Omdat we vermoeden dat Emma misschien een voedselallergie heeft (eczeem), ben ik zaterdag begonnen met het weglaten van koemelk, ei en soja produkten uit mijn eten.
We hebben t idee dat ze vandaag al zachtere wangen heeft… kan dit dan al zo snel? Of is t gewoon toeval (nou ja dat kan natuurlijk altijd).
Ik had niet verwacht dat t zo snel al zou veranderen (dan had ik t eerder moeten proberen… maar dacht eerder niet dat dit t zou zijn, want komt maar bij klein percentage voor had ik gelezen en naast de eczeem ook weinig andere klachten, behalve voortdurende snotneus, maar dat hoort er toch een beetje bij geloof ik, bij baby zijn).
Straks maar s horen wat de huisarts te zeggen heeft…
Hoi!
Er is verdenking van allergie als twee of meer van de onderstaande klachten/omstandigheden er zijn:
- voedselallergie bij vader en moeder of bij een broertje/zusje (ooms, tantes etc tellen niet mee)
- luchtwegklachten (voortdurend snotteren, moeilijk ademen, piepen, reutelen etc)
- maag/darm klachten (véél kramp, stinkende ontlasting)
- onrust, veel huilen, slecht slapen
- huid: eczeem, uitslag, rode vlekken in het gezicht bij het drinken
dus bij veel snotteren én eczeem kun je eraan denken.
Maar het komt inderdaad maar in 2% van de gevallen voor.
Als het echt allergie is dan verdwijnt een aantal klachten meestal na een paar dagen (onrust, huilen vooral) Eczeem kan een paar weken duren.
Even wat info over het dieet voor het geval je dat niet had:
Als je het dieet een week of twee gedaan hebt en de klachten zijn weg, dan kun je de producten een voor een herintroduceren. Dat kun je als volgt doen: Telkens drie dagen achter elkaar, neem je de eerste dag een beetje van één allergeen product, dan iets meer de tweede dag. Gaat het na drie dagen of langer nog steeds goed, dan is er geen allergie voor dat product. Komen de klachten terug dan schrap je dat allergeen. Daarna ga je door met het testen van het volgende.
Het is handig om te testen in de volgorde melk/ei/soja omdat de meeste kinderen die allergisc zij dan voor melk zijn. Dat is niet alleen koemelk maar ook geiten/paarde/schapenmelk en producten (kaas!) die daarvan gemaakt zijn.
Als op die manier echt allergie aangetoond is, dan kun je via de HA een verwijzing krijgen naar de dietiste, die kan samen met je een dieet samenstellen zodat je voldoende eiwitten binnenkrijgt en kijken of en hoeveel je moet bijslikken (meestal calcium). Alle melk/ei/soja weglaten zonder dietiste kan maar een paar weken, daarna raken je reserves op en heb je echt het advies van die dietiste nodig.
onrust en slecht slapen heeft ze ook, maar ik dacht van de jeuk…
bedankt voor de info trouwens
Snap dat t eczeem niet meteen weg kan zijn, maar vroeg me dus af of je daar ook al zo snel verbetering in kon zien…
Ik hoop zo dat t gauw beter gaat.
Als ik trouwens de melk weer ga introduceren, valt dat waarschijnlijk ongeveer gelijk aan het beginnen met bijvoeden… hoe moet ik dit dan gaan doen? Eerst beginnen met bijvoeden en dan als dat goed gaat de melk introduceren (en dan alleen dingen bijvoeden die al goed gingen?) of nog langer wachten met bijvoeden juist…
(had begrepen dat ik 4 weken dit dieet moest volgen, niet 2 weken, omdat t even kan duren dat de eczeem weg is, mocht het inderdaad voedselallergie zijn)
Hoop maar dat ik zo een fijne huisarts tref wat BV betreft…
Als je wilt kan ik je wel een documentje toesturen die de dietiste mij heeft gemaild. Daarin staat alles wat je wilt weten over het introduceren van voedsel.
Sterkte en succes!
o heel graag!
De huisarts was wat vaag. Ze zei dat het inderdaad wel een goed idee was misschien… maar verder niets.
Ze was wel heel aardig, maar veel wijzer ben ik niet geworden.
Pb mij even jouw emailadres…