Koemelkallergie/ lactose intolerantie ervaringen?

Ik ga zo het ziekenhuis bellen…belde terug of die brief er was, zegt de (vaste) assistente: “Hoezo, maak maar gewoon een afspraak en laat maar weten wanneer die is, dan hebben wij de brief klaar”. :wall: Wist die andere dat niet ofzo…



Het gaat wel beter op deze voeding in totaliteit. Gisteren en vandaag zijn een beetje rommelig omdat hij zijn prikjes gehad heeft. In ieder geval groeit ie goed! In 1 maand van 54 naar 59 cm en van 4060 naar 5250 gram :shock: :inlove:

…ik kan morgen al terecht :shock: Super!



En bij de HA trof ik weer die rare assistente van maandag aan de telefoon…ik gaf aan dat de afspraak morgen al was en dat ze misschien makkelijker de verwijsbrief konden faxen o.i.d. Zegt ze “Heb je het faxnummer dan”. Ja, want ik ben tenslotte doktersassistente :think: Nee dat heb ik niet, maar wel het telefoonnummer van de poli. Heeft ze dat genoteerd, zegt ze aan het einde van het gesprek “Dan kun je morgen de verwijsbrief op komen halen”… :eh: Snap ik het nou niet…?

Zou morgenochtend nog ff bellen of ze m wel gefaxt hebben voor de zekerheid :wink:



Hier kindje met hevige reflux “ja mevrouw, alle babies spugen wel” en koemelk allergie “ja mevrouw het is heel normaal dat die kleintjes krampen hebben” Dussss laat me niet meer wegsturen, er is een groot verschil tussen een huilbaby/huilend kind of een baby die de hele dag krijst van de pijn (tijdens/vlak na voeding van reflux, na uurtje de krampen van de kma) heb met 23 weken pas voor het eerst een sprong meegemaakt, omdat ze daarvoor zoveel huilde van de pijn dat de sprong niet te merken was. Pas geleden probeerde zo’n huisartst assistent me nog af te poeieren toen mn dochter spruw had, dat heeft ze ook geweten. Kon 's middags meteen medicijnen op halen :twisted: en niet diegene die ze 4x per dag hoeft, want ze krijgt nu al 5x per dag medicijnen :twisted:



Om een lang verhaal kort te maken, als jij denkt dat er echt iets is je niet zomaar weg laten sturen. Ik ben op koemelkvrij dieet en we gebruiken nutramigen als ik niet genoeg heb (ja heb vriezer vol met koemelk bv :? ) Wij hebben toen met een paar dagen een zeer relaxt kind terug gekregen! En als ze niet willen luisteren, misschien zelf investeren in 1 blik nutramigen, zoals ik al zei binnen een paar dagen zie je resultaat en dat is die 30 euro meer dan waard, daarna kun je dan alsnog voor de machtiging gaan.

En, wat zei de KA ?

Sja…in ieder geval kan ik het beste de Soya blijven geven als hij het daar goed op doet…deels ook om nu de rust te creeren en behouden, even geen wisselingen en gedoe. In principe is de voeding volwaardig en prima geschikt als het werkt voor hem.



KMA is het niet omdat hij dan had moeten reageren op de pepti, en lactose intolerantie is volgens de KA zeer onwaarschijnlijk omdat dit weinig voorkomt. Volgens haar is het ’ toeval’ en zijn de krampjes voornamelijk te wijten aan onrijpheid vd darmen, en de verbetering dus een kwestie van tijd geweest. Ik kan me hier niet helemaal in vinden, aangezien hij die sprong dan wel in 3 dagen gemaakt zou moeten hebben, heel toevallig zodra ik met de soya begon.



Maargoed, de komende 6 weken ga ik zo door, en daarna gaan we kijken of we terug kunnen op de standaard voeding. En zoniet, dan niet en gaan we lekker door met de Soya.



Van reflux is waarschijnlijk wel sprake, maar omdat het spugen redelijk beperkt is inmiddels wil de KA hem niet belasten met medicatie…ben ik wel met der eens.



Dus…deels tevreden omdat ik het wel ’ goed’ doe zo, alleen jammer dat ze de lactose zo makkelijk wegwuifde…maargoed ze zei wel, dat kunnen we momenteel toch niet testen want daarvoor zou hij in een zakje moeten blazen…wat zo’n kleine baby dus niet kan :wink:



Voorlopig dus even niets, wel mag ik direct bellen als ik met mijn handen in het haar zit, mocht dat gebeuren. En dan zien we wel of we straks gaan proberen weer normale voeding te geven en hoe hij daarop reageert…

KMA is het niet omdat hij dan had moeten reageren op de pepti



nou wat vreemd en hoe had hij moeten reageren dan op de pepti???

Dat vraag ik mij ook af. Heb voor Reno ook pepti gekregen, maar hij wilt het dus echt niet.

Dus dan nog maar volledige bv en mama op dieet.



Even een vraagje voor de mama’s met iets oudere kindjes.

Hoe reageerde de kindjes bij jullie op bijvoeding? We zijn nu deze week begonnen met af en toe iets geven, maar het gaat niet van harte.

Peer en banaan gaan goed, maar hij krijgt dus gelijk weer een aanval als hij

babyliga of worteltjes eet…

@hendrika wrote:

KMA is het niet omdat hij dan had moeten reageren op de pepti



nou wat vreemd en hoe had hij moeten reageren dan op de pepti???




Dwz, ik had dan na een week qua krampen en ontlasting een ander kind moeten hebben, wat dus niet het geval was…



Ik vraag me ook af hoe t straks verder gaat met bijvoeding…maarja, niet alles tegelijk nu…

@Lily2006 wrote:

@hendrika wrote:
KMA is het niet omdat hij dan had moeten reageren op de pepti



nou wat vreemd en hoe had hij moeten reageren dan op de pepti???




Dwz, ik had dan na een week qua krampen en ontlasting een ander kind moeten hebben, wat dus niet het geval was…



Ik vraag me ook af hoe t straks verder gaat met bijvoeding…maarja, niet alles tegelijk nu…




nou dat ben ik dus niet met die gene eens onze kleine heeft ook kma en op pepti geen vebetering toen over op nutramigen en dat ging super toen had we in een keer een heel ander kind nu bij aanbieden van bij voeding gaat het af en toe mis nu op het moment na pasta zo erg dat ik morgen voor de 2 x in 1 week na de dokter ga en door wil na kinderarts en wil het aangeven om te kijken na andere voeding zijn nog meerdere soorten nutramigen want na mijn gevoel is dit de 2 kma vrije voeding waar die inmuum voor wordt :think: :cry: :?

@dolfijntje12 wrote:

Dat vraag ik mij ook af. Heb voor Reno ook pepti gekregen, maar hij wilt het dus echt niet.

Dus dan nog maar volledige bv en mama op dieet.



Even een vraagje voor de mama’s met iets oudere kindjes.

Hoe reageerde de kindjes bij jullie op bijvoeding? We zijn nu deze week begonnen met af en toe iets geven, maar het gaat niet van harte.

Peer en banaan gaan goed, maar hij krijgt dus gelijk weer een aanval als hij

babyliga of worteltjes eet…




Bijvoeding was hier ook een drama. Alleen speciaal brood zonder km enzo ging goed. Fruithapjes enzo allemaal :hand:

Dus ben het zelf gaan maken, zonder toevoegingen en dat ging iets beter.

Y heeft zeker tot anderhalf op speciale melk gezeten en een km vrij dieet.

Daarna gestopt want dan schijnen de meeste kids erover heen te zijn gegroeid en de verzekering vergoed dan de voeding ook niet meer na 18 mnd. OVergestapt op soja waar hij vervolgens dus een allergie voor heeft opgebouwd.



Nou het bleef drama, naar nu blijkt doordat hij een meervoudige voedselallergie heeft. Voor een introductieschema kijk even op http://www.babyallergie.nl. Heel handig!

En fruit bijv eerst koken!



Bij onze tweede man gaan we de eerste 6 mnd niet bijvoeden maar alleen preventief speciale voeding geven en daarna bijvoeding introduceren adhv een introductieschema. Dus 1 soort te gelijk etc .



Immuum voor nutramigen kan bijna niet. Het is de beste voeding nl met de kleinste eiwitdeeltjes.

Denk eerder dat jullie kindje last heeft van de bijvoeding.

Zou daar dus even meer op letten of tijdelijk mee stoppen.

Hier ook heel ander kind na 4 dagen nutramigen en koemelkvrije bv. We zijn nu met de peer begonnen en vanaf dag 2 (halve portie) weer krampjes en diarree. Weer gestopt en nu week wachten. Volgende week maar eens worteltjes ofzo proberen, hoop dat dat beter gaat, kan haar toch moeilijk tot haar 18e aan de borst houden :lol:



:shifty: zou zelf ook wel weer eens iets koemelkerigs willen, maar goed, verder hoor je mij niet klagen hoor, zij doet het er goed op en ik zing het nog wel een paar maandjes uit.

@Lily2006 wrote:

@hendrika wrote:
KMA is het niet omdat hij dan had moeten reageren op de pepti



nou wat vreemd en hoe had hij moeten reageren dan op de pepti???




Dwz, ik had dan na een week qua krampen en ontlasting een ander kind moeten hebben, wat dus niet het geval was…


Nu wil ik de deskundigheid van een kinderarts niet in twijfel trekken, maar de eiwitdeeltjes in Nutramigen zijn veel kleiner dan in Pepti, dus het is best mogelijk dat Pepti geen verbetering biedt, en Nutramigen of Neocate wel.

Hier ging bijvoeden trouwens geweldig, alleen een reactie gegeven op rijstebloem, meer niet. Maar ik moet zeggen dat ik alles later gaf dan mocht. Mocht hij met 9 maanden brood, begon ik met 10 maanden, zoiets. Even een extra buffertje dr in.

@D. wrote:

@Lily2006 wrote:
@hendrika wrote:
KMA is het niet omdat hij dan had moeten reageren op de pepti



nou wat vreemd en hoe had hij moeten reageren dan op de pepti???




Dwz, ik had dan na een week qua krampen en ontlasting een ander kind moeten hebben, wat dus niet het geval was…


Nu wil ik de deskundigheid van een kinderarts niet in twijfel trekken, maar de eiwitdeeltjes in Nutramigen zijn veel kleiner dan in Pepti, dus het is best mogelijk dat Pepti geen verbetering biedt, en Nutramigen of Neocate wel.

Hier ging bijvoeden trouwens geweldig, alleen een reactie gegeven op rijstebloem, meer niet. Maar ik moet zeggen dat ik alles later gaf dan mocht. Mocht hij met 9 maanden brood, begon ik met 10 maanden, zoiets. Even een extra buffertje dr in.


welke rijstebloem heb je geprobeerd want rijstebloem is instant en kan dus inderdaad reactie geven bij kindjes met kma.

Loesje, peer is misschien niet erg verstandig om mee te beginnen.

Mijn dochtertje is nu 11 maanden en heeft ook reflux en kma.

zij verdroeg in het begin alleen de potjes banaan, worteltjes en sperziebonen van 4 maanden. Peer pas met 6 maanden.



Ik zou jullie allemaal willen aanraden heeeel voorzichtig te zijn met alle potjes waar appel of sinaasappel in zit. Lees ook de kleine lettertjes op de potjes, want soms zit er in een potje gemengd fruit peer/banaan toch nog appel of appelsap. En dat verdragen koemelk kindjes vaak niet, appel is erg allergeen. Zit ook in depotjes bruine bonen vanaf 4 maanden!



Ik ben eigenlijk gelijk begonnen met zelf verse groenten maken. Samen met aardappeltjes koken en daarna pureren.

Dan kun je al vrij snel geven:

  • spinazie
  • andijvie
  • sperziebonen
  • broccoli



    In plaats van de rijstebloem van Nutricia kunnen jullie het beste rijstebloem van Biobim geven. Die verdragen koemelk-kindjes beter.

    Ik spreek uit eigen ervaring :roll: .



    In brood zit vaak broodverbeteraar. Daar zit koemelk in. dus vraag bij je bakker om speltbrood, waar géén koemelk in zit!

Vandaag er achter gekomen dat banaan toch niet gaat…

Blijft voor nu alleen peer over. Dat gaat hier dus wel :thumbup:

Rijstebloem gaat ook niet, dus ook even biobim halen. Bedankt voor de tip!

Misschien nog een tip: abrikozen en perzik gaan vaak wel. Die zijn nu in dit seizoen in overvloed te krijgen en kun je makkelijk pureren.



Ik heb gemerkt dat mijn dochtertje mango niet echt goed verdraagt.



Als je straks aan een liga met sinaasappelsap toe bent, en dat gaat niet helemaal lekker, kun je de liga ook mengen met wat roosvicee en water, of met rooibosthee. Dan heb je toch weer een tussendoortje wat je kunt geven.



Ik ben vanaf 8 maanden begonnen met soja yoghurt als toetje na de groentehap. En eigenlijk verdraagt mijn dochtertje alle smaken wel.



Dolfijntje, gebruik je de rijstebloem om in te dikken? of voor de verzadiging. Hoe oud is je kindje?

Dan zou ik met sinaasappel ook een beetje voorzichtig zijn hoor. :wink:

Hier weer helemaal moeten stoppen met de bijvoeding.

Zijn darmen zijn helemaal van de rel en moeten dus een maand “rusten”

Op advies van de dietiste en ka ook moeten stoppen met de bv.

Ondanks dat ik op een volledig koemelkvrij dieet zat, was het helaas niet voldoende.

Hij krijgt nu Neocate, maar het gaat nog niet van harte…

We krijgen er rond de 300/400 cc in, maar omdat hij geen bijvoeding krijgt moet het dus meer zijn…

voor bijvoeden is hier niemand voor bij de dietiste???



Ik moest voordat ik mocht beginnen (moet nog beginnen) eerst naar de dietist en dan pas beginnen

en abosoluut geen potjes geven maar alles vers gemaakt

dit omdat er veel “verborgen” producten en stoffen zijn verwerkt waar kma kindjes niet tegen kunnen…

Mmmm, ik heb geen zoontje met KMA of reflux, maar hij spuugt wel enorm veel. En nu lees ik dus dat appels allergeen zijn. Laat hij nu ook steeds bij appel of diksap appel extra moeten spugen. Wist ik helemaal niet deze info!