Klink wil baby's langer aan de borstvoeding

Klink wil baby’s langer aan de borstvoeding

vrijdag 11 april 2008 09:27



Minister Ab Klink (CDA) van Volksgezondheid wil dat meer vrouwen hun baby de eerste zes maanden borstvoeding geven. Het doel is om het percentage moeders dat in de eerste zes maanden borstvoeding geeft te verdubbelen.





‘Meer baby’s moeten van Klink aan de borstvoeding’

Dat heeft een betrouwbare bron bevestigd aan elsevier.nl naar aanleiding van een bericht hierover in de Telegraaf.



Het kabinet buigt zich naar verwachting volgende week over Klinks voedingsnota. Nu geeft 20 tot 25 procent van de moeders in de eerste zes maanden borstvoeding. Klink wil dat dit in 2011 is gestegen naar 40 procent.



Motie

Klink komt met het plan tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer. Die steunde een motie hierover van de ChristenUnie. Moedermelk is volgens de Kamer beter voor de gezondheid van de zuigeling. Het zou goed zijn voor de ontwikkeling en de kans op ziektes verminderen.



Door middel van voorlichting moeten moeders worden aangemoedigd hun baby’s langer borstvoeding te geven.



Op dit moment begint 80 procent van de vrouwen met borstvoeding. Het percentage kinderen dat een maand borstvoeding krijgt is 54 procent. Voordat Klink met zijn voedingsnota komt, gaat hij eerst na waarom zoveel vrouwen stoppen met het geven van borstvoeding.



Gezinspolitiek

Twee maanden geleden kwam de ChristenUnie ook met een vergaand voorstel in het Jeugd en Gezinbeleid toen minister André Rouvoet (ChristenUnie) voor Jeugd en Gezin meldde dat Nederlanders meer kinderen moeten krijgen, om de kosten van de vergrijzing op te vangen.



Rouvoet wil dat het geboortecijfer wordt opgeschroefd, van 1,7 kind per Nederlandse vrouw naar 2,1. In de Kamer is niet enthousiast gereageerd op zijn plan, omdat het te ver zou gaan.



(elsevier.nl)

Klink zou eerst eens moeten beginnen met het verlengen van het zwangerschapsverlof in plaats van een of ander aanmoedigingsbeleid. Voor veel moeders is de stress die ontstaat bij de naderende datum dat ze weer moeten gaan werken een behoorlijk struikelblok in de bv en teruglopende voeding door drukte en problemen met kolven op het werk e.d.

ik dnek dat ze dan moeten beginnen met het verlof langer maken…



want dat is een groot struikelblok voor bv gevende moeders…

zodra er weer gewerkt moet worden, is het voor sommige haast onmogelijk of in rare omstandigheden te kolfen, en ja dan moet je wel over naar de fles…

hahaha precies het zelfde getypt… :lol:

@Sofie’s mom wrote:

Klink zou eerst eens moeten beginnen met het verlengen van het zwangerschapsverlof in plaats van een of ander aanmoedigingsbeleid. Voor veel moeders is de stress die ontstaat bij de naderende datum dat ze weer moeten gaan werken een behoorlijk struikelblok in de bv en teruglopende voeding door drukte en problemen met kolven op het werk e.d.




ik denk dat dit ook voorwaarde is. Flexibel verlof of sowieso verlenging.

Ik had het fijn gevonden als je het weer gaan werken kon opbouwen.

Na het verlof eerst een dag per week en dan langzaam op bouwen. Zoiets. Ik ben nooit zo goed in dit soort oplossingen maar gelukkig zitten er in de kamer ook moeders met borsten :angel: en ik neem aan dat die hun woordje goed gaan doen :wink:

misschien zijn er ook wel plannen om dat te gaan doen… je kunt natuurlijk niet zomaar zeggen ik wil dat het percentage naar 40% gaat, zonder een plan van aanpak. Met alleen een aanmoedigingsbeleid kom je er denk ik niet, want al 80% van de vrouwen begint met BV geven, het gaat er vnl om dat ze dat ook blijven doen en ze zullen dus moeten uitzoeken wat de reden is voor stoppen (zal vaak het werk zijn inderdaad) en daar dan oplossingen voor zoeken.

In Engeland kun je tot 1 jaar verlof krijgen, maar niet volledig betaald (sowieso krijg je niet 100% uitbetaald, maar vanaf een half jaar is t vaak helemaal onbetaald geloof ik)

ik ben het met Lydia eens… langer verlof en de mogelijkheid om het op te bouwen… Dat zou voor velen de BV periode kunnen verlengen

Bij lasse lukte het met wel een half jaar met werk erbij - met nummer twee zie ik wat meer beren op de weg in combi met nummer 1 en werk dus dan zou het verlof meer meespelen.



maaruh ik heb zelf wel erg veel baat gehad bij voorlichting en me daardoor zoveel zelfverzekerder gevoeld en doorgezet. En ik ben er langzamerhand wel van overtuigd dat bv voor een groot deel ook een kwestie is van doorzetten (mits niet al te pijnlijk ed). Velen haken ook af uit onzekerheid.



Dus wellicht beide - meer voorlichting en goede begeleiding en beter verlof oid.



Maar iig wel fijn dat er aandacht voor is.

@Sofie’s mom wrote:

Klink zou eerst eens moeten beginnen met het verlengen van het zwangerschapsverlof in plaats van een of ander aanmoedigingsbeleid. Voor veel moeders is de stress die ontstaat bij de naderende datum dat ze weer moeten gaan werken een behoorlijk struikelblok in de bv en teruglopende voeding door drukte en problemen met kolven op het werk e.d.




Mee eens. Als ze dat eerst maar is doen gaan er meer moeders de borst door blijven geven. Dan komt dat vanzelf.



Ik vind het wel goed Maar ik denk niet dat dat helpt omdat veel moeders stoppen als ze gaan werken. Omdat het dan achteruit gaat. En stress geeft.