Ik ben absoluut niet creatief! Ik kom niet verder dan wat kleurplaten, verven en kleien. Maar Noëlle vindt het zo leuk om te knutselen en lekker bezig te zijn! Wie heeft er wat leuke en simpele ideetjes om thuis uit te voeren?
Allergrootste hit hier blijft toch wel papier mache en dat hoeft niet persee op een ballon.
Je kan ook van propjes papier die je met plakband op een wegwerpbordje plakt bijvoorbeel een gaaf masker papier machee-en.
Maar van behanglijm en krantenpapier iets maken wat je na hard worden lekker kan schilderen… ja, dat willen ze hier wel elke dag.
En wat dacht je van een lampion? Het duurt niet lang meer, dan is het weer sint maarten.
Karton kan je kopen bij een boekwinkel, hema heeft ook veel.
Met stukjes doorzichtig papier en met een prikker kun je dan veel leuks maken.
Hier hebben we van de week met kastanjes en sateprikkers en wol weer eens een ouderwets spinnenweb gefabriekt, van een kastanje met ijzerdraadjes een spin erin en klaar.
Of een beetje plakaatverf verdunnen en dan met een oude tandenborstel spatten.
Wat mooie herfstbladeren en/of takjes op een groot vel wit papier leggen, tandenborstel in de plakaatverf dopen en dan met je vinger over de borstel wrijven voor spetters…
Of brooddeed/zoutdeeg maken en dan kralen maken, balletjes rollen, gaatje erin prikken of ze al meteen om een sateprikker rollen… laten drogen in de oven desnoods (4 uur op 60 graden) en de dag erna schilderen en ketting rijgen.
Een microfoon van een lege keukenrol, een prop kranten, zilverfolie en verder maar versieren.
Goedkope rol rauhfaserbehang halen bij gamma (raad ik elke ouder aan, is zo leuk om in huis te hebben) en dan een stuk uitrollen en met wasco elkaar natekenen terwijl je erop ligt en daarna met restjes wol haren maken, restjes stof oplijmen voor kleding, enz…
Hier doen we dat echt wel 1x per vakantie en dat hangt dan een paar weken in de hal boven… hartstikke leuk.
van rietjes en papier een vaas bloemen maken. Tulpen, zonnebloemen enz…
Calla’s zijn ook leuk, kwestie van een kokertje rollen.
hier vanmiddag met brooddeeg gespeeld.
en heb een heleboel wc/keukenrollen waar ze mee kan spelen (2 wcrollen voor een verrekijker, een microfoon van een keukenrol, een rammelaar door wat rijst of macaroni in een rol te doen en goed afplakken)
rol behang heb ik ook nog liggen, kun je een mega-tekening maken.
rietjes in stukjes knippen en ketting/armband van maken
uit tijdschriften stukjes scheuren en plakken
kijkdoos maken
een hengelspelletje maken: je hebt een bak/doos nodig die niet doorzichtig is, paperclips, plakband, een magneetje, stokje, touw en papier. je knipt uit het papier figuurtjes die je mooi versierd, plakt er een paperclip achter en gooit ze in de de doos. je bevestigd een magneetje aan het touwtje en stokje en vissen maar!
Lekker naar het bos, mooie blaadjes, eikels en kastanjes verzamelen.
Van de eikels een ketting maken, van kastanjes poppetjes (oké, beide wel hulp van mamma nodig, lijkt me)
Op een groot vel papier een boomstam met takken tekenen en Noëlle mag de gevonden blaadjes aan de boom plakken.
Een paar mooie blaadjes onder een vel papier leggen en met wasco (op de zijkant leggen) overheen. Je ziet de steel en nerven mooi door het papier heen komen.
Je kunt haar ook stukjes gekleurd papier of vlechtstroken laten knippen en daarna lekker laten opplakken. Het opplakken kun je gewoon op papier laten doen, maar ook op een leeg pak van bijv. hagelslag oid. Ook reclamefolders of oude tijdschriften zijn hiervoor leuk. Of stukjes stof.
Gaat ze naar het kdv of psz? Knutselwerkjes die hiervandaan mee kwamen, kopieerde ik hier heel vaak. Beter goed gejat dan slecht bedacht!
Google ook eens, er zijn genoeg sites met ideeen. Of je kunt ook een keer in de bieb kijken of ze boeken met knutselideeen voor peuters hebben. Ik heb zelf een boek van Thea van Mierlo en heb het al heel vaak gebruikt. Maar er zijn ongetwijfeld meer boeken op dat gebied.
Veel plezier!
Mijn kids hebben dit op school gemaakt. Kun je vast wel een peuter-versie van maken, toch?!
Ik heb er nog een paar gevonden die we vorig jaar thuis hebben gemaakt:
En deze nog:
Die spookjes (hun voeten ‘gestempeld’) zijn geëindigd in een mobile.
De paddenstoel en de slak zijn gemaakt van ‘16-vierkantjes’. En het lijf van de slak is een vliegervorm; dubbelvouwen en dan een kop vormen.
De spin is gemaakt van een wc-rolletje en daarna geverfd.
@Cell wrote:
En wat dacht je van een lampion? Het duurt niet lang meer, dan is het weer sint maarten.
Karton kan je kopen bij een boekwinkel, hema heeft ook veel.
Met stukjes doorzichtig papier en met een prikker kun je dan veel leuks maken.
Lampion is ook gemakkelijk te maken met een lege plastic doorzichtige fles. Gekleurd crepe of vloeipapier erop plakken. Schijnt heel mooi.
Of hoe ze hier eens op de psz gedaan hadden, tekening gekleurd, daarna de blaadjes instrijken met zonnebloemolie. Goed laten intrekken/drogen, en dat geeft ook een mooi licht.
Dank jullie wel voor de ideetjes! Ga er zeker een paar uitvoeren de komende weken!