Knoop doorgehakt:(

Na drie jaar te hebben kunnen genieten van Benthe, fulltime mama te zijn geweest, wordt het tijd om te gaan werken.

We hebben het constant krap en redden het bijna niet. Dus ik zal erbij moeten gaan werken.

Aan de ene kant heb ik daar best wel weer zin in, maar ik heb net Benthe aangemeld voor gastouderopvang. En daar breekt mijn hart van. Ik loop bijna te huilen.

Maar het zal moeten, want opa’s en oma’s wonen te ver weg.

Alleen loop ik nu te denken: ze zou in augustus ook 2 ochtendjes naar de PSZ gaan… Zal ik dat overlaten gaan en haar 5 ochtenden naar een gastouder doen. Of gewoon PSZ en 3 ochtenden gastouder?

Ik weet dat ik niet de eerste mama ben die dit gaat doen, maar vraag me af of ik nou overdreven reageer. Dat ik zo’n moeite heb haar uit handen te geven.

Aan de andere kant, als ik denk dat we dan wat extra’s hebben om leuke dingen van te doen, waar zal ze dan meer aan hebben?

En mama die werkt en in de rest van de tijd leuke dingen kan doen, of een mama die altijd bij haar is en moet zeggen: dat kan niet, mama heeft geen centjes…

Ik wacht wel nog even af of het wel loont, dat ik niet werk om de opvang te betalen. Ik weet dat je recht hebt op toeslag, maar of dat genoeg is??? Bedoel, wil niet 300 euro verdienen en dan 200 euro aan opvang moeten betalen…

Maar gelukkig komt eerst de vakantie, dus kan ik nog even aan het idee wennen…

ik zou kijken of er meerdere kindjes bij de gastouder zijn. peuterspeelzaal is leuk met andere kindjes spelen en dat zou ik voor alaina niet willen missen.

volgens mij krijg je aardig wat terug. ik kan me herinner dan ik als gastouder bijna 600 per maand verdiende en dat was dan alles awt van de belasting als vergoeding kwam. nu was dat wel voor 3 kids 4 ochtenden.

ik zou er ook veel moeite mee hebben, ik denk dat elke mama dat wel heeft

Psz is toch anders dan gastouder, gastouder is een thuissituatie…Ook als er meerder kindjes bij de gastouder zijn zou ik toch ook nog kiezen voor de psz. Daar doen ze toch weer andere dingen, zijn altijd meer kinderen en ik zie de psz ook als voorbereiding op de basisschool straks.

Probeer je niet zo`n zorgen te maken… ik voelde me ook heel lang schuldig, maar kinderen hebben het over het algemeen heel erg leuk op de opvang!!

Succes met werken alvast!!

Ik zou kiezen zowiezo om haar wel naar psz laten gaan, in gastouderopvang, is het huiselijke sfeer, en bij psz is het groter, ondernemen ze dingen, worden ze o.a voorbereid om van daar naar de basisschool te gaan.

mijn eigen kinderen zijn naar een gastouder geweest en voor het contact met meerdere kindjes ook naar PSZ. En ik verdiende ook niet heel veel, maar toch hield ik nog genoeg over om leuke dingen te doen :wink:

Succes met je keuze.

En zelf gastouder worden en zo wat bij verdienen? Ik heb geen idee hoeveel uur je zou willen werken en of dat voldoende zou zijn?

@Esther83 wrote:

En zelf gastouder worden en zo wat bij verdienen? Ik heb geen idee hoeveel uur je zou willen werken en of dat voldoende zou zijn?

Daar heb je tegenwoordig wel een diploma voor nodig. Je kunt niet meer zomaar gastouder worden. Oppassen kan natuurlijk wel, maar dan krijgen de ouders van de oppaskinderen weer niets terug van de belastingdienst.

Waarom geen kdv? De PSZ is natuurlijk maar voor een paar uurtjes. KDV kan ze een halve of hele dag heen. Lijkt me makkelijker met werken. Je kunt via http://www.toeslagen.nl berekenen wat je terug krijgt van de belastingdienst.

Ik kan het me trouwens wel voorstellen dat je er moeite mee hebt, maar kinderen hebben er wel heel veel aan om tijd door te brengen met leeftijdsgenootjes. Daar leren ze heel veel van. Kinderen genieten ook van elkaars aanwezigheid.

Succes in ieder geval met het nemen van de beslissing waar ze nu naar toe gaat.

Gastouder zal niet gaan. Wij zitten in een verbouwing en mijn huis zal nooit goed gekeurd worden.

KDV was ook mijn eerste keus, alleen hebben ze een wachtlijst van een jaar, dus tegen die tijd gaat ze naar school.

Ik werk als alfahulp, dus ook de ochtenden dat ze naar de PSZ gaat, kan ik ook werken.

Heb het er met Benthe over gehad, wat er zal gaan gebeuren en haar leek het wel leuk. Voor zover ze het natuurlijk begrijpt, maar toch, dat deed wel goed… Het idee dat het haar wat lijkt, maakt het wel wat makkelijker…

Met PSZ moet je wel rekening houden met vakanties e.d. en als ze ziek zijn (ook al is het licht) mogen ze niet komen…logisch,maar vang dat maar eens op…

GO daar kunnen ze vak wel terecht,misschien en flex go vinden die het niet erg vind je kind op te halen??

Maar PSZ is dan weer niet vergoed…tel die kosten er dan bij op…

PSZ is ook maar 3 uurtjes…ik weet niet waar je gaat werken,maar voordat je je kindje hebt gebracht en weg kan, ben je al 15 tot 30 minuten kwijt…dan moet je nog gaan werken.

Hier breng ik Eli naar de PSZ, eerst zet ik Jo op school en loop daar 08.30 weg. Dan gaat de deur van de PSZ wel open,maar werken de juffen nog niet. Je moet er minimaal tot 08.45 a 08.50 bij blijven…dan even afscheid en voordat je op weg bent is hij bijna 9 uur…

Dan is het ophalen weer om 11.30.

Kortom…dat geeft je pakweg 2,5 uur om te werken,reistijden niet meegerekend…en PSZ kan je elk moment bellen als er iets is…

Ze verwachten wel dat je komt. Wij kunnen dat regelen,maar dat lukt vast niet iedereen.

(ik ga wel werken,maar man ligt thuis te slapen,dus als er iets is,dan kan hij eventueel uit bed gebeld worden,zo niet,dan stap ik op van mijn werk…kost me wel 30 minuten om er te komen).

Gelukkig ben ik nog maar 1x gebeld…was toevallig thuis,maar het kan zomaar vaker gebeuren.

Als een kindje een ochtend echt geen zin of puf heeft,dan mag je haar meteen op komen halen. Ze wachten vaak niet af…zo werkt het niet.

Bij de meeste gaat het allemaal wel prima,maar toch…het is iets om te overwegen.

GO,daar mag je gewoon opvang van verwachten…mits ze spontaan erg ziek worden.

(Eli is een keer hard gevallen op de psz…ondanks dat hij alweer kalm was,moest ik hem toch komen halen of in ieder geval even een kusje komen geven…de leidsters mogen hier geen verantwoordelijkheid in nemen…psz is geen kdv…vind het wel logisch eigenlijk).

Hier is Sophie 6 maanden naar de PSZ geweest, GE-WEL-DIG … .echt :inlove:

Ze heeft zoveel geleerd daar en ze doen echt leuke dingen, dingen die je thuis gewoon niet snel doet … zoals dingen van papier mache maken!

Maar toen ging ik werken, en dan is de PSZ gewoon niet praktisch.

Althans niet voor mij. Ik had niemand die haar naar de PSZ kon brengen en halen.

Want de tijden komen dus niet uit (is maar 3 uurtjes)

Wij hebben voor KDV gekozen omdat bij een Gastouder weet je toch niet helemaal wat er gebeurt.

Althans dat vind ik, zij mogen jou kind(eren) gewoon meenemen, naar het zwembad, in de auto enz enz.

Ik vond dat toch niet zo’n veilig gevoel en daarom hebben wij gekozen voor de KDV.

Ze zitten er nu 4 weken op, en ook ik voelde mij schuldig (vooral naar Jasmijn toe) maar het gaat zó goed en ze doen ook leuke dingen :thumbup: dat ik toch blij ben dat ik de stap heb genomen.

Sterkte met je besluit :thumbup: :hug:

Nou…, ze morgen je kinderen alleen MET TOESTEMMING van de ouders ergens mee naar toe nemen! Als ouders dat liever niet hebben dan mogen ze dat ook niet doen! Hierover heb je eerst een gesprek met de bemiddelaar en de gastouder.

Wij hebben (toen ik nog werk had) ook gekozen voor een gastouder en dat is ons echt prima bevallen! Ze zijn het flexibelst! Ik werkte op oproepbasis en dan is een KDV (helaas) niet mogelijk…

Ik vind een gastouder zelf het prettigst, als ik voor opvang zou moeten kiezen. Ik heb in allerlei vormen in de kinderopvang gewerkt (kdv, psz en gastouder, oppas aan huis) en aan de andere kant denk ik dat een groep voor een meisje van drie jaar wel erg goed is, dan went ze toch al een beetje voor ze naar school gaat.

Andere kant vind ik; je schrijft dat ze er meer aan heeft als mama leuke dingen met haar kan doen. Daar klinkt twijfel in door dus wil ik je toch mijn mening nog even geven :wink:

Ik ben het daar dus echt niet mee eens. Ik zeg vaak genoeg tegen mijn kinderen, nee jongens, we gaan niet naar … maar we verzinnen thuis iets leuks. Maar ik ben er wel altijd. En je wordt er creatief in, een picknick tijdens een fietstochtje waar frambozenstruiken staan is voor zo’n kleintje net zo leuk als een dagje … wat ontzettend veel geld kost.

Als het moet, dan moet het he, maar voor de dagjes uit zou ik het niet doen, het is zoveel meer waard om er gewoon te zijn.

Kun je niet beginnen met werken als zij op de psz is? Dat levert dan nog niet veel op, maar dat jaar tot ze naar school gaat is zo om.

Die twee ochtenden dat ze naar de PSZ gaat werk ik al. Nu gaat ze mee, maar het wordt die man (84) beetje teveel. Dus die uren werk ik al.

Ik weet dat geld niet belangrijker is dan bij je kids zijn, maar het is gewoon nodig omdat we in het algemeen te kort gaan komen en die stress wil ik verminderen. Daarom denk ik in dit geval dat ze beter af zijn met een werkende mama.

Heb prijzen gezien en daarmee op toeslagen gekeken en het gaat zich in ieder geval wél lonen om te werken.

Dat maakt het wel iets makkelijker…

Ik begrijp Victoria wel. Overdag is er natuurijk niemand die de gastouder controleert. Ze kan, in principe, doen en laten wat ze wil met de kinderen.

Maar…

De GO staat onder begeleiding van een gastouderbureau. De GO moet tegenwoordig aan pittige kwaliteitseisen voldoen voordat ze GO kan worden. ALLES moet tegenwoordig worden ondervangen dmv registratie formulieren én toestemmingsformulieren (denk aan vervoer per auto/fiets, denk aan medicijnverstrekking, ongevallen registraties) Dus niet, de GO kan niet zómaar doen en laten wat ze wil. Gastouderopvang is tegenwoordig zover geprofessionaliseerd dat het maar weinig onderdoet aan een KDV.

Echter; voor een kind van 3 denk ik wel dat het ook erg leuk is om het te combineren met de PSZ. hier leren ze toch ook wel het echte, schoolse groepsgedrag zoals kring zitten. Volgens mij heb je de ideale combi te pakken met gestouderopvang en PSZ…

Wisje:

Succes met je werk. Vervelend als het onder deze omstandigheden moet.

Ik vond dat ook moeilijk. En soms hou ik onze meid ook lekker thuis van de psz, gewoon omdat ze net wat later wakker wordt en ik ze dan liever een extra ochtendje bij me heb dan dat ik moet gaan sjouwen.

Ik ben ook altijd erg blij als het vakantie is. De psz doen we voor haar, voorbereiding op de kleuterschool, andere kindjes om zich heen, enz. Maar voor mama is het nog moeilijk :wink:

Na de vakantie een derde ochtend erbij… Normaal past mijn moeder of de buurvrouw op, want dan werk ik ook. Maar wie er ook oppast, het moment dat ik de deur uit moet, blijft moeilijk. Ik weet ook niet of dat ooit gaat wennen, want het begint beter te gaan, maar strakjes een extra ochtend erbij, en vanaf december naar de kleuterschool…

En dan weer langere tijden vanaf groep 3…

Maar het is allemaal voor haar eigen bestwil hou ik me dan maar voor. :slight_smile: