kloven, stuwing, wanneer wordt het leuk?

hoi, hier even een onzekere mama…

Sofie is nu 3 dagen oud, en heeft me direct na de geboorte een paar mooie blaren gezogen, en nu heb ik na 3 dagen giga mammen, harde plekken die warm zijn en de kleine Sofie wil ‘maar’ 7 minuten drinken en dan valt ze weer als een blok in slaap… mij achterlatend met nog steeds pijnlijke en dikke borsten.

twee dingen:

kloven hoe pak ik die aan? ik smeer nu vet (hier bestaat geen bepanthen) en laat haar op verschillende manieren drinken (rugby houding en madonnahouding). ik heb overwogen om tepelhoedjes te geaan gebruiken, maar ik ben bang dat ik dan alleen maar meer stuwing krijg.

stuwing: ik heb hele grote, harde borsten, vooral bovenop en onder mijn oksels, ik krijg de plekken niet weg met masseren en Sofie drinkt ze ook niet weg. moet ik de borsten nu wel of niet leegkolven?

ik heb er ondertussen gekneusde koolbladeren op liggen, ik hoop dat het nu snel over gaat…

zijn dit nu ‘normale’ opstartproblemen? het doet erg zeer als de kleine aanligt, vooral in het begin. ben ik op de goede weg zo?

Meid gefeliciteerd met je dochter :inlove:

Over kloven helpt vaak ook om n druppeltje melk over de tepel uit te wrijven en dan gewoon aan

de lucht te laten drogen. Beetje raar zicht ms maar die melk die doet vaak zn werk wel :wink:

Over t weing willen drinken. Ik deed bij Fieke altijd plagen tijdens t drinken (voetjes kietelen, handjes

wrijven ed), want die viel ook zo als n blok in slaap. Soms kleedde ik haar uit zodat ze t

koud kreeg of met n koud washandje over dr bolletje, want anders kreeg ik ze niet aan t drinken.

Je zou die dingen kunnen proberen :wink:

Ik heb op n gegeven moment wel leeggekolfd omdat je nog maar 3 dagen onderweg bent en je

productie nog niet volledig op gang is. Je productie zou dus heel goed weer terug kunnen lopen.

Ik zou eerst plagen en als dat niet helpt dan leegkolven en de ene keer zal plagen helpen en de

andere keer zul je ms moeten kolven :wink:

Bij mij heeft t geholpen, maar dat wil niet zeggen dat t helpt. Ik hoop voor je dat je nog meer

tips krijgt en dat je kunt gaan genieten met de kleine en de bv :-*

Bij mij hielp het ook om onder de warme douche te gaan staan en zachtjes mijn borsten te masseren. Zo kreeg ik de harde plekken weg en liep een gedeelte van mijn borst ook leeg.

Dat plagen deed bij mij ook wonderen want anders sliep die van mij ook na 5 minuten. blazen in gezichtje en kietelen onder de kin (zoals je een kat een pil door laat slikken) of van borst wisselen als hij in slaap dreigt te vallen.

Je kan ook elk uur aanleggen

Je moet proberen door te zetten, ik heb ook last gehad van tepelkloven en die melk werkt het beste. Ik liep in de zomer gewoon in huis zonder iets aan over mijn borsten.

bij 3 maanden is het echt helemaal over

Een druppel melk werkte bij mij inderdaad ook, en ik heb veel purelan gesmeerd, hebben ze daar niks wat er een beetje op lijkt? Purelan en Bepanthen zijn zo makkelijk omdat je het er niet af hoeft te wassen voor een voeding.

Tussen het voeden door het luiertje verschonen wil ook wel helpen om de beeb wakker te houden. (hier iig wel).

En inderdaad, bv geven is in de eerste weken geen feest. Maar het betaald zich later zeker terug! Denk maar vast aan geen flesjes mee hoeven te nemen want je hebt je (.) altijd bij, 's nachts niet naar beneden hoeven, geen flesjes uitkoken, altijd de goede temperatuur, enz enz.

Succes met doorzetten :-* .

bedankt voor de tips.

kriebelen werkt hier niet echt, plagen…daar slaapt ze gewoon doorheen. luier verschonen helpt wel.

bieden jullie daarna dezelfde borst weer aan? of neem je dan de andere?

ik dacht om een borst aan te bieden, zodat de tepel een beetje ontlast wordt, en ik heb vandaag sofie wakker gemaakt om de 3 uur zodat ze niet te lang zonder zit. ook heb ik 50 ml gekolft, voor vannacht als ik er doorheen zit.

de stuwing is nu een beetje minder, goede tip van de douche!

ik had in het begin ook last van de kloven. Een druppeltje melk oplaten drogen en heb creme van avent gebruikt en binnen 2 dagen was het over! Verder doe je het goed door op verschillende houdingen te voeden!

Stuwing idd onder de douche!

Sterkte ermee!!!

Verder geen tips voor je, bijna alles is al gezegd.

Wilde nog wel even iets kwijt over dat kolven wat je noemt, ik heb dat gedaan in het begin, gewoon 1 keer mijn borsten leeggemaakt omdat ik zoveel stuwing had en het kwam 2 keer zo hard terug!

Van mij uit dus een negatief advies tegen kolven en gewoon even volhouden nog :wink:

Inderdaad stuwing moet je doorheen, ik had dezelfde problemen vorige week ook, ben wel tepelhoedjes gaan gebruiken zodat de kloofjes konden genezen, 1 borst voed ik zonder hoedje en de andere nog even met, die is bijna genezen…ik liet mijn borsten gewoon drogen aan de lucht…

ik lette ook goed op dat ik op de juiste manier haar aanlegde, gaat nu veel beter, doet geen pijn meer :thumbup:

Na een tijdje wordt BV pas leuk, zei de VK tegen mij…

Nien, proficiat met je kleine meid :inlove: :inlove: :inlove:

Dag 2 t/m 6 zijn t minst leuk, qua afstemming vraag/aanbod en qua afstemming kracht baby/kwetsbaarheid borsten :smiley: . Maar ik vond bij ze alledrie de eerste 3 weken sowieso niet geweldig. Daarna begon bij mij het genieten pas echt, voeden ging vanaf dan super. En nu is het alleen maar genieten :inlove:

ik denk dat ik straks maar eens ga proberen te voeden met een tepelhoedje, want ik verga van de pijn nu in mijn linkerborst en die wondjes genezen ook niet echt goed.

dat mijn productie dan misschien terugloopt neem ik maar even op de koop toe (ik geloof dat ik voldoende melk heb).

suus, fijn dat je ook aangeeft dat de periode waarin ik nu zit gewoon akelig kan zijn, dat maakt dat ik nog even volhoudt en niet opgeef…

manlief vindt het wel raar, geloof ik, maar ik laat nu ook lang drogen, en smeer er ogenzalf op (vaseline/parafine)

@Nien wrote:

ik denk dat ik straks maar eens ga proberen te voeden met een tepelhoedje, want ik verga van de pijn nu in mijn linkerborst en die wondjes genezen ook niet echt goed.

dat mijn productie dan misschien terugloopt neem ik maar even op de koop toe (ik geloof dat ik voldoende melk heb).

suus, fijn dat je ook aangeeft dat de periode waarin ik nu zit gewoon akelig kan zijn, dat maakt dat ik nog even volhoudt en niet opgeef…

manlief vindt het wel raar, geloof ik, maar ik laat nu ook lang drogen, en smeer er ogenzalf op (vaseline/parafine)

Is Purelan in Noorwegen verkrijgbaar of een andere merk pure wolvet? (laneline heet dat) werkt echt als een tierelier :-*

Grappig dat allemaal mama’s van Nina’s reageren op Nien :mrgreen: .

Nien, heeft Stijn ook borstvoeding gehad? Zo ja, hoe heb je het toen ervaren?

De pijn bij het aanleggen herken ik ook. Bij mij moesten mijn tepels echt een paar weken harden voordat het geen pijn meer deed.

Ik hoop echt voor je dat het over een (kort) tijdje beter gaat, het voeden kan zo mooi zijn dan.

Stijn heeft 3 maanden BV gehad, toen kregen we een schimmelinfectie en was alles zo kapot dat we niet meer verder konden. Het is nooit helemaal perfect geweest toen.

Nu begint Sofie wel redelijk te drinken. het enige lastige is dat ze steeds van positie verandert met haar mond en dan niet meer zo wijd open doet. dan zuigt ze dus blaren lijkt het…

ik ben gisteren begonnen met tepelhoedjes, omdat de pijn niet meer te harden was. Nu heb ik er weer plezier in het voeden.

de stuwing blijft helaas nog wel…

Melk weg laten lopen voor een voeding, maakt de tepelhof soepeler, waardoor aanzuigen minder pijnlijk is. Weg laten lopen doe ik door heet water in een wasbak te laten lopen, voorver te hangen en steeds met een washand heet water erop te doen. Door de zwaartekracht van het vooroverhangen komt de melkstroom makkelijker op gang. Als het dan begint te stromen of drukken dan geef ik met een vlakke hand wat druk, zodat het harder en sneller eruitkomt.

Als je kolft tegen stuwing, dan is het beter 1x helemaal leeg te kolven, dan af en toe een beetje te kolven, want dat werkt stimulerend.

Paracetamol mag ook tegen pijn!

Als ze binnen een uur weer gevoed wordt, kun je beter dezelfde borst aanbieden, tenzij je zeker weet dat deze leeg is. Ik probeerde minimaal 2,5 uur tussen de voedingen te laten zitten. Voordeel is minder stimulering van de borsten als je toch al te veel melk hebt. Voordeel is dat ze meer hongerig is en beter drinkt. De verleiding was hier ook om aan te leggen zodra ze huilde. Ik liet mijn man soms troosten, omdat als ik probeerde te troosten, ze op zoek ging naar de tepel. Bij mijn man deed ze dat niet. Waarschijnlijk is bij mij de geur een stimulans om als relex te willen zoeken naar melk.

Sterkte en ik hoop dat je het vol houdt. Maar vergeet niet dat het wel te doen moet blijven. Een gespannen moeder heeft ze niks aan!

Shalom

Ohhh ja en 3-4 dagen na bevalling is een bekend moment voor stuwing en ook bij regeldagen, zoals rond 10 dagen.

Bepanten heb ik trouwens uit Nederland laten overkomen naar Israel.

Shalom

Nien, ik zou een lk bellen. Tepelhoedjes lijken nu een oplossing, maar hebben weer hun eigen problemen. Ik vermoed dat Sofie niet helemaal goed is aangelegd. Daardoor heb jij pijn en blaren en kan zij niet effectief drinken. Gevolg: ze drinkt de stuwing niet weg en krijgt wellicht ook te weinig binnen.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar als ik hoor dat je nu met tepelhoedjes bent begonnen, zou ik je toch echt aanraden iemand even met een voeding te laten meekijken. Je krijgt dan 'echt goed advies van iemand die echt weet waar ze het over heeft.

Stuwing gaat overigens in een dag of 2 3 meestal wel over. Daar zul je nu snel vanaf zijn. En ja, het is ook geklooi in het begin, dat hoort er ook wel bij… Dus ik wil het niet dramatiseren, maar waarom langer met opstartproblemen aanmodderen dan nodig is h`e :-* .

thanks meiden! ik gebruik de tepelhoedjes alleen in noodgevallen, zodat sofie wel goed blijft happen. links is de tepel nu redelijk hersteld, daar begin ik met en na 5 minuten zonder hoedje… rechts bloedt nog een beetje dus daar doe ik nog wel een hoedje op.

sofie begint ondertussen ook beter te pakken en langer te drinken, zodat mijn stuwing ook minder wordt… het gaat de goede kant op!

Wat ook wel eens helpt als je maar aan 1 kant een kloof hebt is eerst de gezonde borst aanleggen en als de melk dan goed toeschiet naar de ander overgaan. Dan hoeft de baby niet meer zo hard te zuigen om de BV op gang te krijgen