Koemelkallergie en vakantie

Wij willen dit jaar eigenlijk graag op vakantie, maar lopen tegen een praktisch probleem aan. Op dit moment heeft onze dochter kma.

Ze mag geen koemelk (+ aanverwanten) en op soja reageert ze ook niet goed, dus dat kan ook niet. Tot nu toe krijgt ze ook geen ei en noten.

We zijn niet de types om te kamperen, maar zouden eerder een huisje of hotel boeken, of met het vliegtuig op vakantie gaan.

Hoe deden/doen jullie dat op vakantie? Je kunt moeilijk voor 2 weken brood meenemen of een broodbakmachine in je samsonite het vliegtuig mee innemen. Ook bij all inclusive buffetten heb je geen idee wat er in zit en gekookte aardappels en gekookte groenten zijn daar meestal schaars. Hoe los je dat op en geef je je kind toch goed te eten? Potjes eet ze niet trouwens, ze weigert ze te eten.

Ik zou in elk geval kiezen voor een huisje of appartement waar je zelf kunt koken, en dus niet een hotel waar je afhankelijk bent van de plaatselijke kok.

Groente, fruit, rijst en vlees kun je overal kopen, toch?

Brood lijkt me inderdaad lastig meenemen, maar misschien zijn koemelkvrije crackers/koek of rijstwafels of zoiets wel een goed alternatief? In elke tas een pakje crackers moet vast wel passen. Of de dag beginnen met fruit in plaats van brood?

Het zijn natuurlijk maar twee weken, dus als het eten een keertje wat minder verantwoord is, dan is het nog wel te overzien lijkt me. Komt vast wel goed!

ligt eraan waar je heen gaat, anders zou ik het park/hotel navragen of kun weten waar je dat kunt kopen.

of misschien dat ze het bij de plaatselijke bakker kunnen navragen.

duitsland is het brood veel op waterbasis

Ligt er aan waar je heen gaat.

Ik denk dat er in die landen ook mensen zijn met KMA… 8)

En daarbij, waarom zou je je broodmachine niet meenemen?

Er zijn mensen die hele zakken aardappelen meenemen op vakantie. :angel:

Ik heb geen broodbakmachine 8)

Nog niet tenminste :lol:

En ik heb mijn 20 kilo bagagevrijheid nodig voor mijn kleding ed :oops: (handbagage hebben we vorige keer helemaal kunnen vullen met spullen voor ons kind)

We hebben uberhaupt nog geen idee waar we heen willen.

Met de auto zou het Frankrijk worden. Met de auto vind ik eigenlijk vaak net niet vakantie :oops: Maar met de auto is wel makkelijk, hup die broodbakmachine erin :lol: Alleen je kunt nooit eens een keer uit eten of op een terras lunchen ofzo, en vakantie zonder uit eten te gaan is toch jammer…

Op rondreis door India (om maar wat te roepen) of in een land waarvan je de taal niet spreekt is het lastiger. Vooral omdat ze méér niet mag dan alleen koemelk en je in Nederland al verkeerde info krijgt als je aan de bakker vraagt of er melk in zit (nee hoor, en toch zit er wat in).

Vandaar dat ik op zoek ben naar tips en ervaringen. Er zijn vast mensen met kinderen met kma die ook op vakantie zijn geweest.

Ik zal je vanavond even een linkje pb-en met

in bijna alle talen de allergie-lijst.

Het heeft ons zelfs geholpen in Brazilie.

Ik ben er wel achter dat het in het buitenland vaak makkelijker

is dan hier.

In Italie is heel veel koemelkvrij, merendeel van de

Italianen heeft kma.

Heel graag dolfijntje :thumbup:

Maar hoe zou het kunnen dat zoveel Italianen kma hebben :think:

Geen idee, maar het maakt het als vakantieland wel makkelijk :wink:

ook hier hebben wij dat probleem onze jongste van 2,5 heeft ook kma en kwa vakantie kiezen wij voor duitsland, nederland of belgie om safe te gaan met de kans op een reactie ivm het lezen van etiketten.

uit eten gaan of zomaar even iets ter loops in de hand te eten nemen wordt gewoon ook heel moeilijk.

dus wij kiezen voor safe gewoon een huisje ergens en dan s avonds in het huisje eten en overdag zijn er wel wat mogelijkheden kwa eten niet veel maar wel dingen die je weet dat het mag.

vindt het af en toe hier in nederland al moeilijk om alle etiketten te lezen en zie me dan in het buitenland niet met een lijst langs producten te gaan voor mag dit zit dit er in wat betekend dit en noem maar op.

Amélie heeft ook kma, maar eerlijk gezegd maak ik me er helemaal niet druk om.

Als je toch in een huisje gaat kook je alles zelf (dus je weet precies wat je er in doet toch?), bij de bakker kan je vast wel in allerlei talen uitleggen of vragen of het zonder melk is (en ja…hier in Ned gaat dat ook mis, dus daar zal het ook wel eens mis gaan :wink: )

In een restaurant eten is ook geen probleem. De kok kan je precies vertellen of nagaan of er melk in zit toch?

Niet teveel zorgen over maken joh!!! (ik weet het…is makkelijker gezegd dan gedaan :wink: )

@Kittycat wrote:

Heel graag dolfijntje :thumbup:

Maar hoe zou het kunnen dat zoveel Italianen kma hebben :think:

In landen in oost europa, zuid europa en azie missen mensen een bepaald enzym in hun darmen, waardoor ze geen lactose kunnen verdragen. Ze zijn dus vaak overgevoelig voor de lactose in koemelk.

Tenminste, dat heb ik me laten vertellen…

Ooh wat apart joh.

Mss heeft ze dan toch een stukje aziatische genen meegekregen.

Al hebben we gisteren de uitslag van de km provocatietest gehad en die zegt dat ze geen kma meer heeft. En dat was geheel onverwacht, want ze had 1 keer flink gereageerd. Vooralsnog zijn we voorzichtig met introduceren en boeken we nog maar even geen vakantie.

We hopen natuurlijk wel dat de uitslag klopt :pray:

Deze zomer mss dus toch ergens heen waar we niet zelf elke avond hoeven te koken :wink: