Kleuterknutsel

Hallo kleuter-mama’s,

Hoewel ikzelf voorlopig nog niet in de ‘kleuterzone’ mee kan kletsen, heb ik wel de volgende vraag voor jullie:

Ik organiseer al jarenlang activiteiten voor kinderen van 4-12 jaar in de zomervakantie. Voor de kleuters (4-6 jaar) een speciale kleutermiddag.

Op deze middag zijn we lekker bezig met knutselen en spelletjes doen.

De organisatie is weer begonnen voor het komende zomerseizoen en ik ben een beetje inspiratieloos wat kleuterknutsels betreft.

We hebben ook al heel veel gedaan afgelopen jaren en we kunnen natuurlijk best wat dingen van een aantal jaar terug weer doen, maar ik vind het altijd leuk om weer nieuwe dingen te doen.

Mijn vraag aan jullie is dus:

Wie heeft er leuke knutselideeen voor 4-6 jarigen die redelijk makkelijk uit te voeren zijn.

Het mag van alles zijn, verven, prikken, knippen, kleuren noem maar op.

Misschien heeft jullie kleuter pas op school nog iets ontzettend leuks geknutseld, dan zou ik het leuk vinden om te horen en eventueel een fotootje te zien.

Ben benieuwd of er reacties komen.

groetjes,

Linda

Wat ze een keer bij thomas op shool hebben gedaan is lampions maken.

Ik heb geen fotos ervan,maar zal proberen uit te leggen hoe het er uit zag.

Een plastig fles afgezaagd…zodat je dus een vaas model hebt.Daar 2 gaatjes in in de rand zodat er een touwtje doorkan om hem beet te houden.

De fles laat je ze dan beschilderen…zand erin met een waxinelichtje…lampion is klaar.

Snap je het een beetje?

ballonnen opblazen en dan papier machee (ik weet niet hoe je het schrijft :oops:) dan laten drogen. Daarna verven,( touwtjes aanknopen en een mandje eronder maken. En je hebt een luchtballon.)

Hoedje van papier en die dan laten verven.

Bij Action heb je goedkope canvasdoeken. Die door de kinderen laten schilderen. erg leuk voor vader en moeder.

Kleien, opdrachtje geven dat ze bv een dier moeten maken.

Gips figuren maken en die dan laten verven.

Verder wete ik even niks meer te verzinnen. Succes

een schilderij laten maken van het eigen gezin

van vla pakken soort voederhuisjes voor vogels maken

papieren bloemen maken

vaas maken van blikken

zakdoeken/tassen met textielstift tekenen/kleuren

van vuilinszakken versierde regejassen/indiannenkleding maken

Van wc rolletjes en rijst een muziekkokertje maken en deze versieren. Daarna lekker muziek maken :thumbup:

Thanks meiden, er zitten leuke ideeen tussen.

Ik heb het opgeschreven!!

Gekleurde bellen

“Als het goed weer is kan je op een kleurenfeest bellen blazen in verschillende kleuren door in het afwasmengsel voedingskleurstof te mengen. Je kan grote bellen maken door grote lussen te maken van ijzerdraad of pijpenragers. Het afwasmengsel kan je ook zelf maken door 1/5 afwasmiddel en 4/5 water te mengen. Je kan de bellen ook opvangen op wit papier.”

dit doen wij op het kdv wel eens, is erg leuk :thumbup:

alleen dan maken wij een sopje met behangplaksel:

Recepten voor bellenblaas-sop

2 liter water

100 gram suiker (opgelost)

150 ml dreft (groene)

5 a 10 gram behangselplaksel

Alles goed door elkaar roeren, 24 uur laten staan en steeds even

roeren.

Dit recept geeft de perfecte zeepbellen! (op google gevonden)