(kleuter)feestje 7 jarige! (hoeveel kinderen?)

In juni wordt mijn zoon 7.

Hij heeft een jaar langer gekleutert en zijn schoolvriendjes zijn tussen de 5 en de 7 jaar. Hij mag in principe 7 kinderen uitnodigen, in elk geval zijn 2 daarvan meisjes.



Ik zit te denken aan een speurtocht, spelletjes en broodjes bakken boven de vuurkorf.



Nu ze bij de Hema i.s.m. Natuurmonumenten allemaal van die leuke natuur-ontdek spullen hebben (en zoon daar heel graag wat van op zijn verjaardag/feestje wil krijgen) leek het me leuk om een natuur-spoor-speurtocht te houden. Maar hoe pak ik dat aan? Waar speuren ze dan naar?

Wij wonen aan een hout/bos-wal en daarachter zijn weilanden. Het is zeker 20 minuten lopen voor we echt in het bos zijn.

Ik denk dat het dan het makkelijkste is om in “ons” bosje te blijven, die is erg lang gerekt, en komt uiteindelijk uit in een parkachtige omgeving met vijver, of we slaan op een gegeven moment af en komen op een zandweg (waar wel een weiland is voor picknick mogelijkheid).

Ik weet dat er eekhoorns en vogels in het bosje wonen, en nog een heleboel kleine kriebel beestjes natuurlijk. Helaas is het bosje wel een geliefde hondenuitlaatplek (vorige jaren ben ik de route eerst nog eens langs gelopen om poep weg te halen :sick: ).



Ik zoek dus ideeën voor een spannende speurtocht voor kinderen die nog niet kunnen lezen. 8)

de route uitzetten met lint is dan wel handig als ze niet kunnen lezen in elk geval.



En verder… waar zoeken ze naar… eh mieren, spinnetjes, torretjes… en dan van die kleine loepjes mee waar je ze onder kan bekijken… en dan als ‘opdracht’ zoveel mogelijk kriebel/friemelbeestjes zien te vinden en bekijken onderweg, zoiets?

Vrije school kindjes zijn vaak wel redelijk creatief opgevoed toch? misschien potloden mee en de beestjes die ze bekijken proberen te laten tekenen… allemaal een klein notitieblokje (Action oid) en dat boekje met tekeningen mag dan natuurlijk mee naar huis aan het eind van het feestje.



Bij de vijver of veldje lekker picknicken, eventueel nog een bal mee.

De meisjes die hier op de feestjes waren wilde net zo graag even lekker rennen als de jongetjes in elk geval :lol:

Ik zou ook zoiets doen. Tussendoor opdrachtjes/vragen, bijv doe een bepaalde vogel na, of eh hoe zie je het verschil tussen een mannetjes en vrouwtjeseend etc.

je kunt ook nog op zoek gaan naar sporen van dieren.



Ik ben vorig weekend met nano met een bomen-gids uit de bieb het bos in gegaan, gingen we kijken of we de bomen terug konden vinden in het boekje. Hebben we echt onwijs veel lol mee gehad, zoiets zou je ook kunnen doen. Dus plaatjes van bomen (incl de blaadjes, die zijn voor kinderen het makkelijkst te herkennen), en dat zij dan die bomen moeten zoeken oid. (en als je een stukje bos hebt waarbij een soort boom maar 1 keer voorkomt, dan kun je bij die boom weer een nieuwe opdracht verstoppen of zo).



ouderwets potje boompje verwisselen tussendoor om lekker te kunnen razen.



je kunt ook een papier op bomen plakken, en dan ze met wascokrijtjes over verschillende bomen laten wrijven, dan krijg je allemaal verschillende afdrukken van de schors.

Leuke ideeën allemaal! :thumbup:



Dat met de bomen is een super plan!

In combinatie met (kriebel-)beestjes zoeken, vragen beantwoorden en opdrachtjes doen, een picknick op het einde en (bal/tik/verstop)spelletjes moet het een geslaagd feestje worden!



En ze vinden het ook altijd leuk om iets te knutselen…

misschien dingentjes meenemen (blaadjes, stukjes schors, bloementjes, steentjes) en daar wat moois van maken?! :think:



En het feestje begint natuurlijk met cadeautjes uitpakken en cakejes versieren.



Hoeveel uur zal ik nodig hebben?

Kinderen zijn om 13uur vrij, als ik auto’s kan regelen zijn we tegen 14u thuis… En denk dat ze tegen 16.30/17.00uur echt wel naar huis moeten (vaak nog een (half) uur reistijd). :think:

ook leuk is misschien om voor elk kind een soort bingo-kaart te maken met plaatjes erop van dingen die je in het bos kan vinden. En dat ze dan moeten afstrepen als ze iets van de kaart gevonden hebben.



wanneer is het weer december? :mrgreen:

Ik doe altijd 3 tot 4 uur, afhankelijk van de leeftijd, welk kind (middelste trekt al die drukte slecht dus voor hem korter en met minder kindjes) enzo.

@fiep klophout wrote:

ook leuk is misschien om voor elk kind een soort bingo-kaart te maken met plaatjes erop van dingen die je in het bos kan vinden. En dat ze dan moeten afstrepen als ze iets van de kaart gevonden hebben.



wanneer is het weer december? :mrgreen:




bijna, vanavond sinterklaasjournaal :lol:

En anders laat je gewoon op school vallen dat je het erg leuk vindt als er eens een vriendje jarig is ofzo :wink: Ik heb al zovaak geholpen inmiddels, hartstikke leuk :smiley:

Hmm… hoe zit het met het aantal kinderen?

Th.omas wil heel graag 4 meisjes en 4 jongens uitnodigen (tussen de 5 en de bijna 7).

Ik denk dat maar gewoon te gaan doen , ook omdat dit het laatste kleuterfeestje is en het na dit jaar toch uit elkaar gaat groeien (kleuters en 1e klassers zien elkaar weinig tot niet) en het zo ook een mooi afscheid is.



Het feestje is direct vanuit school (13u vrij, 13.45u thuis) tot 17uur.



En het wordt dus een natuur-speur-ontdekfeest.

Moet alleen nog even heel veel ideeen krijgen waarop ze hier in het bosje kunnen speuren. :shifty: Dus Fiep, laat je energie gaan en kom maar op!

Het probleem met dit “bosje” is dat er veel honden poepen, nu loop ik van te voren wel even de route, maar toch! :sick:

Denk dat we de nadruk maar gaan leggen op de picknick en spelletjes bij de picknickplek (moet het wel mooi weer zijn natuurlijk!).



Spelletjes… iemand een idee? :stuck_out_tongue:



Morgen maar even de route lopen dan krijg ik vast vanzelf ook ideeen.

Ik vind 8 kinderen erg veel voor een kind dat 7 wordt. Hier mochten ze er toen 6 uitnodigen, druk zat.



Spelletjes; koekhappen, ezeltje prik, stoelendans, ehm ik weet niet hoe het heet, kegelen met flessen water zeg maar, zeker als het mooi weer is heel leuk :slight_smile: Gewoon andere spelletjes die ze van school kennen (tikkertje, verstoppertje, annamariakoekoek etc).

Het gaan toch 8 kinderen worden,

we proberen het gewoon.

In elk geval beginnen we met cadeautjes uitpakken, cakejes versieren en stoelendans (dat is sinds zijn verjaardag een echte hit! :stuck_out_tongue: ).

Daarna gaan we het bosje in, maar het is echt maar een klein, lang gerekt bosje, waar honden worden uitgelaten, ik denk dat het opzich voor de kinderen nog wel spannend genoeg is… Maar ik loop toch ff vast met de dingen waar ze naar kunnen zoeken, ik zal het wel helemaal mis hebben maar volgens mij valt er niks te vinden (behalve dan hier en daar een hondendrol, ik loop van te voren wel het pad na met schep en bezem :shifty: maar you never know… ).



Nou ja, het wordt vast wel leuk.