Knoeien, onrustig drinken, pijn na de voeding

Silvijn is echt een onrustige drinker, smakt veel, laat vaak los, knoeit enorm, maar het vervelendste is wel dat hij pijn heeft na de voeding.

Hij is nooit echt tevreden. Inmiddels is er een reflux geconstateerd bij beide en daar hebben ze medicatie voor, maar nog steeds klapt hij dubbel van de pijn na de voeding.

Ik eet/drink nu een week geen koemelkproducten, voed hem rechtop, laat hem vaak tussendoor boeren.

Het lijkt alsof hij krampjes heeft, maar cinababy helpt niks, warme kruik helpt niks en in een warm badje gaat hij helemaal door het lint.



Ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet, ik vind het zo sneu en zo tegenstrijdig dat hij van mijn voeding zo’n pijn krijgt.

Hij ligt al ingebakerd en we hebben de rust en regelmaat even heel streng ingevoerd.



Iemand die dit herkent of tips heeft? :think:



Rody heeft er ook wel wat last van maar in mindere mate, die drinkt ook een stuk rustiger. Gisteravond heb ik gekolfd en de laatste voeding dus met de fles gegeven plus wat johannesbroodpitmeel en dan gaat het beter. Ik haal Silvijn ook vaak van de borst om de eerste melk weg te laten stromen maar dat maakt ook geen verschil.



Ik hoop dat 1 van jullie de gouden tip heeft!

Hoi Marloes,

Het gekke is dat Rody de jongste en kleinste is van het stel en je zou dus verwachten dat hij er problemen mee zou hebben.



Overproductie lijkt me ook zo sterk, ik heb gisteravond gekolfd en dan krijg ik 100cc per borst er uit. Dat lijkt me toch wel het minimale wat ze moeten hebben :think:



Hij groeit goed, soms 300 gram in 1 week, nu weer 100 gram in 10 dagen, het wisselt dus een beetje maar volgens het cb niks verontrustends.



Het gekke is dat het ook niet alleen aan het begin van de voeding zo snel stroomt, dat blijft het de hele voeding doen.

@marloes vip wrote:

Mag ik je dan nog met wat vragen bombarderen?



Hoe gaat het aanleggen? Doet het voeden zeer bij jou? Is er al eens gekeken of zijn tongriempje te kort is?



Hoe zien jou tepels er uit na de voeding? Doen jou tepels zeer?



Kan je eens in zijn mondje kijken of je er een soort van witte waas of witte plekjes ziet? Dat zou dan spruw zijn en daar kan een klein lijfje behoorlijk last van hebben.



Is er wel eens naar het voeden gekeken door een lactatiekundige? Het kan goed zijn dat er iets fout gaat met aanleggen waardoor hij het vacuüm verbreekt en gaat smakken. Daardoor krijgt hij lucht binnen wat weer zeer doet in zijn buikje.



Geef je hem tussendoor eigenlijk een speentje? Of leg je hem aan als hij gaat sabbelen en zoeken? En heeft hij een voorkeur voor een borst?



Ik hoor graag meer van je zodat ik kan proberen je verder te helpen. Als je wilt kan ik je een forum pb’en waar het voornamelijk over borstvoeding gaat en waar veel ervaringsdeskundigen zijn die je graag proberen verder te helpen.



groetjes van marloes




Tongriempjes zijn bij beide mannen geknipt. Ik voed ze meestal gewoon in de madonna houding, soms als het heel erg wordt dan in rugby (of als ik ze tegelijk voed). Silvijn doet zijn mond niet echt heel ver open, heb tips van lact. knd. gehad maar hij weigert hem verder open te doen.

De lact. knd. zei dat dat op zich niet erg was als ik geen last van mijn tepels heb, waarschijnlijk zuigt hij hem dan later verder naar binnen, deed Nica ook zo en haar heb ik 15 maanden zonder problemen gevoed.

Voeden doet dus geen pijn, heel soms, maar dan leg ik hem opnieuw aan en is het goed.



Hij heeft een speen, die wil hij eigenlijk alleen als hij echt veel last van krampjes heeft. Ik leg hem aan als hij komt maar niet binnen de 2 uur, dan geef ik hem zijn speen en slaapt hij meestal verder.

Eh hij heeft volgens mij geen voorkeur, ik wel :wink:



Inmiddels voel ik me weer draaierig en doodmoe, pijnlijke borst dus ik ben bang dat ik wederom een beginnende bo heb :wall:

Moet eerlijk zeggen dat het er niet leuker op wordt.

Ik ben vreselijk fan van borstvoeding en ga tot het uiterste, maar eerlijk is eerlijk, soms lonk die fles enorm :oops:

Marloes, mijn tepels zijn bruin, en het puntje zeg maar is een beetje rood, niet schrijnend rood hoor, gewoon wat roder dan de rest.



Hij heeft geen witte vlekjes in zijn mondje voor zover ik kan zien, dat moet toch bij spruw?



Nee ik heb nog niet gekolfd voordat ze wakker worden, dan zou ik om 5 uur moeten kolven en dan slaap ik ( met een beetje mazzel) net een uurtje weer en geloof me, slaap is nu mijn eerste levensbehoefte :wink:



Het gekke is dat nu ik die beginnende BO heb mijn toeschietreflex zo vreselijk veel pijn doet, maar aan beide kanten, dus ook de kant waar ik geen last van heb :think:

Hoi!



ik ga proberen je wat informatie en tips te geven. hopelijk zit er iets bij wat aanslaat. En vragen natuurlijk :wink:



Gaan we: hoe lang doet hij over een voeding? Hoe vaak drinkt hij per etmaal? Hoeveel plasluiers heeft hij per etmaal? Hoe is zijn groei nu? Ik zag dat hij eerst 300gram per week groeide en nu maar 100 gram, zet die daling door?



Als je borst zo vol loopt, dan duidt dat op het niet goed leegdrinken van de borst óf je hebt overproductie omdat wellicht Silvijn wat minder gedronken heeft. Als allebei je borsten pijn doen en hij is onrustig, dan kan het spruw zijn. Je ziet niet altijd witte plekken in het mondje. De pijn die je voelt bij spruw kun je omschrijven als brandende pijn die na het voeden nog even aanhoudt. Het kan ook in de melkgangen zitten in de borst. Je tepels kunnen er rood en schilferig van worden of je ziet een parelmoerglans erop. Die parelmoerglans kun je ook op de lipjes tegenkomen bij je kindjes.

Als je dit hebt zou ik het toch aan de HA laten zien en vragen om medicatie.



Verder is in alle gevallen het aanleggen belangrijk. Door goed daarop te blijven letten voorkom je dat het onrustige drinken gaat leiden tot tepelkloven.



Ik lees dat je inbakert, en een speen gebruikt. Je weet dat je hiermee hongersignalen kunt onderdrukken? Je kunt hem ook gewoon aanleggen, ook als hij binnen de twee uur komt. Want misschien heeft hij wel gewoon honger of een regeldag. Wat je wel kunt doen om te zorgen dat hij dan vettere melk binnenkrijgt, is hem binnen de 2 uur aanleggen aan de laatste borst. Komt hij na dat blok van twee uur dan wissel je (als je al wisselt, of heeft ieder een eigen borst?) Mocht je borst erg vol zitten en je een heel krachtige TSR hebben, dan kun je de borst een keer ‘resetten’ door hem helemaal leeg te kolven.



Over de koemelk. Vermoed je allergie? Waarom? Ben je zelf allergisch voor iets of is je man/vriend dat? Als je aan de gang gaat met een dieet, kun je het beste de sterke allergenen weglaten. Dat houdt in koemelk, kippenei, soja, vis en schaaldieren, noten, zaden en pitten. Na een dag of 3 merk je -als dit het is- vaak al verbetering. Normaal gezien laat je alleen de zichtbare hoeveelheden weg, dus melk, yoghurt en dergelijke. Maar je kunt als het niet helpt ook een week lang rigoreus alle sporen weglaten. Dus ook geen koekjes meer waar melk in zit, etiketten van de sauzen lezen etcetera. Dit dieet kun je vier weken volhouden zonder dat je zelf tekorten krijgt. Het is daarom raadzaam een dietist te raadplegen als je het langer dan een paar weken gaat doen.



Ik hoop dat deze info je wat verder op weg helpt. Anders vragen!

Ik ben onlangs eindelijk van de spruw afgekomen en bij mij deed die TSR ook zo verschrikkelijk pijn. Zou er toch eens door de ha (of liever de LK in mijn geval) naar laten kijken.



Wel knap hoor 2 kindjes aan de borst! ik hoop dat het snel beter gaat! Succes… :hug:

@Jannigje-VBN wrote:

Hoi!



ik ga proberen je wat informatie en tips te geven. hopelijk zit er iets bij wat aanslaat. En vragen natuurlijk :wink:



Gaan we: hoe lang doet hij over een voeding? Hoe vaak drinkt hij per etmaal? Hoeveel plasluiers heeft hij per etmaal? Hoe is zijn groei nu? Ik zag dat hij eerst 300gram per week groeide en nu maar 100 gram, zet die daling door?



Als je borst zo vol loopt, dan duidt dat op het niet goed leegdrinken van de borst óf je hebt overproductie omdat wellicht Silvijn wat minder gedronken heeft. Als allebei je borsten pijn doen en hij is onrustig, dan kan het spruw zijn. Je ziet niet altijd witte plekken in het mondje. De pijn die je voelt bij spruw kun je omschrijven als brandende pijn die na het voeden nog even aanhoudt. Het kan ook in de melkgangen zitten in de borst. Je tepels kunnen er rood en schilferig van worden of je ziet een parelmoerglans erop. Die parelmoerglans kun je ook op de lipjes tegenkomen bij je kindjes.

Als je dit hebt zou ik het toch aan de HA laten zien en vragen om medicatie.



Verder is in alle gevallen het aanleggen belangrijk. Door goed daarop te blijven letten voorkom je dat het onrustige drinken gaat leiden tot tepelkloven.



Ik lees dat je inbakert, en een speen gebruikt. Je weet dat je hiermee hongersignalen kunt onderdrukken? Je kunt hem ook gewoon aanleggen, ook als hij binnen de twee uur komt. Want misschien heeft hij wel gewoon honger of een regeldag. Wat je wel kunt doen om te zorgen dat hij dan vettere melk binnenkrijgt, is hem binnen de 2 uur aanleggen aan de laatste borst. Komt hij na dat blok van twee uur dan wissel je (als je al wisselt, of heeft ieder een eigen borst?) Mocht je borst erg vol zitten en je een heel krachtige TSR hebben, dan kun je de borst een keer ‘resetten’ door hem helemaal leeg te kolven.



Over de koemelk. Vermoed je allergie? Waarom? Ben je zelf allergisch voor iets of is je man/vriend dat? Als je aan de gang gaat met een dieet, kun je het beste de sterke allergenen weglaten. Dat houdt in koemelk, kippenei, soja, vis en schaaldieren, noten, zaden en pitten. Na een dag of 3 merk je -als dit het is- vaak al verbetering. Normaal gezien laat je alleen de zichtbare hoeveelheden weg, dus melk, yoghurt en dergelijke. Maar je kunt als het niet helpt ook een week lang rigoreus alle sporen weglaten. Dus ook geen koekjes meer waar melk in zit, etiketten van de sauzen lezen etcetera. Dit dieet kun je vier weken volhouden zonder dat je zelf tekorten krijgt. Het is daarom raadzaam een dietist te raadplegen als je het langer dan een paar weken gaat doen.



Ik hoop dat deze info je wat verder op weg helpt. Anders vragen!




Ik zal proberen zo uitgebreid mogelijk de vragen te beantwoorden :wink:



Allereerst de groei:

7-8 (geb gewicht): 2792 gr

20-8: 2921 gr

26-8: 3220

31-8: 3370

8-9: 3620

22-9: 3990

28-9: 4180

1-10: 4315

12-10: 4600



Hij drinkt meestal om de 4 uur en 1 keer extra, dus 7 keer per dag. Als hij effectief drinkt, drinkt hij in 10 minuten, maar als hij zo aan het rommelen is zitten we snel een half uur, dan laat ik hem ook veel vaker boeren tussendoor. Hij heeft bij elke verschoning (voor iedere voeding) wel een natte luier.



Ze hebben niet elk een eigen borst maar ik zit er wel aan te denken om dat te gaan doen, zo kan ik ook beter kijken wie nou de BO veroorzaakt en wordt de voeding misschien beter op elk kind aangepast?! :think:



Niet beide borsten doen pijn, alleen de TSR was bij beide heel heftig, maar dat houdt maar een 1,5 minuut ofzo aan en dan ebt het weer weg.

Tepels zien er normaal uit en ook de parlemoerglans herken ik niet. Ik zelf heb ook geen pijn na het voeden, Silvijn wel.



Nou moet ik zeggen dat het sinds gisteravond beter lijkt te gaan, hij smakt nog steeds verschrikkelijk en knoeit maar doordat ik hem tussendoor vaak laat boeren lijkt hij rustiger te zijn na de voeding, hij poept ook ineens veel makkelijker. Ik eet nu een week geen koemelkproducten meer, zou dat het toch kunnen zijn dan? Of had ik dan al eerder verschil moeten merken?



Ik krijg zelf geen last van het gesmak, mijn dochter had het ook met fases en bij haar heb ik nog nooit een kloof, spruw of BO gehad. Bij haar viel het onrustige drinken vaak samen met een sprong, maar bij Silvijn houdt het maar aan.

Ik leg hem heel vaak opnieuw aan maar hij blijft smakken. Ik leg ze beide precies hetzelfde aan maar Rody doet het super, neemt een veel grotere hap en kan ook de melkstroom beter aan, ik moet zeggen dat ik best een beetje trots ben op dat kleine mannetje want het scheelt ruim een halve kilo met zijn broer en ik heb behoorlijke borsten en toch doet hij het super goed.

Ik begrijp dus niet zo goed waarom Silvijn hem niet goed wil pakken. Hij neemt wel eens een grote hap of zoals vanmorgen was hij heel erg aan het huilen en hij lag naast me op bed, toen heb ik hup mijn borst in zijn mond gedaan, hij had dus zijn mondje ontzettend ver open, dan pakt hij gelijk maar laat hem vieren tot hij weer begint te smakken :roll:



Als hij honger heeft dan mag hij natuurlijk altijd drinken, maar inmiddels weet ik een beetje het verschil tussen aandacht/krampjes/pijn en hongersignalen. Regeldagen hadden ze laatst, duurde een ruime week, ik was kapot na die week. Het was zelfs zo erg dat ik 's nachts lag te slapen en onze dochter begon heel hard te huilen, ik lag te voeden en kon wel janken dat ik niet naar haar toe kon, dus stoot mijn man aan, die vervolgens het bed uit vliegt. Maar na zo’n 2 minuten kom ik tot ontdekking dat ik helemaal niet aan het voeden was, ik lag gewoon te slapen en de jongens lagen keurig in hun bedjes :oops: Mijn man lag in een deuk, dit is me daarna nog een keer overkomen, we hebben het maar de benaming fantoomvoeden gegeven :mrgreen:

Maar goed, nu weer terug naar het smak probleem.



Speentje hebben ze hem in het ziekenhuis al gegeven, ze zijn 5 weken te vroeg geboren en hadden enorme zuigbehoefte. Ik probeer de speen zo weinig mogelijk te geven en heb nu ook met mijn man afgesproken dat ze hem niet meer krijgen als ze honger hebben, dan moeten ze maar even huilen. (Nadeel van een tweeling, er moet er altijd eentje wachten)

Inbakeren doen we ook al een hele poos, hij slaapt anders niet namelijk, maar bij Silvijn kun je duidelijk de hongersignalen herkennen, ook als hij ingebakerd is :wink:



Ik heb niet altijd tijdens het voeden een krachtige TSR, meestal bij de eerste wel of vlak voordat ik moet voeden en ze beginnen te huilen/mopperen, daarna niet zo krachtig dat ik hem voel, maar ik merk bij Silvijn geen verschil of ik hem nou wel voel of niet.



Over de koemelk, de jongens huilden alleen maar en met name na de voeding ontzettend onrustig en duidelijk pijn, véél krampen en moeilijk poepen, altijd niezen na de voeding, waterige/ontstoken oogjes, kreunen en veel spugen.

Op een gegeven moment hadden we alles al geprobeerd en toen las ik de symptomen van een koemelkallergie, dat kwam me wel heel bekend voor dus vandaar dat ik toen gestopt ben. 3 dagen later hoorden we dat ze een reflux hebben en kregen we daar medicatie voor. Toen twijfelde ik even of ik dan wel door moest zetten met mijn dieet omdat dat misschien ook de oorzaak van het spugen kon zijn, maar de rest van klachten bleven aanhouden, ook met medicatie dus besloot ik toch maar door te gaan en als alles weer wat rustiger is kijken of ze er inderdaad op reageerden of niet. Ikzelf heb geen allergieen, mijn moeder heel erg en het dochtertje van mijn zus vroeger koemelk en ei allergie. Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet en ik wou het niet langer aanzien dat die jongens zo’n pijn hebben.



Rody doet het super, die heeft bijna nergens meer last van, weinig krampjes, klachten van reflux zijn een stuk minder, het niezen lijkt ook iets minder, al zijn ze nu erg verkouden. Silvijn gaat ook een stuk beter alleen heb ik nu dus nog het idee dat hij kramp krijgt door het onrustige drinken.



Nou dat was weer een heel verhaal

Ik ga toch even inhaken. Mijn dochter heeft ook reflux en zijn we na 4 maanden achter gekomen dat ze koemelkallergie heeft. Nadat ik op dieet ben gegaan en wat meer soja ter vervanging van de melk ben gaan eten heeft ze ook nog een soja allergie ontwikkeld :? . Ben je zelf koemelkvrij gaan eten, of mbv een dieetist? Dit omdat er in heeeeeeeeeel veel dingen koemelk, lactose of weipoeder zit waardoor de reactie blijft. Ik lees nu 5 maanden etiketten en vind het echt ongelofelijk wat waar allemaal inzit. Inmiddels ben ik volledig koemelk, lactose en soja vrij en heeft mijn dochter nergens last meer van. Sinds vandaag voed ik nog maar 1x per dag, ze is nu 9 maanden en ik vind het persoonlijk teveel laten voor die paar voedingen die ze nog kreeg.



Wanneer krijgen je kindjes last van de krampjes. Mijn dochter heeft 4 maanden gekrijst van de pijn, want meteen na het voeden had ze last van de reflux en na ruim een uur begon de voeding uit haar maag de darmen in te gaan en kreeg ze dus last van haar allergie.



Als ik jouw was zou ik eerst de spruw laten uitsluiten en als dat het niet is in samen met de kinderarts kijken of het toch geen allergie voor iets is. Onze dochter heeft 4 dagen aan de nutramigen gezeten, zodat we zeker wisten dat ik niet per ongeluk iets verkeerds at en ze alsnog last bleef houden. Toen bleek dat dat goed ging ben ik met de dieetist aan mijn dieet begonnen en ik heb 2x per ongeluk iets gegeten waar wel iets van koemelk of soja in zat en dat merkte ik meteen bij de volgende voeding.



Mijn dochter mocht na 24 uur dieet weer aan de borst, dus als je na een week pas iets bemerkt is het wel laat, of heb je per ongeluk toch nog iets gegeten wat niet goed is.



Heel veel succes ermee, want niets is zo vervelend als de hele dag een huilend kind.

hoi



als ik het goed begrijp is het bij Rody beter geworden toen je op dieet ging maar bij Silvijn niet?



Over allergie, als je op dieet gaat dan laat je in eerste instantie alle sterke allergenen weg. Dus niet alleen koemelk, maar ook kippenei, soja, noten/zaden/pitten, vis en schaaldieren. Met een dag of 3 is de bulk uit je systeem weg, dan zou je verbetering moeten zien. Het kan dus goed zijn dat Silvijn allergisch is voor een van de andere allergenen. Dat kun je uitvinden door alles twee weken lang uit je dieet te schrappen, want dat is de tijd die ervoor staat. Dan zou je echt verbetering moeten zien. Vervolgens kun je een voor een de allergenen gaan introduceren, dat doe je voor elk allergeen apart, drie dagen aan een stuk. Als hij reageert dan heb je (een van de) schuldigen te pakken.



Het onrustige aan de borst kan verklaard worden door allergie. Hoe is de ontlasting? Ruikt die wat zoetig/lekker of eerder stinkend/rotte eieren lucht? Kijk ook tijdens het drinken eens of er rode vlekken in het gezicht verschijnen. Als dat zo is dan kan dat ook een aanwijzing zijn voor allergie. Andere tekenen zijn luchtweginfecties, onrust, slechte groei. Bij twee of meer van deze symptomen heb je een ‘verdenking van allergie’ Maar de enige manier om erachter te komen is om te elimineren zoals hier boven beschreven.



Mocht dit niets opleveren dan zou ik door de huisarts of op het CB ook even naar spruw laten kijken, omdat veel symptomen van spruw en allergie overeen komen.



Mocht er allergie uitkomen, raadpleeg dan een dietist, de doorverwijzing kun je dan van de HA krijgen. En PB mij, ik kan je vertellen welke lekkere dingen je allemaal nog wél mag eten :wink: want ik volg het dieet nu weer voor onze tweede.



Hoop dat dit een beetje helpt.

Ach wat sneu zeg. Zo klein en dan zoveel buikpijn na de voeding. Het lijkt ook wel een beetje op overproductie. Best kans dat je andere kleine al een wat groter maagje heeft en daardoor meer voeding kan hebben voordat het hem dwars zit. Wat je zou kunnen doen is een borst helemaal leeg kolven en daarna hem pas aanleggen zodat hij de vette achtermelk binnen krijgt. Deze melk is vaak rustgevend en zo zorg je ervoor dat hij goed aan zijn voeding komt.



Hoe is zijn groei tot nu toe? Kan je daar nog wat meer over vertellen?



Groetjes van Marloes

Mag ik je dan nog met wat vragen bombarderen?



Hoe gaat het aanleggen? Doet het voeden zeer bij jou? Is er al eens gekeken of zijn tongriempje te kort is?



Hoe zien jou tepels er uit na de voeding? Doen jou tepels zeer?



Kan je eens in zijn mondje kijken of je er een soort van witte waas of witte plekjes ziet? Dat zou dan spruw zijn en daar kan een klein lijfje behoorlijk last van hebben.



Is er wel eens naar het voeden gekeken door een lactatiekundige? Het kan goed zijn dat er iets fout gaat met aanleggen waardoor hij het vacuüm verbreekt en gaat smakken. Daardoor krijgt hij lucht binnen wat weer zeer doet in zijn buikje.



Geef je hem tussendoor eigenlijk een speentje? Of leg je hem aan als hij gaat sabbelen en zoeken? En heeft hij een voorkeur voor een borst?



Ik hoor graag meer van je zodat ik kan proberen je verder te helpen. Als je wilt kan ik je een forum pb’en waar het voornamelijk over borstvoeding gaat en waar veel ervaringsdeskundigen zijn die je graag proberen verder te helpen.



groetjes van marloes

Hm, dat is nogal wat informatie, fijn, zo kan ik iig proberen je verder te helpen.



Een beginnende borstontsteking duidt op het niet goed leegdrinken van de borst. Dit kan komen door het aanleggen maar ook spruw zou ik niet uitsluiten. Omdat je ook schrijft dat hij zijn mondje verder weigert open te doen, dat kan komen omdat het zeer doet. Als je hem in de madonnahouding voedt en je doet zijn hoofdje wat naar achteren, dan moet hij zijn mondje wel verder open doen. Op die manier krijgt hij meer borst te pakken en kan daardoor makkelijker drinken.



Je schreef al dat je gekolft had in de avond en dat je toen 100 ml had. Voor de avond is dit niet slecht. Je hebt die dag al veel gevoed (zeker met twee kindjes) en bent waarschijnlijk moe van een drukke dag met je twee kindjes. Verder is kolven toch anders dan live voeden. Daarom zou ik overproductie niet uitsluiten. Heb je al eens in de ochtend, voordat je kinderen wakker zijn, gekolft?



Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag hoe je tepels er uit zien. Je hebt natuurlijk al een kindje gevoed en je tepels zijn dus al behoorlijk wat gewend.



groetjes van Marloes

Hoi hoi,



ik denk toch ook echt dat het spruw is. Vooral omdat zowel jij als Silvijn er last van hebben en Rody ook, ook al is het in mindere mate. Zelf heb ik dat bij alle drie de kinderen gehad en herken het dus.



Die witte waas kan in de mond, vaak als het er al langer zit dan krijg je meer symptonen. Ik zou toch proberen om het te behandelen als spruw. Dus zowel jou als beide kinderen, beha’s en zoogcompressen op 60 graden wassen, na elke voeding jullie alle drie behandelen. En na elke voeding je zoogcompressen vervangen.



De huisarts geeft meestal een hoeveelheid aan die je een aantal keer per dag mag gebruiken. Kijk hoeveel je per dag mag gebruiken van meds en deel die hoeveelheid door het aantal voedingen en gebruik zoveel per keer. Wel iedereen behandelen. Anders kom je er niet van af. Soms is het zelfs nodig dat je een herhaling van een kuur krijgt.



Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen helpen, samen met Jannigje!