Klikken

Ik heb een ding met klikken… ik hoor het tegenwoordig nogal eens om me heen… je mag niet klikken…

maar wat is nou eigenlijk klikken???



twee voorbeelden:

Emma zegt over een vriendinnetje dat die haar slaat tegen de moeder van dat meisje… ze krijgt te horen dat ze niet moet klikken… als emma zelf ook aan het stieren was ok…



vriendinnetje van emma pakt wat uit de la waarvan haar moeder net heeft gezegd dat het niet mag. echt stiekem dus… Emma ziet het en vertelt het tegen haar moeder… krijgt ze te horen dat ze niet mag klikken.



Ik snap dat dus niet… als je iemand iets ziet doen wat niet mag dan zeg je dat toch? Ik snap wel dat je niet met elk wissewasje moet komen maar wanneer is iets nou klikken en wanneer niet.

Ik vind het ook belangrijk dat emma zegt wat er speelt enzo… voor mijn gevoel is een opmerking als je mag niet klikken een dooddoener…

is ook moeilijk hoor

want wanneer is het klikken?

liegen?

of hupvaardig/eerlijk zijn ?



op het werk hanteer ik het klikken als; zeggen wat een ander gedaan heeft waar jij niks mee te maken hebt.



a slaat b met iets op het hoofd.

en c komt het mij vertellen.

als het b zeer doet of niet snapt waarom dat gebeurt, komt b vast zelf wel bij me.

komt b niet; dan weet ie dus waarom het gebeurde of doet het niet zeer genoeg :wink:



als a huilt en b komt dat vertellen, okee

en als er 2 elkaar de hersens inslaan, wil ik dat ook wel weten

ook als een kind scheld/schuttingwoorden staat uit te kramen



maar het blijft idd lastig

Dat vind ik dus ook van klikken…



Als Emma door haar vriendin zelf word geslagen, dan mag ze dat best melden, dat is geen klikken.



Als Emma ziet dat 2 kindjes elkaar slaan en die kindjes komen er zelf uit zonder hulp en Emma gaat dit dan vertellen aan een moeder of aan jou ofzo met het oog dat ze dan worden aangepakt, dan is dat wel klikken.

oke dat is wel duidelijk…



daar kan ik wel wat mee…

met mijn kauwgom voorbeeld nog niet… had emma dat dan niet tegen de moeder van dat meisje moeten zeggen? Die had het niet gezien dat ze het gepakt had. Ze wist dat het niet mocht…

Dat vindt ik toch een vorm van klikken, de moeder zal ongetwijfeld wel merken dat het weg is en dan confronteerd ze haar kind er vast wel mee en dan kan het altijd nog verteld worden.

Doet jouw kind nooit eens iets stiekems?? De mijne wel hoor, en als een ander kind mij dat verteld, zeg ik niet: van je mag niet klikken, maar vindt het niet echt leuk dat ze dat doen, tenzij het om veiligheid van c. gaat, dan prijs ik ze!

Als Aniek zou weten dat ze geen koek mag pakken en het toch zou doen op eigen houtje, dan is dat idd iets tussen haar en mij… ik zou het dan nogal wijsneuzerig vinden als een ander kind kwam vertellen dat Aniek het toch had gedaan.



Maar ik geef toe, de grens ligt wel wazig want idd als het om veiligheid zou gaan, wil je als ouder wel graag dat er geklikt word. Kinderen nemen geboden meestal vrij letterlijk en stel dat je kind het idee krijgt dat het niet mag verklappen als een kindje iets doet wat niet mag en dat kindje valt bijvoorbeeld in het zwembad ondanks dat moeder haar had verboden er te komen. Dan wil je niet meemaken dat een kindje dat ook ziet als klikken en daardoor het kindje wat doet wat niet mag en in het zwembad is gevallen, zou verdrinken :shock:



Persoonlijk zou ik van klikken pas een issue maken op een leeftijd dat ze ook echt snappen dat in uitzonderingsgevallen er juist geklikt MOET worden.

Tot die tijd mogen ze mij alles verklappen hoor, teken dat ze me ook vertrouwd om haar geheimpjes met me te delen en dat is iets kostbaars in deze maatschappij.

dat voorbeeld met dat zwembad is dus wat ik bedoel… dat is de andere kant en aangezien we hier met allemaal water om ons heen wonen in de wijk en de meiden nu met visnetjes ed aan de gang gaan hoor ik wel graag als mijn iets doet wat niet mag.



Met die kauwgom snap ik ook nog wel wat maar goed emma zei het bijna meteen toen ze het gepakt had. wij zaten er dicht op als moeders en ze deed al wat vaag in de keuken. Toen kwam ze bij emma en liet de kauwgom zien waarop die zei: buurvrouw ze heeft de kauwgom wel gepakt. Ik vond daar niets mis mee omdat ze het aan emma liet zien en de boodschap dat er geen snoep meer gegeten mocht was aan beide gedaan. Ik vind als emma niets had gezegd was ze ook stiekem geweest en ze weet dat ik daar een hekel aan heb.



toevallig dat ze deze week twee keer te horen kreeg dat ze niet moest klikken terwijl ze dacht dat ze iets goed deed. Toen ze vroeg wat klikken was aan mij wist ik het ook even niet meer.

Ik vind ook dat het moet kunnen hoor, zeker als het verbod ook voor Emma gold… dan word het meer een opmerking zo van… hee maar zij doet het wel! dat is niet eerlijk. Dat is toch geen klikken?



Zou er met je buurvrouw ook eens over hebben als zij er blijkbaar niet tegen kan en alles als klikken ziet… kan het heel irritant worden… :roll:

Ik snap niet waarom een kind niet mag klikken. Waarom wordt zoiets gezegd. Als mijn dochter me wat wil vertellen moet ze dan zeker doen…ik zal haar nooit zeggen dat ze niet mag klikken…ik vind dat persoonlijk een raar iets.



Als iemand me eens uit kan leggen waarom er niet geklikt mag worden?

@Marcellaaatje wrote:



Zou er met je buurvrouw ook eens over hebben als zij er blijkbaar niet tegen kan en alles als klikken ziet… kan het heel irritant worden… :roll:




waren twee buuven hoor… het is niet een buurvrouw die alles klikken noemt… toevallig dat het deze week twee keer voor kwam.



kers op het antwoord van jou vraag ben ik ook benieuwd

Als er gezegd is dat de kauwgom niet gepakt mag worden waar Emma bij is en het gebeurt wel en Emma ziet dat, vind ik het niet meer dan logisch dat Emma het zegt. Ik vind het zelfs heel goed van haar! Het is toch ook tegen haar gezegd en zij moet zich er toch ook aan houden! Dus als haar buurmeisje zich niet aan de regels houdt die ook voor haar gelden en ze mag er niets van zeggen, dan is het toch ook voor haar niet meer te begrijpen! En waarom zou zij zich dan nog aan de regels houden.

Berber heeft soms ook wel de neiging tot klikken en dan bedoel ik dingen zeggen die een ander verkeerd doet, maar waar zij in wezen niets mee te maken heeft, maar waarmee ze dan eigenlijk aan wil geven dat zij wel weet hoe het moet. Meestal maak ik daar niet al te veel van en zeg zoiets als ja, en........ Als je er geen aandacht aan besteed is de lol er gauw af merk ik. Later als we eens een goed gesprek hebben praat ik er wel met haar over dat je je niet hoeft te bemoeien met zkaen die jou niet aangaan en dat de betreffende persoon (juf of moeder of oppas) het zelf heel goed af kan handelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat de laatste tijd steeds minder geklikt wordt. Maar ik zeg wel altijd tegen onze kinderen dat als hun iets dwars zit zij het ten alle tijde tegen ons kunnen zeggen al lijkt het nog zo stom of al is hun op het hart gedrukt dat dit niet mag. Tegen ons mogen ze dan een uitzondering maken. Ik hoop niet dat het nodig is, maar dan weten ze het in ieder geval.

zo doe ik dat dus ook tjitske… emma bemoeit zich ook met alles en iedereen en dat leg ik haar wel uit…



weet ik vind dat niet klikken en niet mee bemoeien zo tegenstrijdig met de berichten dat de maatschappij steeds meer individualiseert… er wordt zo vaak gezegd heeft niemand er dan wat van gezegd of ingegrepen?? ( denk aan zinloos geweld. gezinnen waarvan iedereen weet dat het niet goed gaat maar niemand doet wat) nee niemand doet wat want het je wordt al vroeg geleerd je moet niet klikken… niet mee bemoeien. mensen regelen dat wel zelf…

ok, ik vind dan dat emma het tegen jouw als moeder had moeten zeggen: zo van mama … heeft toch de kaugom gepakt! Dan het tegen het meisje haar moeder te vertellen. Ik zou nl tegen c. nl wel zeggen dat ze, als er iets is, het altijd het beste aan mama kan vertellen. Als jij het dan aan die moeder had gezegt, komt het toch anders over dan dat zij dat doet. Heb begrip voor jouw reactie maar ook die van die moeder.

Straks is het zo nog dat andere kinderen haar links laten liggen, omdat emma toch alles door verteld. Kinderen hebben dat nl heel snel door als een kind een zeg maar “klikspaan” is. Het blijft een lastig probleem hoe er mee om te gaan. Hangt ook van de reactie van ouders af idd. :think:

weet je , wij volwassenen zien het als klikken

kinderen op deze leeftijd hebben geen weet van wat dat is.

net als sarcasme en ironie nog iets raars/moeilijks is.



zij zien iets wat niet mag en vertellen dat , klaar.

en het is niet een kwestie van vertellen wat een ander fout doet.

maar meer van hee die doet dat, en dat mag toch niet ?

@hedwich wrote:

weet je , wij volwassenen zien het als klikken

kinderen op deze leeftijd hebben geen weet van wat dat is.

net als sarcasme en ironie nog iets raars/moeilijks is.



zij zien iets wat niet mag en vertellen dat , klaar.

en het is niet een kwestie van vertellen wat een ander fout doet.

maar meer van hee die doet dat, en dat mag toch niet ?




ja precies ik vind dat de uitdrukking je mag niet klikken juist het negatieve legt op gedrag wat in de meeste gevallen wel het juiste is… en dan stimuleer je het klikspaan noemen enzo.



Ik zou emma niet leren om niet te klikken uit angst dat anderen dan haar klikspaan noemen. Ik vind het belangrijk dat ze leert wat wel en niet mag. Als zij ziet dat een ander iets doet wat niet mag dan mag ze daar best wat over zeggen. Ik vind idd in de situatie zoals Hef die beschrijft… a en b hebben ruzie en emma komt daar wat over zeggen dat hoeft niet dat kunnen ze wel zelf oplossen. maar in gevallen van gevaar of als ze er zelf bij betrokken is dan mag ze van mij gewoon zeggen wat er volgens haar niet goed is. daarom snap ik waarschijnlijk dat klikken idee ook niet zo, ben zelf ook niet zo opgevoed :mrgreen:

@Judith1 wrote:

@hedwich wrote:
weet je , wij volwassenen zien het als klikken

kinderen op deze leeftijd hebben geen weet van wat dat is.

net als sarcasme en ironie nog iets raars/moeilijks is.



zij zien iets wat niet mag en vertellen dat , klaar.

en het is niet een kwestie van vertellen wat een ander fout doet.

maar meer van hee die doet dat, en dat mag toch niet ?




ja precies ik vind dat de uitdrukking je mag niet klikken juist het negatieve legt op gedrag wat in de meeste gevallen wel het juiste is… en dan stimuleer je het klikspaan noemen enzo.



Ik zou emma niet leren om niet te klikken uit angst dat anderen dan haar klikspaan noemen. Ik vind het belangrijk dat ze leert wat wel en niet mag. Als zij ziet dat een ander iets doet wat niet mag dan mag ze daar best wat over zeggen. Ik vind idd in de situatie zoals Hef die beschrijft… a en b hebben ruzie en emma komt daar wat over zeggen dat hoeft niet dat kunnen ze wel zelf oplossen. maar in gevallen van gevaar of als ze er zelf bij betrokken is dan mag ze van mij gewoon zeggen wat er volgens haar niet goed is. daarom snap ik waarschijnlijk dat klikken idee ook niet zo, ben zelf ook niet zo opgevoed :mrgreen:




Misschien dan beter de ‘daders’ aanspreken ipv naar de juf te rennen…



Bij het stiekem snoepje pakken ook, misschien dan het meisje zelf leren zeggen dat ze dat niet hoort te doen… Want naar die moeder gaan geeft geen resultaat… Of ze wordt boos op haar dochter, of ze doet er niks aan… Dochter leert er zo ook niks van… Ook niet van een boze moeder :wink: Maar gecorrigeerd worden door een leeftijdsgenootje werkt misschien wel…???

dat is ook wel een goeie kaar… zal niet altijd werken en kunnen ( wil ook niet dat ze alles probeert zelf op te lossen…en wel het idee blijft houden dat ze met problemen bij mij om hulp kan vragen)



maar net als bij dat snoepje kan het prima…

Klikken vind ik ook altijd moeilijk. Hier al vaak gehad dat Yoni beticht werd van klikken terwijl ze het goed bedoelde. Ik heb nu met haar afgesproken dat ze mij alles mag vertellen. Als ik het niet nodig vind om te weten doe ik er niks mee. Ik vind het veel belangrijker dat ze eerlijk is. En soms het ook gewoon om raad vragen. Laatst werd ze geplaagd. Dat moet ze zelf oplossen, maar toch. De buurvrouw stuurde haar weg met ‘je moet niet klikken’. Ik heb samen met haar een oplossing bedacht. Daar heeft dat kind veel meer aan.

Het is soms ook zo moeilijk. Vertellen dat het buurjongentje niet uitkeek toen hij hier de straat op fietste is dan klikken, maar als hij stiekem de straat oversteekt moeten we het wel weten. Dat is gevaarlijk. Ja, en dan moet dat kind het verschil weten. Ze is nog maar 5.