Kleuter en dunschiller/mes

Anne helpt altijd graag mee in de keuken met eten koken. Zo helpt ze mee met groenten schoonmaken, snijden etc. en af en toe met aardappels schillen. Gister wilde ze weer een aardappel schillen, dus dat staan we samen naast elkaar te doen. Ze doet het heel keurig en krijgt enkel een grote aardappel. Wij schillen altijd met een dunschiller, 1 voor Anne en 1 voor mij.

Toen ze klaar was vroeg ze aan me of ze hem in stukken mocht snijden. omdat ik een aardappel daar te glad voor vind mocht ze dat niet. Toen schilde ze nog een stukje van de aardappel af en schoot ze uit in haar pink. Nu ligt het bovenste topje los en een stuk nagel. Ik ben ehbo er, het bloedde goed, nog even onder de kraan gehouden en met gaasjes droog gemaakt. Het ‘flapje’ lag netjes terug op haar pink en ik heb het verbonden. Tja niet leuk natuurlijk. Anne doet er verder niet moeilijk over. Kom ik vanmorgen op school en vertel aan de juf wat er is gebeurd zodat ze wat rekening met haar pink kunnen houden (denk aan gym en zoiets). Zegt ze: tja, maar dunschillers zijn ook alleen voor mama’s en keek mij aan.

Ben ik nu zo n ontaarde moeder dat ik mn kind laat helpen in de keuken? Dat ik haar leer omgaan met messen en dat dat een keer helaas mis kan gaan? Ik heb geen idee wat andere ouders doen, maar Anne is een handige meid en vind het leuk om nieuwe dingen te leren.

Met welke leeftijd laten jullie je kind met een (scherp)mes omgaan?

Voorlopig zullen we het wel weer even laten, maar de opmerking van de juf raakte mij, vandaar de vraag. En natuurlijk vinde wij het kei sneu dat ze zich gesneden heeft.



Wat ik vergeet te schrijven is dat ik juist verbaasd was dat ze bij Anne op school een timmerhoek hebben die buiten de klas ligt en ze daar grote spijkers gebruiken en een redelijk forse hamer. De deur van de klas staat dan wel open, maar daar kreeg ik een beetje de kriebels van. (Anne had zich een keer op haar vingers geslagen met de hamer, tja, helaas en gelukkig niet blauw of zo, maar dan zeg ik toch ook niet tegen de juf dat ze zo n hoek dan veiliger moeten uitrusten, of haal ik nu dingen door elkaar?)

I mag mij ook helpen in de keuken, ik ben er wel altijd bij en kijk met een schuin oog mee.

Aardappels snijden is denk ik nog lastig omdat ze zo hard zijn, maar meestal is er wel iets wat ze kan doen, bijvoorbeeld een paprika in stukjes snijden en komkommer in stukjes snijden of augurk (nadat ik er reepjes van gemaakt heb). Ze gebruikt dan wel een scherp aardappelschilmes, het gaat altijd goed.



Lullige opmerking trouwens, een ongeluk zit in een klein hoekje, ik snap dat je je rot voelt, maar zo’n opmerking lijkt me niet nodig.

@alex wrote:

I mag mij ook helpen in de keuken, ik ben er wel altijd bij en kijk met een schuin oog mee.

Aardappels snijden is denk ik nog lastig omdat ze zo hard zijn, maar meestal is er wel iets wat ze kan doen, bijvoorbeeld een paprika in stukjes snijden en komkommer in stukjes snijden of augurk (nadat ik er reepjes van gemaakt heb). Ze gebruikt dan wel een scherp aardappelschilmes, het gaat altijd goed.


Hier gaat het ook zo.

Laura wil zo graag helpen, dus dan zoek ik toch een klusje wat ze kan doen (uiteraard wel onder toezicht dan). En ze zal zich vast nog wel een keer snijden, dat hoort er een beetje bij toch, als je het leert.

(ik heb mezelf de afgelopen maand overigens drie keer in mijn hand gesneden, dus dat kan volwassenen ook gebeuren - ik had even mijn maand niet geloof ik).



Ik geloof niet zo in vaste leeftijden voor dat soort dingen, het ene kind is nu eenmaal handiger en leergieriger dan het andere.

De situatie zoals jij die nu beschrijft, dus een handige 4-jarige die onder toezicht met een mesje mag snijden, dat lijkt mij volstrekt normaal in elk geval.



Niet zo’n aardige opmerking van de juf zeg - alsof je elk ongelukje altijd kunt voorkomen.

Ik vraag me dan af - hoe doet zij dat in een klas van 30 kleuters dan? Gebruiken ze geen scharen en prikpennen op school?

@Mejis wrote:

@alex wrote:


Ik vraag me dan af - hoe doet zij dat in een klas van 30 kleuters dan? Gebruiken ze geen scharen en prikpennen op school?




Ja, dat bedoelde ik ook met die timmerhoek, en die spijkers zijn ook behoorlijk scherp. Ze knippen, prikken en noem maar op. Laatst hebben ze appelmoes gemaakt en hebben meerdere kinderen onder begeleiding van 1 stagiaire appels gesneden. Vandaag maken ze soep op school, Anne moest een ui meebrengen en zal er vast weer gesneden worden. Dus thuis mag het niet gebeuren, maar op school is het veiliger of zo? Ik begrijp haar opmerking ook niet zo goed en ben blij te lezen dat er meer kinderen mogen helpen. Ik zal het langs me heen laten gaan, verder is het een super lieve juf, alleen dit kwam even verkeerd aan.

ook hier helpen de kids graag met eten koken, maar de coordinatie voor een scherp mes hebben ze nog niet, ze zagen oa komkommer met met de messen waar we brood mee smeren (scherp genoeg, maar niet te scherp)



jij kent je dochter het best, als jij vind dat ze er aan te is, dan is het te proberen… (ik heb een tijdje terug nog mijn duim gescalpeerd met de kaas schaaf :roll: leeftijd zegt niet alles :wink: )



gr Louwina

Ik zou ook echt zo kijken van :eh:

Hieke helpt ook. Ze is dan weliswaar een stuk jonger en krijgt om die reden nog geen messen. Maar over anderhalf jaar ( :shifty: slik, zo snel) misschien ook wel. Ik zou het denk ik niet anders gedaan hebben. Hieke breekt nu boontjes door, dopt boontjes met haar eigen mesje (hoe bot wil je ze hebben??) en ‘wast af’ (spettert alles nat :mrgreen: )

Nou dat is nogal een rare opmerking van de juf.



Ik vind 4 echt wel een leeftijd waarop dit allemaal kan. Onder toezicht inderdaad, dat wel. Enne je kan een kind beter met een scherp mes laten snijden dan met een bot mes. Met een bot mes gebeuren juist de meeste ongelukken!

Nou, gelukkig ben ik niet de enige. Ik heb de juf net nog gezien en ik heb er geen raar gevoel meer bij. Ze heeft een spier in haar arm gecsheurd (scheurtje erin) en krijgt pijnstillers, morgen is ze er niet, moet ze rust houden, maar vandaag wilde ze persee er zijn ivm soep maken. Dus misschien heeft ze haar dag gewoon even niet vandaag.

Ik vind het een rare opmerking.

De kent jouw dochter en je situatie in de keuken het beste…



Hier mag Anna ook wel helpen, maar alleen nog met het doppen van boontjes e.d. doen we met een schaar. Die coordinatie beheerst ze goed, en ik wordt tijdens het koken vaak gestoord door Jasper, en heb daarom geen volledige aandacht.



Ik zou haar trouwens ook met een dunschiller vertrouwen als ik zeker widt dat ik in de buurt kon blijven.



ik denk dat je het prim hebt angepakt, want je dochter moet leren met mesjes e.d. om te gaan, en dit is een leuke manier!

Door er geen dram van te maken en de vinger gewoon te verbinen, maak je de dochter ook niet bang, en heeft ze "gewoon"ervaren dat ze dus voorzichtig moet blijven.

Tja, ongelukjes gebeuren, en leren gebeurt met vallen en opstaan.

@mama van anne wrote:

Nou, gelukkig ben ik niet de enige. Ik heb de juf net nog gezien en ik heb er geen raar gevoel meer bij. Ze heeft een spier in haar arm gecsheurd (scheurtje erin) en krijgt pijnstillers, morgen is ze er niet, moet ze rust houden, maar vandaag wilde ze persee er zijn ivm soep maken. Dus misschien heeft ze haar dag gewoon even niet vandaag.


Ach ja, ook juffen hebben soms hun dag niet he.



Alleen merk ik bij mijzelf dat opmerkingen van ‘professionals’ (zoals juffen, leidsters op het kdv, verpleegkundige op het cb) soms wat harder kunnen aankomen dan als het gewoon een opmerking van de buurvrouw geweest zou zijn of zo.



Zo staan bij mij nog in het geheugen:

“OH, duimt ze” op het consultatiebureau (en dan moet je de afkeurende blik er even zelf bijdenken)

“goh, ze weet wel erg goed wat ze wil” bij Laura’s eerste dag op het kdv

Het is dan toch net iets moeilijker om gewoon je schouders op te halen en het naast je neer te leggen.



Maar als het om jouw kind gaat, dan ben jijzelf natuurlijk de enige echte professional :wink:

Wat een lompe opmerking zeg! Nancy helpt ook graag mee in de keuken, schilt regelmatig mee en die is nog niet eens 4. Gaat altijd goed, maar ja een ongelukje zit in een klein hoekje.

Zo heb ik als volwassene eens mijn halve pols opengeschaafd met een kaasschaaf :wall:

Gisteren kwam ik deze foto tegen. Schrok er zelf van… :eh:







Hieke is een glas aan het afwassen

Op het aanrecht staan: 1 leeg flesje bier, Glassex, en een messenblok…



Als dat maar goed gaat…



Gelukkig sta ik er met mijn neus bovenop, maar dat messenblok ga ik wel wegzetten en de Glassex terug op z’n plaats hoog in de kast…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn zoontje van vier nog te klein vind voor een mes, maar een dochtertje van een vriendin van me is net zo oud en dat gaat prima. Het ligt aan het kind denk ik en een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik heb zelf ook nog wel eens het mes in mijn vingers staan en ben toch al veel ouder dan vier :wink:



Mijn zoontje is veels te wild voor een mes en die zou binnen twee tellen in zijn vingers snijden, dus dat doen we nog even niet, maar hij helpt verder wel met koken en staat op een stoeltje voor het aanrecht (waar hij ook wel eens vanaf valt), houdt de mixer vast (en dat voelt ook vast niet fijn als je er met een vinger tussen komt) en mag het vlees plat slaan als we schnitzels eten (en heeft wel eens een flinke mep op zijn vingers gegeven).



En op school gebeuren ook ongelukjes hoor.

Ik vind een kind van 4 nog wel erg jong om al iets met een scherp mes te gaan doen en dus ook een dunschiller vind ik niet voor een kind voor 4, net als wat de juf zegt een dunschiller is voor mama’s. Maar wat ik van jou begrijp zei ze het niet echt vriendelijk, maar wat ze bedoelde begrijp ik wel.

Onze oudste dochter mag met een smeermes haar broodsmeren, maar verder wordt er niet aan scherpe voorwerpen gezeten.

Helpen in de keuken kan ook bij andere dingen, dingen aanpakken, dingetje wegzetten, afdrogen…Zo kunnen ze ook helpen, maar blijft het wel veilig!

@Sis wrote:

Gisteren kwam ik deze foto tegen. Schrok er zelf van… :eh:







Hieke is een glas aan het afwassen

Op het aanrecht staan: 1 leeg flesje bier, Glassex, en een messenblok…



Als dat maar goed gaat…



Gelukkig sta ik er met mijn neus bovenop, maar dat messenblok ga ik wel wegzetten en de Glassex terug op z’n plaats hoog in de kast…




Oei wat een foto…hahaha…En tja, de een krijgt er de kriebels van en de ander is erop gerust dat het goed gaat wat hun kind doet (onder begeleiding, maar ja je staat erbij :wink: ).



Anne s topje is aan het helen, er is al een stukje nagel afgevallen en er zal een heel klein stukje topje terug groeien, de rest groeit vanonder het flapje terug. Ze heeft er geen pijn aan zegt ze, maar vandaag gaat er naar school toch weer een gaasje omheen aangezien het andere stukje nagel wat hoger ligt en ze zo ergens achter kan blijven haken en dan doet het zeker wel pijn :? . Ze heeft op school ook gewoon met gym meegedaan.

@Mama wrote:

Ik vind een kind van 4 nog wel erg jong om al iets met een scherp mes te gaan doen en dus ook een dunschiller vind ik niet voor een kind voor 4, net als wat de juf zegt een dunschiller is voor mama’s. Maar wat ik van jou begrijp zei ze het niet echt vriendelijk, maar wat ze bedoelde begrijp ik wel.

Onze oudste dochter mag met een smeermes haar broodsmeren, maar verder wordt er niet aan scherpe voorwerpen gezeten.

Helpen in de keuken kan ook bij andere dingen, dingen aanpakken, dingetje wegzetten, afdrogen…Zo kunnen ze ook helpen, maar blijft het wel veilig!




elke leeftijd zou in jouw ogen wel acceptabel zijn??

en laat je ze wel knippen met een schaar??

@Fietje wrote:

@Mama wrote:
Ik vind een kind van 4 nog wel erg jong om al iets met een scherp mes te gaan doen en dus ook een dunschiller vind ik niet voor een kind voor 4, net als wat de juf zegt een dunschiller is voor mama’s. Maar wat ik van jou begrijp zei ze het niet echt vriendelijk, maar wat ze bedoelde begrijp ik wel.

Onze oudste dochter mag met een smeermes haar broodsmeren, maar verder wordt er niet aan scherpe voorwerpen gezeten.

Helpen in de keuken kan ook bij andere dingen, dingen aanpakken, dingetje wegzetten, afdrogen…Zo kunnen ze ook helpen, maar blijft het wel veilig!




elke leeftijd zou in jouw ogen wel acceptabel zijn??


Deze zin begrijp ik niet, sorry, wat bedoel je met elke leeftijd ?
Of bedoel je elke andere leeftijd ?? Snap niet goed wat je bedoeld..

@Fietje wrote:

@Mama wrote:
Ik vind een kind van 4 nog wel erg jong om al iets met een scherp mes te gaan doen en dus ook een dunschiller vind ik niet voor een kind voor 4, net als wat de juf zegt een dunschiller is voor mama’s. Maar wat ik van jou begrijp zei ze het niet echt vriendelijk, maar wat ze bedoelde begrijp ik wel.

Onze oudste dochter mag met een smeermes haar broodsmeren, maar verder wordt er niet aan scherpe voorwerpen gezeten.

Helpen in de keuken kan ook bij andere dingen, dingen aanpakken, dingetje wegzetten, afdrogen…Zo kunnen ze ook helpen, maar blijft het wel veilig!






en laat je ze wel knippen met een schaar??




Mijn dochter knipt sinds kort wel eens met een kinder schaar, tuurlijk moeten ze toch ook leren he…maar, ik ben daar dan wel bij.

Met een scherp mes hoeft ze nu nog niks vind ik…

@Mama wrote:

@Fietje wrote:
@Mama wrote:
Ik vind een kind van 4 nog wel erg jong om al iets met een scherp mes te gaan doen en dus ook een dunschiller vind ik niet voor een kind voor 4, net als wat de juf zegt een dunschiller is voor mama’s. Maar wat ik van jou begrijp zei ze het niet echt vriendelijk, maar wat ze bedoelde begrijp ik wel.

Onze oudste dochter mag met een smeermes haar broodsmeren, maar verder wordt er niet aan scherpe voorwerpen gezeten.

Helpen in de keuken kan ook bij andere dingen, dingen aanpakken, dingetje wegzetten, afdrogen…Zo kunnen ze ook helpen, maar blijft het wel veilig!




elke leeftijd zou in jouw ogen wel acceptabel zijn??


Deze zin begrijp ik niet, sorry, wat bedoel je met elke leeftijd ?
Of bedoel je elke andere leeftijd ?? Snap niet goed wat je bedoeld..


sorry, moet zijn: Welke leeftijd? (het toetsenbord verliest hier op sommige vlakken zijn aanslaggevoeligheid)

Hmm welke leeftijd ja dat weet ik nog niet echt, mijn oudste is 4 dus met oudere kinderen heb ik persoonlijk nog geen ervaring.

Ik denk dat ik op oudere leeftijd ook wel wat naar het kind zelf ga kijken, onze oudste is soms nogal wat onhandig, dus zal bij haar misschien wat langer erbij blijven om het in de gaten te houden dan zodra de jongste er aan toe is om zelf dingen te gaan doen met scherpe messen ed.

Maar 4 vind ik voor ieder kind gewoon te jong daarvoor, onhandig of niet, ik vind dat een kind van 4 nog niks hoeft te doen met een scherp mes ed.

Een schaar vind ik wat anders omdat ze dat op school ook gaan leren, met een mes hoeven ze volgens mij nog niks op deze leeftijd.