Ik vind het heel leuk om met Lotte van alles in het bos te zoeken en er thuis echt een herfstsfeer van te maken. Helaas ben ik niet zo creabea in het verzinnen. Wat doen jullie met jullie gevonden kastanjes, eikels, dennenappels etc.? Ik bedoel dan geen herfstkleurplaten en plakken met papier, maar echt met het gevonden materiaal. En dan ook leuke dingen voor bijv. op tafel… Ik ben benieuwd hoe crea jullie zijn!!! Misschien hebben jullie er foto’s van???
Groetjes en alweer bedankt!
Viratine
van kastanjes maken we spinnewebben. Je prikt met een stevige grote poppennaald een aantal gaatjes rondom in een kastanje. Daar steek je sateprikkers in. Tussen de sateprikkers door weef je wol als een web. Dat kunnen een paar sliertjes zijn of helemaal dicht. Erop kun je een spin knutselen van bijv. pijperagers.
met een lijmpistool kun je een heleboel maken van herfstmaterialen. Poppetjes, kaboutertjes, meubeltjes voor erbij. Een herfstschilderij op karton of canvas. Gewoon vastplakken maar daar is voor de kinderen weer niet zoveel aan.
wat mijn jongens erg graag doen met kastanjes, eikels, walnoten, steentjes, takjes enzo is gewoon spelen. Ze hebben een brio/ikea trein en kunnen daaromheen urenlang spelen door gewoon al die genoemde materialen te gebruiken. Paadjes maken rondom de rail, steentjes vervoeren met het treintje, van grote stenen huizen verzinnen enz. Er staat standaard een mandje met die meuk bij het speelgoed en ze spelen er echt heel lief mee.
Luna deelt al haar kastanjes uit :lol:
vroeger maakte wij huisjes en poppetjes van kastanjes / schors / denneappels / eikels enz enz
oh en vorig jaar heb ik gewoon een herfst stukje gemaakt eerst een gaatje geprikt in de spullen en dan met een cocktailprikker en verschillende blaadjes enzo ertussen heb er alleen geen foto van
Hebben jullie nu al kastanjes dan ?
Ja hoor, ik heb al heel veel kastanjes… Vorig jaar was ik te laat, dus ik wilde dit jaar zeker op tijd zijn!
Een kijkdoos van de herfst maken. Schoenendoos, gat erin maken, en al je leuks in de doos plakken. Mooie herinneringen aan :thumbup:
hier ook al kastanjes hoor (die je niet kunt eten, zijn die nou tam of wild :shifty: )…en walnoten. Vandaag voor 't eerst geraapt.
Wauw, nu al kastanjes! Vroeg hoor, hier in Drenthe zijn de kastanjes nog niet rijp
@D. wrote:
Een kijkdoos van de herfst maken. Schoenendoos, gat erin maken, en al je leuks in de doos plakken. Mooie herinneringen aan :thumbup:
ah leuk… ga ik doen!! thanx… heb een boel herfstspul verzameld in het bos met mn zoontje… :thumbup:
een dezer dagen plakken… :thumbup:
ja hier ook al kastanjes ook per toeval hoor
normaal pak ik altijd de auto naar m’n ouders (die wonen op 5 minuten lopen hier vandaan :oops: :oops: )
en van de week dacht ik laat ik eens gezellig gaan lopen met Luna allebei kinderwagen mee zij met pop ik met Odin :lol:
en toen zag ik allemaal kastanjes liggen onder de kastanje bomen :thumbup:
vorig jaar was ik ook te laat :thumbdown:
ik heb een paar jaar geleden met mijn oudste blaadjes gezocht in het bos, en die thuis eerst gedroogd. Daarna met plakkaat verf gekleurd/geschilderd, en toen die droog waren een mooie collage van gemaakt…
Tijdens het schilderen van de blaadjes kun je ook weer een mooi schilderij maken, door het profiel van het blad op een ander vel papier te schilderen(blad erop, en tijdens het schilderen expres buiten de ‘lijntjes’ gaan.). ook een erg leuk effect
Wat ook wel leuk is: een schilderijlijstje volgieten met gips daarin de kastanjes eikels boomschors blaadjes en zo op leggen, laten drogen en aflakken (gips bruin of in zandkleur schilderen) en je hebt een mooi schilderij.
@mallivy wrote:
Wat ook wel leuk is: een schilderijlijstje volgieten met gips daarin de kastanjes eikels boomschors blaadjes en zo op leggen, laten drogen en aflakken (gips bruin of in zandkleur schilderen) en je hebt een mooi schilderij.
oh leuk id :thumbup: en makkelijk te doen met een bijna 4 jarige :thumbup:
De wilde kastanjes (die je niet kunt eten) vallen nu idd al van de bomen, de tamme (die je dus wel kan eten) zijn nog niet rijp dus daar moeten we nog even op wachten.
Ik laat Anne stempelen met bladeren enzo en dan zodat je de nerven goed ziet. En zoals al genoemd poppetjes maken en kettingen.
@Karin2 wrote:
Wauw, nu al kastanjes! Vroeg hoor, hier in Drenthe zijn de kastanjes nog niet rijp
Haha ik wou precies hetzelfde zeggen!
Hier zijn nog geen kastanjes!
Ik heb laatst een boekje gekocht “Herfstversieringen, werken met natuurlijke materialen” van Thomas Berger. Daar staan erg veel leuke voorbeelden in, sommige dingen (zoals stro vlechten) vind ik net iets te moeilijk maar er staan ook erg leuke dingen in om te maken met kastanjes (een draak van kastanje bolsters, een spinneweb, poppetjes of dieren) of bladeren (een schilderij maken met bladeren, een kroon van grote herfstbladeren, op transparant papier met gedroogde bladeren een raamornament maken) of met zaden, pitten, nootjes en blaatjes slingers maken of een mobiel en zo nog veel meer dingen.
Maar wij zijn nu nog meer bezig met alles van de oogst… maiskolven, bramen, appels… Al worden er al wel afentoe eikels geraapt, maar die zijn meestal nogal klein dus niet erg leuk om iets van te maken…
Ik kan mij van vroeger herinneren dat we gingen ‘spatten’ op de kleuterschool.
Velletje papier, ecoline, een oude tandenborstel, een zeefje en een mooi herfstblad naar keuze.
Herfstblad op het velletje papier, tandenborstel indopen en ‘raspen’ over het zeefje. Dan kreeg je zo’n mooie afdruk.
Hier al wel grote eikels en daarvan met coctail-prikkers poppetjes gemaakt. Mijn peuter van 2 vond het echt leuk. Verder verzamelt hij veel stokken en dennenappels. Die dennenappels hebben we vorig jaar geverfd, was best mooi gelukt (vooral die grote, waarvande “schubben” open staan)