(Kleuter)school en een kind met ADHD

Hallo!

Een spannend jaar voor ons (lees: mij)!

Na de zomervakantie gaat onze oudste ‘al’ naar school…

Ik vind het zoooo spannend als ik eraan denk (nu al!)

Onze Tycho is nl geen ‘normaal’ kind, hij is al jong gediagnostiseerd met ADHD. Dat maakt het natuurlijk extra spannend (althans voor mij.)

We hebben nu wekelijks ouderbegeleiding om zo goed mogelijk met Tycho om te gaan. Deze bijeenkomsten zijn bijna afgerond. Ben benieuwd wat erna komt…

We zijn bezig geweest om een school uit te zoeken, omdat we Tycho niet op de bredeschool vlakbij ons willen doen, omdat we bang zijn dat hij daar ‘verzuipt’. We hebben contact gehad met een klein(er) schooltje en hebben binnen kort een kennismakingsgesprek. Spannend! Ben heel erg benieuwd hoe ze met kinderen als Tycho omgaan. Ben zelf ook juf, alleen niet werkzaam in het basisonderwijs op het moment, dus weet wel een beetje wat ik kan vragen en verwachten. Toch vind ik het ontzettend spannend!



Wie heeft ervaring met een kind met ADHD in de kleuterklas?

Ben heel benieuwd wat hij/zij ervan vond het wat jij er als ouder van vond?



Lekker duidelijk verhaal… :oops:

hoi,



Mijn 2 oudste hebben beide adhd,maar de diagnose kwam pas rond de 9 jaar. Mijn middelste is vanwege zijn nierziektes gelijk naar speciaal onderwijs gegaan en dat liep goed.



Mijn oudste is een meisje en dat duurde veel langer alvorens ze door hadden dat ze adhd had. Ze had erg veel moeite met in de kring zitten en was erg impulsief. En was daarnaast best dominant dus vindt het toen erg moeilijk vriendschappen te sluiten.



Al met al zou ik direct voor speciaal onderwijs kiezen zodat het werktempo aangepast kan worden en de klassen kleiner zodat ze minder zijn afgeleid.

En voor je kind is het fijn om erkent te worden, vaak zitten er meer adhders daar en dan is je kind niet alleen daarin.



Zou gewoon bij verschillende scholen langs gaan en kijken waar je je goed bij voelt

ik lees mee.



Mijn oudste van 9 heeft dus PDDNOS/ ADHD



en ik heb nu op de PSZ aangegeven waar tim 2 halve dagen naar te gaat,

of ze hem willen observeren…



hier heb ik al stichting MEE ingeschakeld, zodat ze mij wat ondersteuning kunnen geven…



maar op PSZ nemen ze mij niet zo serieus…

en mijn gevoel zegt echt zo, Tim heeft ook ADHD…

hier zelf geen kindjes met ADHD, maar bij onze oudste in groep 1 zat een ventje met reeds (vroeg) gediagnostiseerde ADHD.

Aan het eind van groep 1 (die hij bijna 2 volledige jaren heeft gedaan) is er toch door de ouders gekozen voor speciaal onderwijs.



Ondanks dat ze hier al kleinere groepen 1 hebben verzoop hij alsnog bijna en werd niet alleen hij de dupe, maar ook andere kindjes, want juf was best wat extra tijd aan het begeleiden van het ventje kwijt.

Dat werd wel beter overigens toen ze een klasse ass. in de klas kreeg voor de ochtenden.



Hij zit nu op een school met max 12 kindjes in 1 klas en dan ook nog eens 2 juffen/meesters op 1 klas. Dus 1 op 6 begeleiding.

Ze wonen vlak bij ons in de buurt en echt… zo ‘gestressed’ als zijn moeder was voor de knoop doorgehakt werd of het wel het juiste besluit was… zo ontzettend opgelucht en ontspannen was ze erna.

Haar zoon zit nu op zijn plek, groeit en ontwikkelt zich als een tierelier en is door die postieve ontwikkelingen ook thuis en op straat naar anderen toe veel beter te handelen.

Marije klinkt een beetje als mijn verhaal…



Bij mijn oudste kwam de diagnose pas toen hij 5-6 jaar was…

daarna is hij nog 1 jaar doorgegaan op de basis school.

en toen naar een BSO, en nu eindelijk na een hoop papier werk wachttijden, indicatie’s,

en hij is dus bijna 10 jaar nu,

zit hij weer op een andere school…

rek 4…



eindelijk zit hij nu op de juiste plek, en zien we een gelukkig mannetje,

met de juiste begeleiding…



met tim wil ik niet weer die fout maken…

Liever wat meer onderzoeken, dan weer lang moeten wachten…