kleuterpuberteit

is de peuterpuberteit al niet iets waar je blij van word, de kleuterpuberteit is NOG erger !!! :shock:



jan is natuurlijk verbaler ook een stuk verder dan toen hij peuter was.

nou houdt hij het redelijk aardig hoor; ik bijt in je bil, alle hondedrollen nog aan toe, en dat soort uitspraken,

maar ik word er zo moeeeeeeee van :frowning:

steeds tegenspraak, ik maak een afspraak met jou mama (en dan op boze toon en met een wijzend vingertje), we doen nu MIJN zin, nee mama zo doen we het niet,…

ZUCHT



en dat het bijna sintmaarten is, dat sinterklaas er aan komt, werkt natuurlijk ook niet mee.

het is allemaal zooooo spannend.



deze tijd van het jaar vind ik voor kinderen helemaal niet leuk eigenlijk.

het is gewoon TE veel.

en als je dan ook nog aan het kleuterpuberen bent,…



hang mij maar aan de waslijn !!!

Mijn kleuter is eigenlijk niet zo vaak vervelend, behalve als ie ruzie met zijn broertje maakt en daarnaast gelukkig niet vaak. Ik merk ook dat ie (en zijn jongere broertje ook) een grotere mond heeft gekregen sinds ie op de basisschool zit. Als ik dan zeg dat ie zijn grote mond moet houden, krijg ik dan bijvoorbeeld te horen ‘nee, jij moet je grote mond houden’. Ik heb nu de huisregels (bijvoorbeeld niet slaan, duwen, schoppen, en geen grote mond, goed drinken) op de koelkast hangen door middel van uitgeknipte plaatjes uit een tijdschrift. Hij kent ze allemaal uit zijn hoofd en als ie dan iets doet dat erop staat, wijs ik hem op de poster. En natuurlijk ook de nodige complimenten (hoewel ik dat nog wel eens vergeet).

Hedwich… Mag ik naast je hangen? Gerben is nu al uiterst eigenwijs, nee mama, ik wil niet, mama, ik ga niet slapen hoor, mama, mama, mama, mama… grrrrrrrrrrrrrr en dan dat gegil! Ook al om gek van te worden! Ik heb net de hondjes naar de trimster gebracht, weet je wat hij zegt: mama, je moet de hondjes halen, ze zijn klaar… Of: als ik tegen hem zeg dat hij zijn grote mond moet houden, zegt hij: nee mama, JIJ moet je grote mond houden :silenced: :silenced:



Zullen we een KOK-lijn maken? Gaan we gezellig naast elkaar hangen…

jaaaaaaaaaaaaaa gezellie !!!



fles cola en een zak chips er bij hahah



jan is meestal leuk, lief en aardig.

maar op het moment ,… pfffffff



het is af en toe errug moeilijk om mn geduld te bewaren :oops:

hier ook een hoor. emma kan er ook aardig wat van, ik kom erbij hangen!!

het word nog druk aan de waslijn !!!



jan is afgelopen week een paar keer alleen op bed gegaan ipv dat hij gebracht werd.

omdat hij gewoon niet luisterde, stond te dralen, ging spelen ipv tandenpoetsen.



wat voor dingen doen jullie?

Wij hebben hier complete slaapdrama’s gehad. We konden zo in ‘de opvoedpolitie’. Uren gillen en krijsen. Bijna zo van de trap af duiken van kwaadheid. Vreselijk. Niets hielp. Erop reageren werkte zeer averechts (boos, lief maakte niet uit) en negeren was bijna gevaarlijk, want ze deed echt rare dingen. Uiteindelijk zijn we er consequenties aan vast gaan binnen. Drama maken = de volgende dag een half uur eerder op bed. Het maakte eerst niet zoveel indruk. Oké, ze mocht na het eten niet meer buiten spelen (kon toen nog), maar Yoni is een kei in zelf oplossingen bedenken als je straf geeft :frowning: . Maar toen het voorleeshalfuurtje in het gedrang kwam begon het kwartje te vallen. Die avond heeft ze nog wel gehuild, maar op haar kamer. Dus niet boven aan de trappen gillen en tegen muren aanbonken.

Later zijn we met beloning gaan werken om het vol te houden. Als ze de hele week netjes op bed gaat mag ze in het weekend een half uur langer opblijven. En dat is heel leuk, want dan kunnen we een extra verhaaltje voorlezen of een spelletje doen.



Dat betweterige ken ik. Dat doet Yoni ook. Meestal kan ik er wel om lachen. Maar soms :wall: dan kom ik er even bijhangen.

Of niet (willen) luisteren en nee blijven zeggen… Of gewoon door blijven gaan… GRRRRRRRRRR :wall: :wall: :wall:



Net op bed liggen en binnen 5/10 minuten in zijn luier poepen… dat kun je niet negeren, toch? Dan is straks zijn kontje stuk… grrrrr… oplossingen verzinnen ze waar je bijstaat hoor! Om aandacht te houden dan…

Ehhhh, ik ben best wel hard soms. Yoni had laatst de gewoonte om altijd nog te moeten plassen als ze uit school kwam. Nadat ze voor de tweede keer nog was gaan plassen (alle kinderen al weg en zij weer terug in school om naar de wc te gaan) heb ik gezegd dat dat de laatste keer was. En dat meen ik dan ook. Het is een spelletje en dan blijven we bezig. Ik ken mijn dochter langer dan vandaag. En dan laat ik haar rustig in haar broek plassen en met een natte broek naar huis lopen. En dat weet ze. Nadat ze 1 keer nét het huis heeft kunnen halen is het weer over. Ze gaat keurig op tijd naar de wc.

Als ik haar een consequentie van het gedrag opleg (dat is dan voor de volgende keer, want ik waarschuw 1 keer) vraagt ze wel eens: “Moet ik het maar niet uit proberen?”



Ze weet dondersgoed dat ik uitvoer wat ik zeg, want het gebeurd zelden dat ze 't dan nog een keer doet.

Hedwich dat meen je toch niet… Heeeeeeeeeeeelp bij voorbaat :wink:

ja jij zal mijn hulp nodig hebben,… :naughty:

jij hoort mij hulp te bieden :mrgreen:

Dat plassen herken ik. Hier een kleuter die dat bij alle winkels uitprobeert en nu ook te horen heeft gekregen van zijn moeder dat ie thuis moet plassen en anders doet ie het maar in zijn broek. Hoewel ik laatst toch maar weer heb gevraagd of ie mocht, want hij stond met zijn honden op zijn kruis te springen en rare geluiden te maken en ik schaamde me dood voor hem :oops: !

jan heeft het nu over; alle hondedrollen nog aan toe !!



hondekeutels,…

en dan keihard he als we op de fiets zitten,…

Gerben moet altijd nog even zijn handen wassen voor hij naar bed gaat, maar dan wel bij Henri, want bij mama, vraagt hij het niet eens :mrgreen:

ok, hier hangen ze dan…



Hedwich - Danja - Judith1 - Bianca68 - SeeSeeEm - Monique



Wappert het lekker dames? :mrgreen:

Joehoeeeeeeeeeeeee mag ik ook meewapperen?



Ik lees trouwens terug Danja dat Gerben ook gilt…vreselijk he?!

Dat krijgen we er hier ook niet uit!

En dan moet de kleuterpuberteit nog komen. Wanneer ik hoor dat die nog erger is dan de peuterpuberteit… :wall:

Dus wapper ik graag met jullie mee.

Groetjes,Monique.

Monique, je hangt erbij hoor!



Degene die gilt, is de kleinste, Thijmen, Gerben gilt ook, als hij “zingt”…

Hier bij ons gilt de oudste Thom, heeft hij altijd eigenlijk al gedaan, zomaar vanuit het niets een uiting of zoiets. Nu maar hopen dat Thies het niet gaat doen…vooralsnog valt het mee…babys gillen natuurlijk vaak maar dat is anders.