koekjes bakken

heb net een combi magnetron

en nu lijkt het mij wel leuk om met jan te gaan koekjes bakken

maar uhm hoe maak ik het deeg ook alweer ? :oops:

Ingrediënten:

500 gr bloem

150 gr boter of margarine

1 tl bakpoeder

200 gr bruine suiker

25 gr speculaaskruiden

5 el melk

wat rijstebloem

(geschaafde amandelen)

extra: oven







Voorbereiding:

Zeef de bloem en speculaaskruiden op een werkblad, strooi er de bakpoeder en bruine suiker over en verdeel de harde boter er in vlokken overheen. Kneed er met koele handen een stevig deeg van. Voeg beetje voor beetje wat melk toe. Pak het deeg in aluminiumfolie en leg het een nacht in de koelkast om op smaak te komen.

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200°C (hetelucht 180°C).

Strooi in de speculaasvorm wat rijstebloem, neem een bolletje van het deeg af en rol of druk het voorzichtig in de figuurtjes. Snij met een mesje plat op de vorm het teveel aan deeg weg. Klop de plank op een doek uit zodat de speculaasjes eruit vallen (als de speculaas niet uit de plank loskomt, de volgende portie iets meer rijstebloem gebruiken). Druk de geschaafde amandelen in de achterkanten. Leg de speculaasjes op een ingevette bakplaat. Bak de speculaas 10-15 minuten.







Van Google geplukt



Ik mis speculaas, dus dat was mijn eerste keus…ahaha

ik hoef er dus echt geen speculaas doorheen he hahahhaha



maarre wat is bakpoeder???

Volgens mij zit er in bakpoeder weinig meer dan wat gist en zout… :think: maareuh ik ben dus geen held in de keuken 8)



*zoek in supermarkt naar rode pakje van het merk Baukje :thumbup: *

Bakpoeder werkt als gist, maar dan zonder de smaak van de andere ingredienten te veranderen.



En speculaas is jummie!!



Ik volg eigenlijk nooit recepten. Ik gooi gewoon vanalles doorelkaar en meestal komt het goed uit. Maar Google heeft genoeg ideeen voor lekkere koekjes. Sommige moeilijk, sommige eenvoudig.

ik zoek suuuuupersimpel

( poging op google doen dus)

Ingredienten.

Deeg maken in de verhouding: 3 eenheden bloem, 2 eenheden suiker, 1 eenheid boter.

Dus bijvoorbeeld: 300 gr bloem, 200 gr boter, 100 gram suiker

of: 150 gr bloem, 100 gr boter, 50 gram suiker.





ziets dus hahaha

Ah mooi. En dan kun je je eigen stempel er op drukken door er bv nootjes door te roeren, of kleine brokjes chocola.

mevrouw…



heeeeeeeeel veeeeeel soorten koekjes recepten :thumbup:

http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/taart/indexkoek.htm



Koekjes bakken

Het is koud en lang buitenspelen is geen optie… dus zit je uiteindelijk met een paar stuiterende brokken energie in je huis! Dan is het leuk om samen wat lekkers te maken. Even een rustmoment op zo’n drukke dag.

Een klassieker onder de makkelijk te bakken koekjes: de zandkoekjes! Superlekker (al is het alleen maar omdat je ze zelf gebakken hebt!) en supermakkelijk!



Wat heb je nodig:



200 gr. bloem

80 gr. witte suiker

80 gr. boter

een mespuntje zout

1 ei

Aan het werk:

Laat de boter zacht worden (op kamertemperatuur)

Doe de bloem, suiker, zout en het ei in een kom

Kneed alles door elkaar heen (lekker met de handjes!)

Kneed hierna de boter erdoor (nog lekkerder met de handjes!!)

Laat het deeg 20 Ã 30 minuten rusten in de koelkast

Draai er bolletjes van

Leg de bolletjes op een ingevette bakplaat en druk ze een beetje plat

Bak ze 15 tot 20 minuten in een voorverwarmde oven op 180C.

Hopelijk snoepen de kleine kokjes niet gaandeweg al het deeg op… en kunnen jullie met zijn allen heerlijk smullen!



Ook lekker: versier de koekjes voor het bakken met rozijntjes of nootjes.



Ben je niet zo’n koekjesbakprinses? Ach, er bestaan ook zat kant en klaar mixen!

wat ook leuk en lekker is voor daarna is versieren met glazuur bijv…

Ahaha…dat was dus de site waar ik de speculaas koekjes van af haalde. Maar ik wist niet of ik de link kon plaatsen. D’oh :wall:

Het maken van zandtaartdeeg

Benodigdheden (voor ongeveer 4 kinderen);



250 gr. bloem,

75 gr. witte basterdsuiker,

125 gr. koude margarine,

1 ei.



Werkwijze;



Zeef de bloem in een kom en roer de witte basterdsuiker er doorheen. Voeg eventueel een snufje zout toe,

Voeg de margarine er bij en snijd deze in het bloemmengsel in stukjes,

Roer het ei door het mengsel en kneed alles snel en met koele handen tot een compacte massa,

Verpak het deeg in folie en laat het 1 uur rusten in de koelkast.





Zandtaart koekjes maken

Laat alle kinderen aan een tafel zitten, waar een zeiltje overheen ligt. Ieder kind krijgt een beetje bloem, om over de tafel te strijken zodat het deeg niet plakt. Dan krijgt ieder kind een stuk zandtaartdeeg. Ze rollen dit uit en maken, met behulp van vormpjes, mooie koekjes.



Als ze klaar zijn met het uitsteken van het deeg mogen ze de koekjes versieren met eetbare pareltjes, smarties en andere gekleurde snoepjes. Wat ook leuk is is de koekjes glanzend maken. Hiervoor heb je een beetje water nodig, gemengd met een boel poedersuiker. In de oven wordt dit later hard.





De zandtaart koekjes in de oven

Als alle kinderen klaar zijn met het versieren van de koekjes leg je alle koekjes op bakpapier op een bakplaat of rooster, voor in de oven. De koekjes moeten ongeveer 25 minuten in een voorverwarmde oven, op 175 graden.

ik kan zien dat heleen me langer dan vandaag kent :oops: :inlove:

maarre… ipv bolletjes, kunnen we dan ook vormpjes gebruiken ?



met die eerste bedoel ik dan he

tuurlijk





dan rol je het plat met een deegroller of lege fles met koud water(of ijsklontjes dan plakt het deeg niet) :thumbup:

je kent me dus echt of je bent helderziend



hoe weet jij nou dat ik de deegroller na de verhuizing nog niet heb gevonden ? :shock: :oops: 8)

Wat ook leuk is, is om een gat in het midden van je ongebakken koekje te maken, waar je een zuurtje (hard snoepje, zoals Rang?) in legt. Dat zuurtje smelt in de oven tijdens het bakken, en je krijgt dan zo’n “stained Glass” effect.

hahahaha dat wist ik niet…



maar we lijken nogal veel op elkaar en als ik iets nodig kan ik het nooit vinden… :roll: dussss

en sommige mensen hebben gewoon geen deegroller 8)

@Nefarious wrote:

Wat ook leuk is, is om een gat in het midden van je ongebakken koekje te maken, waar je een zuurtje (hard snoepje, zoals Rang?) in legt. Dat zuurtje smelt in de oven tijdens het bakken, en je krijgt dan zo’n “stained Glass” effect.




hej wat grappig

wist ik niet