Knikkertijd

De knikkertijd komt er weer aan, dus alvast een mooie zak met knikkers gekocht.



Maar hoe heette ze nu allemaal ook alweer? Lodders, bonken allesies…???

Jeetje wij hadden bonken, reuze bonken reuze reuze bonken en dan nog zelfs reuze reuze reuze bonken.



dan had je die kleintjes, maar hoe wij die noemden geen idee meer.

Enkeltjes of eentjes zou dat kunnen?? :think:



4 eentjes was een bonk, 2 bonken een reuze bonk enz enz zo was het ongeveer.



Maar je had qua knikkersoort ook nog onderling verschil met de waarde.



Je had die gewone glazen blauw, groen met een olielaagje die noemde wij olietjes zonder laagje gewoon watertjes geloof ik.



Candy’s die had in rood blauw en geel, witte parelmoer met gekleurde spikkels.

Confetties mwitte parelmoer met alle kleuren spikkels.



Pandaatjes dat waren wit met bruin/zwarte gemeleerde knikkers.



Jeetje en nog veel meer, ik weet het echt niet meer zo goed.

Helaas knikkeren ze hier niet (hier zouden je knikkers toch enkel maar gejat worden :roll: )



Maar het hangt echt per regio, stad, buurt en zelfs school af hoe de dingen genoemd werden.

Dat verschilt inderdaad per regio…



Hier heb je “glansies” =van die olielaag knikkers

kattenoog= heldere knikker met gekleurd golfje

Chineesje= witte knikker met meerder kleuren

maantje= witte knikker met spikkels.

Piraatje= zwarte knikker met kleurtjes



Dan hebben ze “dikkies” dat zijn de kleine bonken…

Dan de mega’s dat zijn de grotere bonken

En een “sup” (van super) is een extra grote bonk.

En dan hebben sommige kinderen nog een bonk ter grote van een tennisbal en dat is een “dikkemegasup”



Met de kleintjes word amper geknikkerd, je doet hier alleen mee als je “sups” inzet. Een enkel keertje willen kinderen wel een sup inzetten als kinderen dan 4 dikkies of 6 kleintjes inzetten.

ohhhhhhhh knikkeren, vond dat zó leuk!!



Koeiebonken hadden wij, dat waren die heeele groten. en natuurlijk de ééntellers en de tientellers. En spikkels, en parels, en Turtles :lol:

het verschilt niet alleen per regio, maar ook per generatie… want mijn kinderen groeien op in dezelfde regio als ik dat deed, maar komen toch met hele andere namen thuis :lol: .



Ach, als zij met hun vriendjes onderling maar weten waar ze om spelen, dan komt het vast wel goed :wink: .

wij hadden

eentjes: kleine doorzichtige met een soort draaivlindertje erin

tweetjes: niet doorzichtig

vijfjes: heel doorzichtig zonder wat erin

tientjes: de kleinste knikkertjes doorzichtig, die waren kleiner dan de eentjes, maar die zie ik nu niet meer te koop in de winkel.



groten deden we nooit wat mee, we waren alleen altijd aan het potten, dus kuiltje, twee knikkers neergooien, wie het eerst de knikker in de pot had mocht de ander ook hebben. ALleen met even aantallen knikkeren.



dat gooien, wat mijn man altijd noemt bij die bij rotterdam weg komt ken ik niet. die gooide met knikkers en wie het dichts bij de bonk lag oid… had de pot gewonnen? :think:

@mamaMarije wrote:

het verschilt niet alleen per regio, maar ook per generatie… want mijn kinderen groeien op in dezelfde regio als ik dat deed, maar komen toch met hele andere namen thuis :lol: .



Ach, als zij met hun vriendjes onderling maar weten waar ze om spelen, dan komt het vast wel goed :wink: .




Je hebt gelijk, ik ben benieuwd hoe ze anno 2012 allemaal gaan heette. Gisteren alvast het eerste potje knikkeren gespeeld. Jeugdsentiment :lol: