Tot welke leeftijd veranderen nu echt nog de oogjes van kleur ??
Want mijn dochter heeft blauwe oogjes, terwijl ik en hubbie beide bruin/groen hebben.
Wel heeft een opa van 1 kant blauw en een oma ook van 1 kant blauw !!
Maar ze zeggen bruin overheerst meestal !! maar ze is nu 9 maanden kunnen die dan opeens nog veranderen ?
Alle baby's worden geboren met helder blauwe ogen. En dat blijft zo de eerste zes maanden, zelfs als je partner en jij donkere ogen hebben. Je zult geen drastische verandering zien als je baby een half jaar is. Ogen veranderen geleidelijk. Vaak zie je óf aan de binnenkant (tegen de pupil aan) óf aan de buitenkant (tegen het oogwit aan) de eerste veranderingen optreden. In de maanden daarna zal je baby zijn eigen oogkleur aannemen. Wil je alvast een voorspelling doen? Hierbij een korte en simpele les genetica. Houd er wel rekening mee dat deze zo versimpeld is, dat het een grote kans berekent, maar geen absoluut antwoord geeft.
Jullie DNA
Bij genetica wordt rekening gehouden met het doorgeven van genetische informatie van zowel de man als de vrouw. Allebei geven ze genetisch materiaal door; de vrouw via de eicel, de man via de zaadcel. De samensmelting van deze genetische materialen is in de buik, bij de bevruchting gebeurt. Op jouw genetisch materiaal - en dat van je partner - zit soms op de zelfde plaats als het chromosoom (de streng met erfelijke informatie) andere informatie. Jij geeft blauwe ogen door, je partner bruine. Of jij geeft dunne haren door, je partner dikke haren. Meestal is het zo dat een van beide eigenschappen recessief is, en de andere dominant. Een dominante eigenschap zie je in je baby teug. De recessieve heeft je baby wel in zijn DNA, maar zie je niet aan de buitenkant. Over het algemeen is donker dominant en licht recessief. Dit geldt ook voor de kleur van de ogen. Als een van jullie donkere ogen heeft, heb je een grote kans dat je baby ook donkere kijkers krijgt. Een grote kans, want donkere ogen zijn onvolledig dominant. Er is dus een kansje dat je baby tóch blauwe ogen heeft.
Noëlle heeft al vanaf de geboorte hele donkerbruine ogen, nog donkerder als mijn man ze heeft.
Het kan toch ook dat je dochter een hele andere kleur ogen als jou en je man krijgt?
dat bij geboorte klopte hier ook niet. Anna sofie had bruin bij geboorte, ze is nu ruim zeven en de kleur lijkt nog altijd te veranderen. Van bruin naar groen naar blauw naar groen met bruin.
ik heb groene ogen, manlief bruin, Joost groen en Pieter Blauw
Hier ook eentje met blauwe ogen terwijl mijn man, zusje en ik bruine ogen hebben. Ook een opa en een oma met blauwe ogen! Hij is nu 12 maanden. Denk ook niet dat het nog veranderd. Hij is ook veel blonder dan zijn zus.
Groetjes Anne
Volgens mij kan het tot een jaar veranderen. Emma had donkerblauwe kijkers, toen werd het meer bruin en nu zijn ze heel apart…binnenin bruin, wat uitwaaiert in groenig en de buitenste rand is donkerblauw… :inlove: Ik hoop dat het zo blijft!!
hier ook beide kids hele donkere ogen met de geboorte.
Y nu helder blauw
T nu bruin
hub groen
ik helder blauw
Ja dat vroeg ik me dus ok al af :think:
Veranderd het gelijdelijk of zo ineens?
Ik en vriend hebben beide bruine ogen broer heeft ze nog donkerder dan ons maar S heeft blauwe ogen.
wij hadden op de groep een jongetje van bijna 2 waarvan de oogkleur toch ineens naar bruin veranderde… dus het kan een hele tijd duren…
bij mij ligt het aan mijn humeur wat voor kleur mijn ogen hebben… varierend van groen naar grijs… dus dat kan ook nog…
Ik heb blauwe ogen en de rest van de familie heeft donkeren ogen.
Hub heeft ook hele donkere ogen.
Maar ik heb 3 kids met blauwe ogen… 3x raden wie de meest dominante is in de familie :mrgreen:
:lol:
Voor Kevin geboren was, zeiden we tegen elkaar dat we in ieder geval één ding zeker wisten: dat het een kindje met donker haar en donkere ogen zou worden. Hub en ik allebei bruin/zwart haar en dito ogen.
En het werd een blonde god met blauwe kijkers
(en idd, onze vaders blauwe ogen)
Mijn zus, broer en ik hebben alledrie blauwe ogen, terwijl mijn ouders bruine en groene ogen hebben. Net zoals bij jullie hadden wij aan iedere kant een grootouder met blauwe ogen. Mijn beide ouders hebben het gen voor blauwe ogen van hun ouder meegekregen, maar dit laat zich niet zien in hun oogkleur. Ze kunnen het gen ‘‘oogkleur-blauw’’ wel doorgeven. Als beide ouders die doorgeven aan hun kind, heeft het kind blauwe ogen. Bij ons thuis is dit dus bij alle drie de kinderen gebeurt.
Dus het zou best kunnen dat jullie dochtertje blauwe ogen blijft houden, maar veranderen zou ook nog best wel kunnen. Afwachten dus!
hier ook hub en ik bruin en nikki blauw :mrgreen:
hub grijs, ik bruin, beeb blauw.
Maar kan nog alle kanten op, ze is pas 2 maanden
(niemand in onze families heeft blauwe ogen!)