gebruiken op het brood?

–> Ja, met name Becel speciale magere is prima.



-is diksap geschikt, bijv. diksap van Zonnatura? Of als drinken tussendoor alleen maar water en thee?

–> Bij voorkeur niet, vanwege de suikers. Mag wel, maar met mate. Ook die van Zonnatura. En met thee kun je heel veel variëren, zorg wel dat het theïnevrij is, anders gaat Stijn zo stuiteren van de cafeïne :wink: !



-zijn er nog andere koekjes geschikt behalve rijstwafeltjes?

–> Kijk 's in natuurvoedingswinkels: die hebben steeds meer keuze aan tarwe- en koemelkvrije snoeperijen. Allerlei soorten heerlijke speltkoeken, (chocolade)biscuits :drool: en nog meer van dat soort snoeperijen. Oók verantwoorde chips bijvoorbeeld. Wel goed op de etiketten kijken, of advies vragen aan een medewerker.



-hoe komt Stijn eigenlijk aan de bouwstoffen die in koemelk, soja, ei etc. zitten?

–> Dan gaat het vooral om de eiwitten. Ikzelf gebruik supplementen (Omega 3, probiotica) en daarmee kun je - na goed advies van bijv. een natuurarts of diëtist of ha - best wat opvangen. Voor Stijn is vooral de calcium belangrijk, dat kun je vast met een supplement wel opvangen.





Sterkte :thumbup: !

bedankt voor de adviezen en tips!



Ik denk dat het nog wel even duurt voordat we gaan beginnen, want hij heeft momenteel ontzettend last van eczeem in zijn gezichtje. Dat is nu al sinds de provocatietest eind augustus en het wordt maar niet beter, alleen erger.

We zien het nog 1 week aan bij de huisarts (ik ga wekelijks langs :thumbup: ) en anders een doorverwijzing naar een dermatoloog. Maar ik weet niet of die zoveel verschil kan maken :think:



Ik heb behoorlijk wat info gelezen op http://www.babyallergie.nl

daar staat naast de info over koemelkallergie, ook heel veel over de eczeem die Stijn heeft (constitutioneel).



Veel info dus, maar op dit moment heb ik er in de praktijk nog niet zoveel aan :? ik wil gewoon dat die huid dicht gaat, maar dat is met zoveel zalfje en zooi tot nu toe nog niet gebeurd…

Och meid, sterkte hoor, Joost had ook eczeem in z’n gezicht en op zijn benen en vlekken en spikkels vooral op zijn rug, en jeuk! zóó sneu is het!!



hier ook een aantal spullen gehad, hormoonzalf , teerzalf , gewoon vaseline cetomacrogol vaseline, naja ga maar door, maar zo te lezen heeft jouw kindje het nog erger te pakken dan hij :cry:



Ik hoop dat het hem snel beter zal vergaan!! veel beterschap hoor! :thumbup:



(nb moet ik zeggen dat ik die hele *****provocatietesten aan de kant heb gesmeten toen het me duidelijk was, dat was een hele dure grap, maar van test naar test leven en inde tussentijd die huid maar weer oplappen dat wilde ik gewoon niet. ,maar ja die melk van jullie is wel echt schrijnend duur he… Nou ja, wat moet je met deze info?.. eigenlijk niks, meer mijn herkenning van je verhaal denk ik, :shifty: sorry voor de lap tekst



veel gezondheid voor jullie mannee toegewenst is elk geval

haha, helemaal niet sorry hoor!! Ik vind het juist geweldig om je reactie te lezen…echt een feest :liar: :roll: :mrgreen: van herkenning!



Hier hebben we maar 1 provocatietest gehad, het was een dubbele-placebo-gecontroleerde-blinde-provocatietest in het ziekenhuis onder begeleiding van de kinderarts en een verpleegkundige. Die test hadden we nodig om de voeding vergoed te krijgen…erg klote dus, want je weet eigenlijk toch wel dat hij allergisch is en toch krijgt hij dan die koemelk toegediend. We hebben het geluk (of de pech, 't is maar hoe je het ziet) dat Stijn al direct reageerde op de eerste druppeltjes, toen is de test direct stilgelegd.

De eerste keer kreeg hij dus (wat later bleek) hypo-allergene melk en kreeg hij in totaal wel 300 cc.



moesten jullie die testen thuis doen dan? :shifty: :think:

@Jassie wrote:

-waar krijg je brood zonder tarwe? bak je dat zelf?

–> C1000, maar ook bakkers verkopen waddenbrood, speltbrood, of kamutbrood. Allemaal tarwe- en koemelkvrij.




Spelt en Kamut zijn niet glutenvrij!



Mijn zoontje Mees heeft Coeliakie en mag dus geen; tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut.



Ik weet niet of ze jouw zoontje ook niet in aanraking willen laten komen met tarwe ivm een eventuele glutenintolerantie (=coeliakie) maar als dat zo is dan moet je de spelt en kamut ook laten staan.



Glutenvrij brood kun je bestellen en zelf bakken. Wij bakken meestal zelf. Veel is te bestellen op http://www.sorgente.nl of http://www.glutenvrijemarkt.com

Neem anders een kijkje op het coeliakieforum http://www.coeliakieforum.nl/

daar vind je ook veel info.



In het begin is het moeilijk allemaal, maar geloof me, op een gegeven moment krijg je er handigheid in.



Succes ermee!!

Meike, bedankt voor je reactie. Volgens mij doelde Jassie op tarwevrij brood, niet op glutenvrij brood.



Maar inderdaad, Stijn mag ook geen gluten…ik heb inmiddels al wat recepten voor brood zonder gluten-koemelk-ei en soja. M’n moeder heeft een broodbakmachine dus die gaat zich binnenkort uitleven :mrgreen:



We zijn hier inmiddels begonnen, vorige week. ALs eerste dus peer…helaas, reactie :cry:

Daarna broccoli en bloemkool, vond hij allebei walgelijk :eh:

Nu krijgt hij 's avonds en 's ochtends een papfles met nutrix en boekweitmeel. Dat gaat er wel goed in, gelukkig.

Verder moet hij voorlopig niks hebben van gekleurd spul op een lepeltje :roll: en dat is wel balen, want hij begint het echt nodig te hebben…wordt regelmatig 's nachts wakker en gaat dan niet meer slapen zonder wat voeding gehad te hebben.

Maar we houden stug vol, van elk voedingsmiddel krijgt hij wel iets binnen.



Stijns huid ziet er niet zo geweldig uit op het moment. Vooral z’n gezichtje is rood, vlekkerig en droog. Maar hij heeft de afgelopen dagen niks nieuws gehad.

Hij is continu aan het rollen, heel demotiverend want ik leg hem elke keer weer terug op z’n rug. Op z’n buik gaat hij het kleed namelijk als schuurpapier gebruiken tegen de jeuk, en dan gaat de huid weer open :cry:



Ik vind het best moeilijk nu. Ik zou zo graag willen dat hij lekker kan doen wat hij wil, lekkere hapjes krijgt en heerlijk vrolijk is. Maar hij heeft continu jeuk, en dat is echt heel erg zielig.

Ik kom zo’n beetje 2x per week bij de huisarts om de huid te bekijken. Allerlei zalfjes (wel 4 tubes liggen hier) maar HET wondermiddel zit er helaas niet tussen.



Morgen beginnen met banaan, dat zal hij vast wel lekker vinden :wink:

Rick zat ook van de een op de andere dag helemaal onder het eczeem (gezicht, buik, onderarmen en alle plooien), en heb het bij hem heel goed onder controle weten te krijgen door vreselijk te smeren. Van Vaseline Intensive Care is er nu een nieuwe hypo-allergene bodymilk voor de zeer droge huid, die smeer ik 2x daags (ook op z’n gezichtje), en verder toen het zo rood en kapot was een keer of 8 per dag met vaseline-lanette creme, en 1x per dag met een flinke klodder sudocrem, heel goed inmasseren…sudocrem helpt ook tegen de jeuk.



(ik vermoed bij Rick een lichte vorm van KMA, sinds ik (nu 3 weken) ALLE koemelk en lactose uit z’n voeding heb, gaat het heel goed. Maar moet nog wel steeds goed smeren).

wat fijn dat je het met die zalf onder controle kunt houden.

dat lukt hier echt niet, zelfs hormoonzalf werkt hier niet zoals het zou moeten.



Maar het is ook een beetje een cirkel waar hij inzit: door de jeuk gaat hij krabben/wrijven, dan gaat het open, met zalf gaat het weer dicht, dat gaat jeuken omdat het heelt, hij gaat weer krabben en zo blijf je bezig…

:frowning: :frowning: :frowning: :hug:



op http://www.allergiesupermarkt.nl kan je alles kopen wat je nodig hebt…

Hey Annemarie,



Wat een ellende zeg. Zat te neuzen op het forum en kwam je verhaal tegen.



Geen adviezen maar wel een hele dikke :hug: :hug: :hug:



:-* Shirley

even een update: ben vandaag bij een dermatoloog geweest met Stijn. Zijn eczeem werd alleen maar erger de afgelopen weken dus er moest echt iets gebeuren. Nu zegt de dermatoloog dat Stijn constitutioneel eczeem heeft met daarnaast dus die koemelkallergie. En dat de eczeem die hij nu heeft NIET van die allergie kan komen (want hij krijgt geen allergene producten).



We moeten nu 2 weken met 2 combizalven gaan smeren. Vanaf nu alles op zalf basis, niet op creme want daar droogt zijn huid van uit.

Over 2 weken belt de arts om te vragen of er verbetering is, en dan mogen we weer op consult komen.



Dus ik ben benieuwd :shifty: :pray:



In ieder geval is de banaan een grote hit, samen met abrikoos. Avondeten blieft meneer nog steeds niet. HIj spuugt alles uit en na 2 happen doet hij z’n mond dicht en niet meer open.

eigenwijsje :mrgreen:

heeft iemand nog tips wat betreft tussendoortjes (geef op dit moment alleen die kleine rijstewafeltjes )



maar heb nog niet zoveel ervaring :smiley: dus vind t moeilijk zoeken

Tussendoortjes, hmm even denken , ligt er een beetje aan hoeveel tandjes je kindje al heeft en wat hij/zij smakelijk vind, maar aan tussendoortje bijvoorbeel

rozijntjes,

crackertjes (maar daar is je kindje misschien nog wat jong voor) een stukje ontbijtkoek, in

evergreen appel zit trouwens ook geen melk, maar ook dat is misschien nog wat hoog gegrepen voor een 8 maandige . Ehm tja, ik gaf volgens mij voornamelijk

nijntje koekjes rond die leeftijd en liga 2e stap



een klein plakje leverworst lustte hij ook wel eens maar dan moet je wel ff goed op de verpakking lezen of er niets in zit.



Succes!





Mamma van Teun, hoe is het nu met zijn jeuk ?? vreselijk is dat , he! Ik hoop dat er wat verbetering in zit. :pray:

Jubbes, lief dat je het vraagt :-*



het gaat met kleine stapjes de goede kant op. Binnenkort heb ik een afspraak bij een osteopaat, die schijnt ook wat te kunnen doen bij eczeem en allergie, dus ik ben erg benieuwd.

Ondertussen gebruiken we nog steeds de zalf-aanpak van de dermatoloog, al zijn er wel al wat wisselingen geweest in de soort zalf. Het is een heftige zalf dus ik hoop dat we er gauw mee kunnen stoppen. Maar het zorgt er in ieder geval voor dat Stijn niet meer zo veel krabt. Hij speelt nu overdag zelfs zonder wantjes :dance:



Het eten gaat gelukkig ook steeds beter. Avondeten gaat nu goed, zolang we er wat fruit doorheen mengen. Dus dat is weer een zorg minder.



Tussendoortjes geef ik Stijn nog niet, dan eet hij z’n gewone eten niet. Maar ik weet wel dat liga eerste stap veilig is qua koemelk, tarwe en ei. Alle andere babykoekjes zijn dat niet…

Rijstwafeltjes zijn natuurlijk altijd goed.

ik zal ff 2 foto’s laten zien, daar kun je het verschil wel goed zien. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik eigenlijk geen foto’s heb waarop de eczeem heel heftig is…stom eigenlijk he?

jeetje, wat heftig om die foto´s zo te zien…maar ondanks de kapotte wangetjes zit er een héérlijk bekkie op ´t knulletje!!! :inlove: :inlove: :inlove:

JA gelukkig lijkt het zijn humeur op de foto in elk geval niet te beinvloeden :inlove:





Fijn dat het wat beter gaat! Inderdaad heftige foto’s hoor. Maar niet raar hoor dat je er geen foto van hebt op zijn ergst. je zet je kindje toch gewoon het liefst op de foto terwijl hij er tevreden en gezellig uitziet en op het moment dat ze onder de eczeem zitten vind ik dat ze er toch best "ziek "uit kunnen zien. niet zozeer vanwege het huidje maar gewoon, ik zag het aan aan joost zijn oogjes en ik vond hem dan vaak ook wat opgeblazen.





Kreeg een brok in m’n keel toen je schreef "hoera spelen zonder krabwantjes "Dat was ik helemaal vergeten over Joost! maar inderdaad, wat een plezier kan je dat doen,he? eindelijk normaal dingetjes kunnen pakken, die handjes bekijken en de wereld ontdekken,





Zet hem op Teun!!! en veel succes bij de osteopaat Ben heel benieuwd of jullie een succesje kunnen boeken , Ik duim voor jullie! :thumbup: