Knutseltips

Wie heeft er een ‘receptje’ voor eetbare klei? Ik dacht dat dat gemaakt kon worden met bloem en water? Maar wat zijn de hoeveelheden?



En eetbare lijm voor knip en knutselwerkjes?



En iemand anders nog leuke tips?

Qua eetbare klei neem ik aan dat je zout brooddeeg bedoelt?



Dit vond ik op met:

1,5 kopje bloem

0,5 kopje water

1,0 kopje zout

2 eetlepels olie

Het geheel door elkaar kneden tot een soepele massa, waarna er geknutseld kan worden.

Het kan in 1 a 2 uur worden gebakken in de oven. De elektrische oven op 175 graden of een gasoven op stand 3 of 4. Ze zijn klaar als je een hol geluid hoort, als je erop tikt met een vork.

goh, dat kwam ik toevallig vorige week ergens tegen… ff kijken of ik het kan terugvinden.



Ja… linkje (ivm andere leuke peuterdingetjes) bewaard.

Klei
Kleutertjes willen ook wel eens kleien maar omdat ze toch nog wel eens wat in hun mond stoppen is dat niet altijd even fijn. Dit recept is op natuurlijke basis, alle materialen zijn puur natuur dus als er eens van gegeten wordt is dat niet erg. Als je het luchtdicht en goed verpakt bewaard is de klei ook best lang houdbaar, wel 6 tot 9 maanden. En wat ook belangrijk is voor weinig geld heb je heel veel klei!

Het recept
4 ons bloem
2 ons zout
11 gram alaun
0,5 liter heet water
3 eetlepels sla-olie
kleurstof of eetbare verf

Alles goed mengen en klaar.

ALAUN is hetzelfde als Aluin, in de reformwinkel of natuurwinkel te koop, dit zorgt ervoor dat de klei zacht blijft en houdbaar. Kleurstof kan je bijvoorbeeld ook bij de bakker kopen, die gebruiken het om taartversiering te kleuren.

Tejo en Siep vinden kleien geweldig. Ik denk dat ik het zelf ook eens ga uitproberen :lol:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

voor eetbare lijm heb ik even gegoogled en vind gelijk al een paar verschillende recepten. Zelf geen ervaring mee. ff googlen en uitproberen zou ik zeggen.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Eetbare lijm is gewoon poedersuiker met water toch? Of nouja, dat is dan vooral om koekjes mee te beplakken met versiersels… :lol: