Hoi,
Mijn dochter wordt in maart 5.
De laatste paar weken is het homeless hier in huis. Ze is zo boos.Bijna altijd.Boos op haar broertje,op haar vader en op mij.Ze praat boos,ze doet boos,ze is boos.
Mn vriend straft haar,de laatste tijd erg vaak,met op de gang zetten en schreeuwen/stem verheffen.
Stem verheffen doe ik ook,op de gang niet zo vaak als hij dat doet. Net aan de juf gevraagd hoe ze in de klas is.Ze doet goed mee,loopt verbaal voor op de andere kids.Niets te klagen.
Zij noemde het de kleuterpubeertijd.Ze zitten dan weer in en sprongetje,leren erg veel,leren gevoelens te benoemen,maar eigenlijk ook nog niet heel goed.
Net in de supermarkt,schopte en sloeg ze me,met huilen en alles erop en eraan,dit heeft ze nog noooit gedaan.
Ik vind het zielig.Vraag haar vaak wat er is.Of ze ergens boos om is.Antwoord is weet ik niet.
Gister moest ze opeens huilen,had echt met haar te doen,toe nzei ze uiteindelijk dat ze schrok van papa omdat hij zo schreeuwde.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ja hoor, hier hele milde peuterpuberteitjes maar drie keer flink gekleuterpubert.
Heel lastig he, sneu voor je kind want ze zitten duidelijk met zichzelf in de knoop. Een van mijn kids zei ook eens dat ie zelf ook niet zo stom wou doen maar het vanzelf kwam omdat hij zich zo boos voelde…
Tips: uit de negatieve spiraal, geen stem verheffen, niet wegsturen naar de gang. Bij dingen die echt echt echt niet kunnen rustig, streng toespreken en evt een logische consequentie aanhangen, maar geen echte straf meer uitdelen.
Lichamelijk bezig zijn, die boosheid zit in dat lijfje. Stoeien, zwemmen, wandelen in de natuur, en daarna lekker douchen en een massage geven. Tijdens zo’n massage kwam er hier ook nog weleens een leuk gesprek opgang, waardoor soms ook duidelijk werd waar die boosheid vandaan kwam.
En verder lekker tutten, oprechte aandacht geven.
Hoi Lune,
die zin kan zo van mij dochter komen! Dank je voor je verhelderende woorden,vanaaf met vriendlief even om de tafel!
Geen dank, hopelijk is ze gauw weer wat gezelliger
Hier was het ook zo, maar kort geleden is hij vijf geworden … en ineens is ie zo wijs en veel beter te hanteren. Ik kan ineens gezellig met hem keuvelen en hij gaat niet gelijk tegen me in. Ik hoop dat het nu even zo blijft tot een jaar of 14 :mrgreen:
Lasse heeft aardig wat af gepeuterpubert en nu ook gekleuterpubert.
Wij zien het ook als fases en vaak in combi met sprongetjes - momenteel vinden we hem weer erg lief en staat zijn gezicht ook weer lief ipv chronisch op onweer.
Maar ja nu zit nena midden in een heftige peuterpuberfase - grrr
Juulke Lasse is ook ineens veel hanteerbaarder, behulpzamer, liever tegen zijn zusje enzo. Ok niet de hele dag maar over de linie denk ik van oh wat fijn. Zo veel fijner en gezelliger :inlove:
@Lune wrote:
Ja hoor, hier hele milde peuterpuberteitjes maar drie keer flink gekleuterpubert.
Heel lastig he, sneu voor je kind want ze zitten duidelijk met zichzelf in de knoop. Een van mijn kids zei ook eens dat ie zelf ook niet zo stom wou doen maar het vanzelf kwam omdat hij zich zo boos voelde…
Tips: uit de negatieve spiraal, geen stem verheffen, niet wegsturen naar de gang. Bij dingen die echt echt echt niet kunnen rustig, streng toespreken en evt een logische consequentie aanhangen, maar geen echte straf meer uitdelen.
Lichamelijk bezig zijn, die boosheid zit in dat lijfje. Stoeien, zwemmen, wandelen in de natuur, en daarna lekker douchen en een massage geven. Tijdens zo’n massage kwam er hier ook nog weleens een leuk gesprek opgang, waardoor soms ook duidelijk werd waar die boosheid vandaan kwam.
En verder lekker tutten, oprechte aandacht geven.
Dank je wel voor de praktische tips, hier kan ik ook wat mee.
Wat heerlijk dat er een woord voor is: kleuterpuberteit. Voor het eerst sinds ze geboren is, zit ik met mijn handen in mijn haar. Ik dacht dat haar gedrag kwam doordat ik iets niet goed deed. Maar misschien is het inderdaad gewoon een normale fase.