Kleurenblind?

Zou je dat nu al kunnen signaleren?

Mats kent alle kleuren. Rood, wit, oranje, roze, paars, geel, bruin, zwart, etc. Zelfs lichtblauw en donkerblauw!

Behalve groen. Alles wat groen is wijst hij aan als rood. Hoe we ook oefenen, dat blijft hij doen. Als ik zeg dat het groen is dan kijkt hij me ook aan alsof ik soms niet helemaal spoor :roll:

Zou het kleurenblindheid zijn?

Of zou hij dan rood als groen moeten zien? :think:

tja ik denk als je kleurenblind bent… je dat al van kids af aan bent en dat dat niet iets is wat later ontstaat.

Ben eens gaan googlen op kleurenblind rood groen en zowaar… dat is een vorm die dus idd voorkomt! Volledige kleurenblind komt weinig voor, maar rood groen dus best vaak.

Quote van Wikipedia

Bij de meest voorkomende vorm, rood-groen kleurenblindheid, kan de aangedane persoon niet of niet goed onderscheid maken tussen rood- en groentinten. Dit is niet zeldzaam: ongeveer één op de twintig mannen heeft het

Er wordt nog een test genoemd Ishihara-test maar dat is met cijfers in een cirkel en denk dat dat nog een beetje moeilijk is.

Maar als je googled op kleurenblind rood groen vind je genoeg.

Misschien heb je het al eens gedaan hoor, maar je kunt eens proberen hem iets roods te laten zien, en dan te vragen iets aan te wijzen wat dezelfde kleur heeft.

Dan weet je of hij de kleuren echt niet als rood herkent, of dat hij de benamingen van de kleuren door elkaar haalt.