Kleuter opvoeding

Mijn dochter was altijd een lief meisje die goed luisterde. Oke, er waren weleens momenten dat ze niet luisterde, maar over het algemeen was ze erg lief.

Maar sinds ze naar de basisschool gaat is het over. Niet luisteren, alles 100 keer moeten vragen, schoppen, slaan: echt ons uitdagen!

Normaal zetten we haar op de mat als ze straf heeft maar dit ziet ze nu als een lolletje. Lachen als mama boos word en ik weer op de mat moet! En dan mij uitlachen en uitdagen.

Wie herkent dit?? Is dit een fase?? :pray: :pray:

Ik ben zo blij als ze weer naar school toe gaat en ik zo even rust heb. Dat is toch niet normaal? Ik vind het ook zo erg dat ik echt een politie agentje moet spelen. Dit heb ik nooit hoeven doen.

Ik zie dat je ook net een beebje hebt gekregen. Dat zijn dus 2 grote

veranderingen; naar school én een zusje.

Het zou een ‘schreeuw om aandacht’ kunnen zijn. Dan gericht wat

meer speciale tijd inruimen.

Het kan ook zijn dat het allemaal even teveel is. Mss oververmoeid?

Gaat ze hele dagen al naar school? Slaapt ze genoeg?

Misschien een combi? Het zijn natuurlijk ook heel veel indrukken; nieuw

kindje, nieuwe school, nieuwe juf, luisteren op school wordt ook veel

belangrijker, nieuwe vriendjes… etc.

Ik zou het met veel liefde en geduld benaderen…al is het soms moeilijk.

Extra tijd / aandacht, rustig praten, luisteren etc.

suc6

Het zijn inderdaad 2 veranderingen, maar het is ook wel typisch kleutergedrag hoor. Ze ziet op school natuurlijk een hoop andere kids en daar pikt ze helaas ook dingen van op. Ik zeg helaas omdat het meestal de negatieve dingen zijn Het zal iig ook de combi zijn van de grote veranderingen en kleuter zijn…

Ik herken het ook van tigo, en ik moet zeggen, in groep 3 vind ik het nog erger geworden, meneer wordt nu irritant brutaal…

Het in de gang zetten heeft bij hem nooit goed gewerkt, idd uitlachen of er een spelletje van maken om meteen die gang uit te rennen.

Nu krijgt hij 2 waarschuwingen en bij waarschuwing 3 volgt een straf. Dat kan zijn, niet buitenspelen, niet tv kijken, niet playstationen, niet afspreken na school. Die 4 dingen zijn voor hem echt straf, daar “heb” ik hem echt mee en het begint nu zijn vruchten af te werpen…

Heb geduld iig en sterkte

Als juf zeg ik nu… Dat hoort erbij.

Als een kindje net naar school gaat, doen ze over het algemeen ontzettend hun best om zich op school heel goed te gedragen. Dit kost heel veel energie. Op de enige plek waar ze echt zichzelf kunnen zijn (thuis bij mama) gaan ze er dan dwars tegen in. Daar moeten ze even alle frustratie kwijt van een hele dag aanpassen.

Dit is in het begin van groep 1 en groep 3 heel erg en vaak ook tegen de vakanties weer.

Zie het ook maar een beetje als een compliment. Je kind voelt zich bij jou helemaal veilig en durft dus alle gevoelens bij jou te uiten.

Geen oplossing voor het probleem dus. Maar ik geloof echt dat het een fase is. (na 8 jaar kles te hebben gegeven in kleuterklassen en groepen 3 en heel veel ouders met deze klacht te hebben gesproken.)

Klinkt heel bekend

Ik dacht dus dat het er mee te maken had dat ik zo beroerd was van de zwangerschap en dat ie bang is zijn plekje aan de beeb kwijt te raken. Maar hoort dus gewoon bij de leeftijd!!!

Nou dan doe ik het toch goed als moeder :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar ik vind het zo vervelend om constant te moeten waarschuwen, is voor beide niet leuk. Normaal was ze zo lief en nu is het af en toe een echte draak. Ik wilde het al aankaarten met haar juffrouw maar dat hoeft dus niet, het is een fase. Ik hoop dat deze fase snel over is en ik weer een tevreden, lief kleutertje terug krijg die lekker bij mama komt kroelen en niet steeds hoef te waarschuwen. Af en toe jeuken mijn handen, ik denk voor vele moeders herkenbaar?

Oooooh, zo herkenbaar!

Maar het is dus wel normaal gedrag. En gaat het ook nog een keer over?

Of komen we dan weer in het volgende terecht?

Th kan het ene moment poeslief zijn, dan zegt hij tegen zijn zusje “ik vind je lief” om haar vervolgens een trap te geven… en als ik hem dan toespreek en op de gang zet lacht hij me OF uit OF hij begint te krijzen als een speenvarken. :shifty:

Er zitten ook een paar grotere, drukke jongens in zijn groep die best wel agressief zijn, en Th vindt dat spannend en eng. Dat gedrag probeert hij thuis, waar hij de oudste is, op zijn zusje uit. :think:

Poehé moeilijk hoor!