Kleuter achter op de fiets

Wie heeft goede ideeen over het volgende: mijn zoontje is net 5 en is toe aan een ander kinderzitje achterop de fiets. Wij fietsen bijna nooit, dus het is er nog niet van gekomen.

Ik wil iets waar hij veilig op achterop kan zitten, niet helemaal los. En zit te denken aan fietstassen waar hij met zijn voeten in kan. (ivm gevaar van voetjes tussen spaken) Heeft iemand zulke fietstassen, en welke? Wil graag wel iets hips of kleurrijks. en als de binnenkant van de fietstassen maar hard zijn (zoals hout ofzo anders kan het nog tussen de spaken)

kortom, welk zitje hebben jullie en welke oplossing voor de voetjes?

Zoiets? Hebben ze ook met andere printjes:

ik heb voor tygo een zitje van de hema

die vind ik persoonlijk heel fijn omdat de beentjes/voetjes in een dichte voetsteun gaat en zo dus de voetjes niet tyssen de spaken kunnen



Ik heb gewoon stepjes op mn fiets en een rugsteunzitje.

Die stepjes hebben een riepmpje die je om de voet kunt doen.

Maar fietstassen zie je ook heel veel

Of zo’n zitje voor voorop een dames fiets?

Dat wordt hier echt de volgende stap als de jongste niet meer in het voorop stoeltje past.



poeizie: tot hoeveel kilo is dat zitje wat jij laat zien?



Ik heb nog het gewone bobike plus zitje achterop.

Die is geloof ik tot 22 kilo dus dat kan nog net. Maar daarna ga ik over op het zitje dat eisblume laat zien.

ik heb nu nog zo’n bobike achterop, die gaat tot 22 kg geloof ik. mijn zoontje is nu ongeveer 18 a 19 kg, maar zijn lengte…dat wordt lastig nu in het stoeltje.

Wat zijn er toch veel verschillende stoeltjes. Die op de stang van een mamafiets, heb ik nog nooit eerder gezien.

Dat hemastoeltje, is dato ook niet meer voor peuters?



Ik ben wel benieuwd ook naar wat voor fietstassen ik zou kunnen gebruiken. misschien dat in combinatie met die van bobike…

Hou er rekening mee dat het officieel verplicht is om je kind tot 8 jaar op de fiets te vervoeren terwijl het goede steun heeft voor de rug, voeten en handen. Een fiets tas beschermt wel, maar geeft geen steun aan de voeten.

@Linda Laene-Maes wrote:

Hou er rekening mee dat het officieel verplicht is om je kind tot 8 jaar op de fiets te vervoeren terwijl het goede steun heeft voor de rug, voeten en handen. Een fiets tas beschermt wel, maar geeft geen steun aan de voeten.


Ik had eigenlijk ook iets van steuntjes erin willen maken, maar goed dat je het nog even noemt… ik ben er wel achter dat het best lastig is om iets goeds te vinden.

Wij hebben ook zo’n achterzitje van de HEMA(maar dan van de Blokker :wink: , principe is hetzelfde), maar dat vind ik eigenlijk nu al een beetje aan de krappe kant voor J. En dan is hij een uk die nog in 86/92 past en net 12kg weegt :shifty:



Wij stappen ivm. gezinsuitbreiding over op een fietskar, maar als de beeb niet was geweest was het ws zo iets geworden:

In ieder geval goede jasbeschermers erop zetten, dan voorkom je ook al een hoop. Het blijft eng. Heb het een keer gezien dat een mannetje er tussen had gezeten met zijn voetje. We konden het bot gewoon zien zitten. Brrrr.

@poeizie wrote:

ik heb voor tygo een zitje van de hema

die vind ik persoonlijk heel fijn omdat de beentjes/voetjes in een dichte voetsteun gaat en zo dus de voetjes niet tyssen de spaken kunnen







Wij hebben ook zo’n gelijkaardig stoeltje, is tot zo’n 20 kg maar jinthe past er al laaaaang niet meer in, en weegt nu pas 21kg.ondertussen kan ze zelf fietsen dus geen probleem maar ze kon al snel niet meer in zulk een stoeltje,hoofd stak er bovenuit, gordels tekort om nog dicht te krijgen.zus van 3,5 past ook nog maar net.

Zou ik zeker voor een 5jarige niet kopen.

Wij hebben iets als de foto die Eisblume plaatste, maar dan dus met voetensteuntjes er aan vast. Mijn oudste zit er nog weleens op met zn 9jr(mt146) en dat gaat prima. Ik heb er ook fietstassen bij maar volgens mij is het ook gewoon veilig zonder tassen. Voordeel van die vinden wij dat je hem zo op een andere fiets zet, wel makkelijk omdat mijn man weinig met de kinderen fietst beetje onzinnig als hij zn eigen stoeltje achterop heeft, dus dan zetten we m ff over.

wij hebben een simpel ruggesteuntje met een zacht zitje en losse voetsteuntjes.

Kunnen jullie kids van 5 al zelf fietsen? Of is dt nog niet vertrouwd?

Ik heb Brigitte al heee lang niet meer op mijn fiets, ik til me een breuk joh. En helemaal nu met seline erbij.

@Marite wrote:

Of zo’n zitje voor voorop een dames fiets?

Dat wordt hier echt de volgende stap als de jongste niet meer in het voorop stoeltje past.





Maar waarom zet je sl niet achterop dan? Lijkt me veel stabieler fietsen?

@Ingrid28 wrote:

Kunnen jullie kids van 5 al zelf fietsen? Of is dt nog niet vertrouwd?

Ik heb Brigitte al heee lang niet meer op mijn fiets, ik til me een breuk joh. En helemaal nu met seline erbij.




Mijn ervaring is dat dat ontzettend wisselt per kind. Ik heb er eentje die met vijf jaar echt netjes mee kon fietsen elke dag, een die het af en toe deed toen en een die er toen echt nog lang niet aan toe was (met 6 af en toe).

@lune: die van mij is er nog niet aan toe denk ik, dat is echt zo’n spring in t veld

hier zit de (nog) middelste nog prima achterop.

Hij is net 5 geworden, zo’n 110 lang denk ik (zou hem eens moeten meten :lol: ).



Heb afgelopen week voorlopig voor het laatst gefietst, dat was geen aanrader meer voor mijn bekken… maar hij zat nog prima. Hij heeft mama beloofd komend zomer zonder zijwieltjes te leren fietsen, want dan kan de baby straks ook mee als die kan zitten en de (nog) jongste op zijn stoeltje.



Ben benieuwd… ach hij heeft nog een maand of 10 om het te leren :wink: .

Jinthe kan fietsen zonder zijwieltjez sinds ze 4 jaar en 2 maanden was.

Echt mee fietsen vanaf 5 jaar ongeveer.

Jinthe is 1m23 dus wel lang voor haar leeftijd en past echt niet meer in die stoeltjes tot 20 kg, ook al weegt ze amper 21 kg.



Is allemaal zo afhankelijk van het kind zelf…