Hallo,
Ik ben alles behalve creabea. Ik wil eigenlijk wel eens met Lotte gaan knutselen. Het lijkt me heel leuk om bijv. eerst kastanjes te gaan zoeken en daar wat mee te gaan doen, of blaadjes etc. Wie heeft er leuke ideeën voor een 2,5 jarige of weet een leuk boek met leuke ideeën? Het mogen natuurlijk ook ideeën zijn zonder natuurlijke attributen, dus met papier, WC-rolletjes etc. Als jullie een leuke titel van een boek weten, lijkt me dat ook heel leuk.
Ik ben benieuwd!
Viratine
Met kastanjes kun je beestjes maken he, door sateprikkers erin te prikken. Voor lotte nog moeilijk om te doen, maar wel leuk om te helpen aangeven etc en er daarna uiteraard mee spelen
Gevonden blaadjes kun je heel simpel thuis nog eens doorkijken en de mooiste op een blad papier plakken en ergens ophangen. Leuk voor de herfstsfeer in huis ook.
Verder even snel googlen (knutsel+herfst/peuter+knutsel etc) , kom je genoeg dingen, ideeen en tips tegen! :thumbup:
Ik heb bij de boekenvoordeel wat kinderknutselboeken gekocht voor een habbekrats en ik kijk vaak op ideabox met een com erachter… is wel engels, maar staat boordevol leuke ideeen.
Met kastanjes kun je bv een spinneweb maken, of je lijmt ze met een lijmpistool op een mat voor het maken van sushi (bij Xenos) en dan in vormen van poppetjes en bomen en beren en daarna beschilderen met plakkaatverf.
Een oud stuk behang, je kind erop laten liggen, met wasco je kind omtrekken en dan samen met allerlei leuke stukken gescheurd papier je kind inkleuren en ogen geven enzo.
Hier heb ik laatst van restjes behang en krant een ballon gepapiermacheed (is dat een woord?) de kinderen vonden het geklieder met behanglijm en papier geweldig, niet bang zijn voor gesmeer dan.
Na een week was het droog en waren de ballonnen leeg gelopen.
Toen hebben we ze met verf beschildert, Aniek heeft er poezieplaatjes en glitters op geplakt en Peter is erg druk geweest met het opplakken van cars stikkers :lol:
Nu zijn we een herfstschilderij aan het maken.
We hebben 2 groter vellen gekleurd papier/dunkarton gekocht daar hebben we eerst een lijst omheen gemaakt van propjes papier, stukken alufolie, wattenbolletjes en knopen, nou eigelijk van alles… Peter heeft er zelfs 2 potloden op gelijmd :mrgreen:
Die hangen nu en steeds als ze buiten iets vinden wat ze mooi vinden, dan plakken we het erop.
Een blaadje, een eikeltje, een vogelveertje, een verdord takje van iets, een schelpje van het schelpenpad, een snoeppapiertje (bah, maarja, zij vinden het mooi) en zo komt ie steeds voller… :thumbup:
Wij hebben vanmorgen dit gemaakt :inlove: Gaan vanmiddag nog mooie bladeren en kastanjes zoeken om de herfst tafel af te maken.
Leuke ideeen!!
Een vel papier pakken, mooie grote herfstbladeren opplakken en met verf een mooi kunstwerk ervan maken.
Voor een kind van 2-3 jaar is het ook heel leuk om een doosje te maken met daarin alle gevonden dingen; eikeltjes, kastanjes, bladeren, veertjes etc. Dat doosje kun je als activiteit laten beschilderen/beplakken.
De volgende dag is het droog, heb je weer een activiteit: Doosje vullen :mrgreen:
Het leukste vind ik wat Cell ook zegt: Peter heeft zelfs 2 potloden opgeplakt!!! :inlove: DAT vind ik pas creatief!!
Geef je kind een aantal verschillende dingen en laat haar zelf beslissen wat ze ermee doet. Vaak levert het hele mooie dingen op.
Uhm, niet om iemand misselijk te maken, maar pas op met het bewaren van gevonden kastanjes, daar kunnen nogal eens wormpjes (made) uitkomen…en dat staat niet zo mooi op een herfsttafel :shifty: :sick: .
Ik had een hoop tamme kastanjes en hazelnoten in een bak (goede doorluchting), maar na 2 dagen had ik extra huisdieren, terwijl de kastanjes er perfect uitzagen.
Dus nu gaan we ook maar voor de mooi gekleurde hefstbladeren, eikels, en dennenappels.
BTW erg leuk en origineel die zelfgemaakte paddestoelen, vind het er super uitzien :thumbup:
De boeken van Thea van Mierlo zijn errug leuk. Maar heb je al eens op internet gekeken? Daar staan de wereld aan knutselideetjes! Kijk bijvoorbeeld eens hier:
http://www.knutselmap.nl/
http://members.home.nl/kittynl/index.html