Koelkast schoonmaken - verstopt afvoergaatje waterafvoer koelkast

Even een huishoudelijke vraag om mijn koelkast schoon te maken, achter in je koelkast zit zo’n afvoergaatje voor het condensvocht. dat zit de laatste tijd steeds verstopt waardoor er een plas water onder mijn groentela komt te staan. In het begin volstond doorprikken met een sateprikker, maar nu moet ik het met kracht met een rietje doorblazen. Ook dit gaat steeds minder, hebben jullie nog tips? denk dat er iets van schimmel of zo in dat leidinkje staat. Heb er al een druppel chloor in gedaan, geen idee of dat kwaad kan? Weet ook eigenlijk niet waar dat vocht dan terecht komt. :think:

Ik heb het ook 1 keer gehad, hier konden we m ook gewoon doorprikken inderdaad… misschien soda?

soda of bruismiddel voor kunstgebitten (ben de naam even kwijt) erin stoppen, warm water erover…



Gebruik het hier ook voor de afvoer van mijn gootsteen, super!

maar waar blijft dat water dan? durf er ook niet zomaar van alles in te stoppen.

Ik lees even mee voor DE tip :angel:

Nou, ik geloof dat ik al googelend het zelf heb gevonden!

Lees dit op de site van Liebherr:

Het automatisch ontdooisysteem zorgt er voor dat het vocht dat met de warme lucht en de warme producten in de koelkast is gekomen, via de koude achterwand en het afvoergootje, door een afvoergaatje naar een lekbak op de motor wordt geleid. Door de warmte van de motor verdampt dit vocht. Soms raakt het afvoergaatje verstopt door kruimels of andere kleine verontreinigingen die in het gootje terecht zijn gekomen. U kunt het gaatje doorprikken met een stukje ijzerdraad, een breinaald of een satéprikker. Soms treedt ook bacteriegroei op in het afvoerpijpje. In dat geval zal na het doorprikken enkele dagen later het gaatje opnieuw verstopt zijn. Het is daarom aan te raden tweemaal per jaar twee druppeltjes chloor in het gaatje te laten vallen, gevolgd door een eetlepel water.



Maar las ook elders, dat als je koelkast te hoog staat qua koelen of op een plus stand het gaatje ook dicht kan vriezen.

Koelkast uitzetten, gaatje schoonmaken met wattenstaafjes en sateprikker. Dan druppeltje Dreft paar minuten wachten, dan heet water erop. Met afwasmiddel en wachttijd en heet water ontstop je ook menig afvoeren.