Klok kijken

Mijn zoon is zeer geïnteresseerd in de tijd. Hij vraagt heel vaak: “hoe laat is het?”

Dit weekend kreeg hij ergens een gratis horloge. Helemaal geweldig vond hij dat. Hij liep de hele dag op dat ding te kijken.Maar hij begrijpt er nog niets van.



Heeft iemand een tip hoe ik de tijd spelenderwijs duidelijk kan gaan maken vanaf nu?

Een boekje of een bepaald speeltje?

Is daar iets voor op de markt voor deze leeftijd?



Ik zag in het boekje van Intertoys een klok staan, daar stond bij van 2-4 jaar? :think: (speel-en leerklok)…Kent iemand die toevallig?

hier voor Annan een boek van winnie the pooh, met een klok waar je zelf de wijzers bij kan veranderen… wel aardig, maar ik ben er zelf niet weg van (anna wel)



anna snapt nu de hele uren (heel handig, tot 7 uur moet ze in bed blijven)

en wil nu verder met de halve uren, maar dat houden we nog even af (want dat vind ik erg lastig uit te leggen)



Bij anna was het belangrijk dat ze eerst alle cijfers leerde herkennen (1 t/m 12) want dat bleek lastig als ze ze niet op volgorde had staan, dus daar hebben we eerst spelletje mee gedaan.

Ik heb even gekeken naar die speel en leer klok, maar ik ga er van uit dat die dan ook meteen hele/halve en kwart uren doet, en ik denk dat dat nog rijkelijk vroeg is.



Of ik heb de verkeerde voor ogen



voor een kleuter zijn hele uren volgens mij echt wel voldoende

Bedankt voor je reactie!



Hij kan al goed tellen.

Weet inmiddels hoe laat hij naar bed moet, hoe laat hij er 's ochtends uit mag komen.

(we hebben een wekker met een aapje die zijn oogjes open en dicht doet, maar dat is ook direct een gewone klok).



Eerst met hele uren lijkt mij ook een goed begin.

En dat dan koppelen aan ochtend/middag/avond ofzo.

Het heeft bij Anna wel even geduurd voordat het kwartje viel dat er in een dag elk uur twee keer zit.



gelukkig slaapt ze van 19:00 to 7:00 dus ziet ze zlef elk uur maar en keer voor bij komen.



Ik heb annan in het begin gewoon door de dag heen af en toe gevraagd op welk cijfer de grote wijzer stond. dat hielp haar wel om het door elkaar te herkennen…

in het begin telde ze namelijk elke keer heel de wijzerplaat rond om het cijfer 12 te herkennen :wink: