Kloklezen

Kaylee wil leren kloklezen… Ze heeft het er al een hele tijd over, maar nu vraagt ze het elke dag wel een paar keer, dus ik wil haar gaan helpen. Ze gaat in sept. naar groep 3 en volgens mij is kloklezen iets van groep 4? Zo lang kan ik haar niet meer sussen denk ik :wink:



Nu vraag ik me alleen af hoe ik dat aan moet gaan pakken? Gewoon beginnen met volle uren veronderstel ik, maar hoe? Juffen of mama’s met ervaring?



Edit: Ik heb ondertussen DEZE site gevonden, ze is nu bezig met de volle uren… Maar hoe verder…

Hoe nu verder zou ik niet weten, gewoon aangeven wat kwart over en half is e.d. en kijken wat er blijft hangen.



Ik ben persoonlijk niet zo van de “leeftijds/groeps indicaties”. Als een kind iets vraagt krijgt het antwoord of het nou wel of niet past bij de leeftijd of leerjaar. Uiteraard is het antwoord wel aangepast op de leeftijd.



Jo kent zoveel dingen die hij pas in latere jaren tegen gaat komen. Kan hem moeilijk verbieden nieuwsgierig en leergierig te zijn,omdat hij netjes op zijn beurt moet wachten.



Klokkijken lijkt me sowieso wel handig,dus gewoon lekker beginnen zou ik zeggen.

Misschien aangeven hoeveel minuten er in een uur zitten en per 5 minuten aangeven hoe dat werkt?



Jo weigert in de avond aan te nemen dat het pas 7 uur is, hij gaat net zo lang door met vragen tot ik antwoord dat het inderdaad 19 uur is, 7 uur is voor de ochtend. Hij snapt in ieder geval het verhaal er achter.

Tja,dat krijg je met digitale klokken.

Grappige site trouwens. Jo vanavond even laten testen. Leuk spel.

@mandy_d. wrote:

Jo kent zoveel dingen die hij pas in latere jaren tegen gaat komen. Kan hem moeilijk verbieden nieuwsgierig en leergierig te zijn,omdat hij netjes op zijn beurt moet wachten.


Eens!



Hieke leest hele en halve uren op de klok. Gewoon aangeven idd wat wat is. Hieke is nog wel wat jonger, en uitleggen wat 5 over is (en de wijzer dan op de 1 staat…) gaat er nog niet in. Maar hele en halve uren kan ze al een tijdje en dat is best handig. Ze staat iig niet meer om 6 uur aan mijn bed, want dat mag vanaf 7 uur. :mrgreen:



Die site is leuk! Die bewaar ik. :thumbup:

@Sis wrote:

@mandy_d. wrote:
Jo kent zoveel dingen die hij pas in latere jaren tegen gaat komen. Kan hem moeilijk verbieden nieuwsgierig en leergierig te zijn,omdat hij netjes op zijn beurt moet wachten.


Eens!



Die site is leuk! Die bewaar ik. :thumbup:




Moet je de topo spellen eens doen. Die zijn leuk. Laat ik Jo wel zien. Die vind die race auto over de provincies vast geinig.

Topespellen zijn leuk! Ben ik dol op. Even opscheppen: maar ik was het beste in topo van de hele basisschool. En op de havo had ik het hoogste cijfer voor aardrijkskunde.



Zo kan het wel weer he. :sick: :mrgreen: :mrgreen:

@Sis wrote:

Topespellen zijn leuk! Ben ik dol op. Even opscheppen: maar ik was het beste in topo van de hele basisschool. En op de havo had ik het hoogste cijfer voor aardrijkskunde.



Zo kan het wel weer he. :sick: :mrgreen: :mrgreen:




Hahah, nee hoor mag wel.

Jo (en Eli begint ook eigenlijk) vind kaarten erg leuk,dus pakt de landen erg snel op. Europa, continenten e.d. zijn voor beide al bekend. Dit soort spellen zijn dan wel leuk als vermaak.

klokkijken begint al in groep drie hoor, maar als ze het kunnen is alleen maar reuze handig! denk niet da tje met alleen klokkijken je kind in de problemen helpt opschool. Klok kijken is maar een klein onderdeel van rekenen.

Veel kinderen kennen al de hele en halve uren. Bij de kleuters benoemde ik altijd de tijd en keek ik op de klok, en zelfs daar pikken kinderen al zoveel van op dat een enkeling al de hele, halve kan aflezen.

Hieke vindt kaartlezen erg leuk. Welke kleur lijn is de weg waar we nu op rijden? Dat soort vragen. Blauw lijntje voor de rivier. En afritnummers doen het ook goed. Zij is vrouw en kan kaartlezen. :mrgreen:

bij onze oudste zijn ze afgelopen jaar in groep 3 begonnen met klokkijken.



Eerste de hele, daarna de halve uren.

Kwartieren snapt hij ook.



Grappig is dan wel… van een digitale klok met 24 uurs aanduiding snapt hij geen snars :lol: .

O toch in groep 3 al?



Iig, de hele uren kan ze ook, dus dan gaan we wel de halve en de kwartieren oefenen.



Trouwens, ik heb nergens gezegd dat ik wel van de leeftijdsindicaties ben he. Kaylee leest avi-E4, dus ik weet wel wat het is om een leergierig kind te hebben :wink:

tja durf natuurlijk niks hard te beweren voor de school van Kaylee, maar hier gebeurt het dus wel in groep 3 :slight_smile: .

Hoe kom ik er dan bij dat het in groep 4 gebeurt :think: Haha nou ja maakt niet uit, we kijken hoe ver we komen en de rest leert ze dan op school wel :slight_smile:

Hier zelfs al in groep 2 :mrgreen:

Hier heeft Stein het niet in groep 2 geleerd. Maar hij wilde het zelf ook graag leren.

Een boekje met uitleg bij de bieb gehaald en hij kan nu echt klok lezen. Hele uren, halve, kwartieren maar ook bijv 10 voor 3.



Ook de spoortijden snapt hij wel al. Ik heb verteld dat bijv. 23 uur 11 uur is.

Toen de som ervan uitgelegt. 23-12=11. Dus 11 uur. (stein heeft een fasinatie voor cijfers) dus die had dat wel gelijk door.





Heb trouwens gekeken in het boekje van school en hier beginnen ze met kloklezen na de kerstvakantie in groep 3. Spoortijden eerste helft groep 4.

Hier leren in ze groep 1/2 al de tijden dat ze naar huis gaan, en de hele uren. Jayden is zelf zo leergierig dat hij constant klok kijkt, en vraagt of het goed is wat hij zegt. Hij weet dat ie om 19.00 naar bed gaat, en wanneer hij dan nog 10 minuten heeft. Dus dan is het tien voor zeven…



Ik weet dus niet wat ze van school hebben, en wat hij zichzelf aanleert…

Anne kent de hele de halve en de kwarten, maar mag op school geen horloge dragen (groep 3), geen idee wanneer ze er hier mee beginnen op school. Ik zie vooralsnog alleen maar letters en cijfers voorbij komen en niks dat met tijd te maken heeft.

Oudste kreeg vorig jaar al een heel klein beetje klokkijken, denk alleen de hele uren en ook pas naar het einde van groep 3 toe. Nu in groep 4 heb ik nog niets voorbij zien komen over klokkijken wel heel veel tafels natuurlijk.



Ook hier eentje die in groep 2 al volop bezig was daarmee. Heb toen in de hema een grote klok gekocht en met de hele uren begonnen en dan de halve en zo verder.

doen ze dat? klokkijken leren op school?

ik dacht dat ze namelijk ook leerden strikken… my fault… dus heb mijn kind even een spoedcursusje gegeven



zijn er nog andere dingen die ze niet leren op school die ik even zou moeten weten? hahaha

vicky ik heb bij toys xl klok leren spel gekocht, 5 euro koste dat , allemaal verschillende plaatjes, en een klok die je kan bewegen, en zo heeft ze het vrij makkelijk geleerd, ik geloof in 3 x een half uurtje spelen wist ze de grote dingen al , en noumoet ze nog 20 min over, 15 min, voor, enz , leren,



best een leuek manier is dat zo hoor :thumbup: