kmea en ziek zijn

Hallo allemaal,



Mijn 3 kindjes zijn alle 3 te vroeg geboren en alle 3 hebben ze reflux en kmea gehad.

R.omy kreeg pepti, motilium en losec (20 mg!)

J.amie kreeg nutramigen AA (net zoiets als neocate) en nexium

J.ulian kreeg nutramigen AA en nexium en heeft ook motilium gehad



Ze zijn allemaal tussen de 10 en de 12 maanden overgestapt op gewone flesvoeding en eten alles. R.omy heeft een bloedtest gehad en daaruit bleek de kmea en kippeneiallergie. Zo’n bloedtest blijkt alleen niet altijd betrouwbaar bij hele jonge kinderen en dat blijkt ook wel want van ei heeft ze geen last…al houdt ze daar niet van.



R.omy is getest omdat ze erge eczeem had over haar hele lichaam en het heeft lang geduurd voor we dat onder controle hadden. Het was wel echt hardnekkig. Ze sliep met speciale pakjes aan en we smeerden haar meerdere keren per dag in. Hormoonzalven gingen als een gek :wink:



Alle 3 zijn ze vaak ziek. Altijd verkouden, oorontstekingen bronchitis enz. J.ulian heeft puffers (Qvar en ventolin) en kreeg met 5 maanden (gecorrigeerd 3,5mnd) al prednison en J.amie heeft een neusspray met corticosteroiden (avemys). In april zijn bij alle 3 de neusamandel geknipt en R.omy en J.ulian hebben ook buisjes. (R.omy praatte ook slecht voor dr leeftijd en heeft door pseudokroep of door oorontsteking ook een atypische koortsstuip gehad. Maar door dr buisjes heeft ze echt al een inhaalslag gemaakt)

De reflux is wel weg maar (misschien heeft iedereen dit wel maar dat weet ik natuurlijk niet) er wordt hier thuis toch nog regelmatig gespuugd (door de jongens van 16 maanden). Vooral als er melkproducten zijn gegeven of iets zoals spaghetti/macaroni iets met tomatensaus zeg maar. Ik vind dat dan terug in de bedjes of op kleding of op de grond…lekker in zitten met hun handjes :wink:



De arts van het cb vertelde me dat kmea ook geuit kan worden door slecht groeien, veel ziek zijn, verkouden zijn enz. Dat wist ik niet en heb dit bij de kno-arts even nagevraagd. Ook hij zei dat dit zo kon zijn. Nou groeit alleen J.ulian niet zo goed en met de rest gaat het wel.

R.omy 2jr8,5mnd 91 cm en 11,9 kilo ze woog met 2 jaar 10,6 en was 86 cm (lijkt me prima toch?)

J.amie 1jr4mnd 81 cm en 11,1 kilo met verjaardag 75cm en 9,98 kg PRIMA

J.ulian 1jr4mnd 79 cm en 8,9 kg met verjaardag 73 cm en 8,3… dat is wat minder…



J.ulian heeft ook eczeem maar veel minder als zijn zus. Hij heeft wel een enorm gevoelige huid. En heeft vooral s morgens last van"rillingen". Kou? zijn temp is iig prima.

J.amie loopt voor onderzoeken bij verschillende neurologen bij verdenking van epilepsie maar dat kan ook toch wat anders zijn—> richting bewegingsstoornissen ataxie…



Zo dit is even in het kort (huh kort ;)) de ziektegeschiedenis van mijn kinderen en dan nu mijn vraag.

Velen van jullie hebben behoorlijk veel verstand van kmea. Wat denken jullie van de opmerkinng van de cb-arts. Ik kan natuurlijk “gewoon” de ka bellen om dit te vragen maar ik ben toch ook wel benieuwd wat jullie vinden. Ik kan namelijk ook gewoon eens kijken wat er gebeurd als we koemalkvrij gaan eten. Maar hoe doe je dat? Wanneer moet je dan wat gaan merken en hoe ver moet je gaan?



ideeen tips ervaringen? Ik ben benieuwd!



Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal :wink:



Liefs

Ik heb er geen ervaring mee, heb dus ook niet echt zinvol advies, maar wil je wel even een :hug: geven.

Drie van die mooie kindjes, maar wel met veel zorgen…



Een vriendin van me is pas op latere leeftijd erachter gekomen dat ze lactose-intolerant was… Die is toen echt een tijd melk-vrij gaan eten, ook geen melksuikers etc.

Ik ben toen een keer boodschappen met haar gaan doen…nou… :shock: Echt ELK etiket goed doorspitten en dan kom je er pas achter in hoeveel producten melk(sporen) zit!!



Heel veel succes ermee!!

Hier ook 2 kma kindjes dus ook al de nodige ervaring.

Heb je in het zh geen provocatie test gehad om uit te sluiten of ze nog steeds kma hebben?

Mijn zoontje was met bijna 3 pas van zijn kma af en mijn dochtertje van 13 mnd is er ook nog steeds niet van af.

Zou dus eerst uitsluiten of er nog een vermoeden is voor kma.

@marieke_dm wrote:

Ik heb er geen ervaring mee, heb dus ook niet echt zinvol advies, maar wil je wel even een :hug: geven.

Drie van die mooie kindjes, maar wel met veel zorgen…



Een vriendin van me is pas op latere leeftijd erachter gekomen dat ze lactose-intolerant was… Die is toen echt een tijd melk-vrij gaan eten, ook geen melksuikers etc.

Ik ben toen een keer boodschappen met haar gaan doen…nou… :shock: Echt ELK etiket goed doorspitten en dan kom je er pas achter in hoeveel producten melk(sporen) zit!!



Heel veel succes ermee!!




Bedankt voor je reactie! Ik ken inderdaad ook iemand bij wie dit nodig is. Is wel echt een gedoe maar wel voor een goed doel! :wink:

@dolfijntje12 wrote:

Hier ook 2 kma kindjes dus ook al de nodige ervaring.

Heb je in het zh geen provocatie test gehad om uit te sluiten of ze nog steeds kma hebben?

Mijn zoontje was met bijna 3 pas van zijn kma af en mijn dochtertje van 13 mnd is er ook nog steeds niet van af.

Zou dus eerst uitsluiten of er nog een vermoeden is voor kma.




Bedankt voor je reactie! Provocatie mochten we zelf proberen. Ze worden er nu verder ook niet misselijk van. Ik denk dat ik alleen op een wat langere termijn verschil zou kunnen zien…lastig dus.



Vandaag de kleine man (j.ulian) weer gewogen en was weer niet goed gegroeid. Nu toch maar een belafspraak voor hem gemaakt. Bij de kinderarts. In juli moeten we sowieso heen. wordt vervolgd…

@Newbe wrote:

@marieke_dm wrote:
Ik heb er geen ervaring mee, heb dus ook niet echt zinvol advies, maar wil je wel even een :hug: geven.

Drie van die mooie kindjes, maar wel met veel zorgen…



Een vriendin van me is pas op latere leeftijd erachter gekomen dat ze lactose-intolerant was… Die is toen echt een tijd melk-vrij gaan eten, ook geen melksuikers etc.

Ik ben toen een keer boodschappen met haar gaan doen…nou… :shock: Echt ELK etiket goed doorspitten en dan kom je er pas achter in hoeveel producten melk(sporen) zit!!



Heel veel succes ermee!!




Bedankt voor je reactie! Ik ken inderdaad ook iemand bij wie dit nodig is. Is wel echt een gedoe maar wel voor een goed doel! :wink:




Zeker voor een goed doel! :thumbup:

Vriendin is er echt een stuk door opgeknapt, ze ziet er veel gezonder uit, voelt zich beter (ze had eerst altijd vlak na het eten meteen buikpijn en een opgeblazen gevoel enzo).



Succes!

1 koemelk kindje… de vele oorontstekingen en ziek zijn is zeker door de kno in verband gebracht met de kma. Hij heeft trouwens een intollerantie dus hoopt er binnen nu en twee jaar overheen zijn.

Hij heeft duidelijk gezegd dat M gewoon altijd buisjes moet, dus als ze eruit zijun, direct nieuwe. Hij is erg veel ziek. Altijd driftig ed. Pas was hij twee weken relaxt, heeft toen tien nachten aan eengeslapen… de eerste keer uit zijn leventje! maar we zijn weer terug bij af, en het is niet aanwijsbaar wat er is, maar hij zit niet lekker in zijn vel, of weer ziek, of weer ergens een ontsteking.

Kwa groei is hij niet de langste, en zwaarste, maar hij heeft een grote inhaalsprong gemaakt. maatje 68 met 1 jaar en nu 80 met ruim anderhalf. Hj is wel tenger, maar dat is ook wel zijn bouw. zou evt informeren of de ka niet nog tips heeft!

@konijn wrote:

1 koemelk kindje… de vele oorontstekingen en ziek zijn is zeker door de kno in verband gebracht met de kma. Hij heeft trouwens een intollerantie dus hoopt er binnen nu en twee jaar overheen zijn.

Hij heeft duidelijk gezegd dat M gewoon altijd buisjes moet, dus als ze eruit zijun, direct nieuwe. Hij is erg veel ziek. Altijd driftig ed. Pas was hij twee weken relaxt, heeft toen tien nachten aan eengeslapen… de eerste keer uit zijn leventje! maar we zijn weer terug bij af, en het is niet aanwijsbaar wat er is, maar hij zit niet lekker in zijn vel, of weer ziek, of weer ergens een ontsteking.

Kwa groei is hij niet de langste, en zwaarste, maar hij heeft een grote inhaalsprong gemaakt. maatje 68 met 1 jaar en nu 80 met ruim anderhalf. Hj is wel tenger, maar dat is ook wel zijn bouw. zou evt informeren of de ka niet nog tips heeft!




Het is alsofje het over J.ulian hebt! Alleen gaat het groeien nog niet lekker. Hij slaapt trouwens wel goed en kan ook heel driftig zijn. Volgende week dan heb ik een belafspraak met de ka. En dan kan ik het overleggen!

Hier ook een meisje met een koemelkallergie. Maar wel zo heftig dat het echt levensgevaarlijk is als ze melk binnen krijgt.

Maar ze is bijna nooit ziek. Tsja een verkoudheidje wel eens als we ergens zijn geweest waar veel kindjes zijn. Eczeem heeft ze wel, maar sinds 10 maanden aardig onder controle. Eerder zware hormoonzalf/medicijnen voor de jeuk/krabpakjes etc.



Ook hier altijd de vraag gekregen of ze niet benauwd was, en bij de kinderarts willen ze altijd meten en wegen. Het schijnt indd wel zo dat kindjes met een koemelkallergie soms wel eens minder hard willen groeien.



En ach die boodschappen doen valt echt mee, na een tijdje weet je ondertussen wel van veel producten of het melkvrij is ofniet.



Maar zit je kindje nu op een koemelkvrij dieet, omdat ik lees over een provicatie ?

Je zou ook een dubbel blind test kunnen aanvragen bij je kinderarts.

@romata wrote:

Hier ook een meisje met een koemelkallergie. Maar wel zo heftig dat het echt levensgevaarlijk is als ze melk binnen krijgt.

Maar ze is bijna nooit ziek. Tsja een verkoudheidje wel eens als we ergens zijn geweest waar veel kindjes zijn. Eczeem heeft ze wel, maar sinds 10 maanden aardig onder controle. Eerder zware hormoonzalf/medicijnen voor de jeuk/krabpakjes etc.



Ook hier altijd de vraag gekregen of ze niet benauwd was, en bij de kinderarts willen ze altijd meten en wegen. Het schijnt indd wel zo dat kindjes met een koemelkallergie soms wel eens minder hard willen groeien.



En ach die boodschappen doen valt echt mee, na een tijdje weet je ondertussen wel van veel producten of het melkvrij is ofniet.



Maar zit je kindje nu op een koemelkvrij dieet, omdat ik lees over een provicatie ?

Je zou ook een dubbel blind test kunnen aanvragen bij je kinderarts.




Nee we doen nu niets ter vermijding van kme. We geven alles. De vraag is juist zou hij toch nog kmea zijn ondanks dat ik niet direct iets merk maar meer indirect. Dus bv niet goed groeien, toch nog spugen en ziek zijn.



Ik las laatst inderdaad een topic van jou! Jouw kindje heeft het inderdaad wel hel erg! Dat was echt een levenbedreigende situatie waar jullie in terecht kwamen! Pfff altijd die epi-pen meenemen! Wat een schok zal dat geweest zijn.

Al mijn kids hebben een pinda-allergie, dus dat is wel iets anders.

Luc die heeft wel eens een hapje pindakaas op, kreeg toen vlekken in zijn gezicht die binnen 2 uur weer verdwenen, maar heeft daarna nog 1 week obstipatie gehad. Het kan dus zijn dat je de klachten pas later zal opmerken.



Je hebt verschillende type reacties.

De volgende klachten kunnen symptomen zijn van voedselallergie:

Huid:jeuk, uitslag, galbulten, eczeem, oedeem (ophoping van vocht in bijvoorbeeld oogleden, mond, lippen);

Luchtwegen: astmatische klachten (piepen, kortademigheid), neusklachten, oogklachten;

Maagdarmstelsel:prikkelend gevoel in de mond, braken, diarree of juist verstopping (obstipatie), misselijkheid, weigeren van borst- of flesvoeding;

Hart- en vaatstelsel: anafylactische shock;Andere klachten: excessief huilen (huibaby), groeiachterstand, gedragsklachten.




Pete krijgt volgens mij alleen huidklachten (klasse 1, Stan krijgt huidklachten en last van maag/darmen, Luc krijgt last van huidklachten en maag/darmen en luchtwegen.

hier geven we la.g niet alles aan melkproducten. vooral als zijn weerstand laag is reageert hin nog best wel, dit is te.zien in de luiers en door een vuurrode vlek die hij dan op zijn wang krijgt. soms kan hij twee weken elke dag een chocolaatje.eten met mek dan, geen puur en de week.erop heeft hin het na een dag.

zou er eerst voor.kiezen om koemelk.vrij te gaan eten. hier ging hij toen mooi roeien, nog niet wat het is, maar wel beter dan hetvwas. we laten dus zoveel mogelijk weg waar veel of melk inzit.



ah eigenmerk heeft heel veel producten melkvrij

Ik zou dan zelf gewoon eens testen of je verschil merkt als je alles koemelkvrij geeft. Dat even een maandje doen om echt duidelijk verschil te kunnen zien. Daarna zou je eens een dag een glas melk kunnen drinken, of een plakje kaas. Daarna aantal dagen afwachten, melksporen kunnen nog een week nawerken op een kinderlijfje.



Of anders toch een dubbel blind test aanvragen. Maar al doen ze daar wel vaak moeilijk over, vooral je niet echt duidelijk iets merkt.

Kinderarts denkt niet aan kmea maar eerder aan gluten. ivm slechte groei.



Zijn ontlasting wordt nu onderzocht en hij heeft bloed laten prikken.



Hij weegt nu 9,4 (3 maanden later) Zijn Broer J.amie wil ook even niet zo groeien… Weegt nu 11.1 nog steeds… Hopelijk pakt hij het straks weer op :wink:



wordt vervolgd