Doen je nog leuke dingen, voor jezelf??
Daar haal je energie uit (heb ik geleerd )
En bedenk een aantal situaties waar je voor het laatst echt een gelukkig gevoel had. Waar was dat? Met wie? In welke situatie? Dan zou je terug moeten naar dié situatie om dat gevoel weer te ervaren en om daar energie uit te halen.
Tegenwoordig ga ik ook echt alleen op pad, of met een vriendin.
Heb nu ook standaard de pedicure ingepland één keer in de zoveel tijd. Bios of een wijntje drinken met een vriendin bij een caféetje hier in de buurt.
Hoe is de taakverdeling bij jullie thuis?
Het is namelijk ook zo dat de vrouw erg geneigd is om taken naar zich toe te trekken. Onbewust.
En dat de man ONBEWUST ook dingen aan de vrouw overlaat, omdat de vrouw het toch altijd wel regelt.
Als ik lees dat Ruud het ook geen probleem zou vinden om het avondflesje aan Suus te geven, blijkt dus dat jij dat altijd doet?
Misschien zit dat in nog meer dingen.
Een dikke knuffel voor jou.
Het boekje “Exit supermama” is ook leuk trouwens!
Klopt ja… ik doe meestal de voedingen van Suus… niet omdat ik dat perse naar me toe wil trekken, maar omdat Ruud er gewoon bij Suus amper wat in krijgt.
Echt bizar, hij vind het leuk en gaat er rustig voor zitten, hup flesje erin, maar dan drinkt ze hooguit 50 cc en dan weigert ze verder te drinken.
Als ik haar voed, drinkt ze 200 cc…
De paar x dat ik dan dacht… jammer de bammer… sliep ze mooi niet door en werd ze om 3 uur wakker.
Dat vind ik erger dan opblijven en haar die laatste fles geven.
Blijkbaar doe ik iets toch anders dan Ruud.
Verder is de taakverdeling wel oke hoor, ik heb de schurft, echt de schurft :oops: :shifty: aan het uitpakken van de vaatwasser… nou klinkt dat natuurlijk verwend enzo… maar ja… ik voel dat dus wel zo en dus ruimt Ruud elke ochtend eerst de vaat weg uit de vaatwasser en dan gaat hij pas naar zijn werk.
Ook brengt hij altijd 2 van de 4 kinderen naar bed, is hij meer van het kindertjes badderen en doet hij in het weekend altijd de bedden luchten en de badkamer een grote beurt (dus ook de vloer, doordeweeks doe ik het met de franse slag)
Dat vind ik al heel wat gezien zijn ook niet bepaald rustige werkweken.
10 december ga ik 3 dagen naar Dublin met 3 andere vrouwen en dan doet Ruud alles alleen, 4 kindjes, 1 schooldag en het weekend.
Maar dat vertrouw ik hem wel toe hoor.
Het ging me idd om de momenten waarop ik me gelukkig voelde, maar ik kon er dus niet zoveel voor de geest halen.
Enerzijds vond ik mezelf daarna een piskiekert :oops: en anderzijds besefte ik dat ik mezelf bij bepaalde dingen dus gewoon ook de tijd niet gun om ervan te genieten.
Vandaar dat ik nu aan de rem trek
En opladen door met anderen te gaan dineren ofzo… eh… dat is zooooo niet aan mij besteed. Ik ben dus echt introvert en haal mijn energie zelden bij anderen weg…
Doe mij maar een boek en dan met een bruisbal in bad ofzo…
Pedicure is idd ook een goede :thumbup:
En ik wil dus eigelijk graag een abonnement op de dierentuin volgend jaar… ben gek op de dierentuin, kan daar echt van genieten.
Is me het geld wel waard. :thumbup:
Ik denk ook dat je zou moeten proberen iets minder waarde te hechten aan elke dag het huis schoonmaken. Ik denk dat als je daar iets relaxter over wordt je misschien ook van hele kleine dingen kan gaan genieten…
Volgens mij ben je best perfectionistisch???
Dat kost zoooo veel energie, dan ben je de hele dag beter met hoe dingen beter, schoner en praktischer kunnen dat je inderdaad niet stil staat bij het hier en nu, de kleine dingen van het leven.
Misschien sla ik de plank helemaal mis hoor, dit is wat ik haal uit meerdere posten ooit op kok.
Ik hoop dat je er uit komt, goed dat je nu aan die rem hebt getrokken want zeker nu de kinderen nog klein zijn en het allemaal zo snel gaat is het juist de tijd om te genieten.
ja 7.15 uur zijn wel meer mensen verbaasd over :lol:
Zal straks zeker in het begin met beeb erbij wel weer wat eerder worden.
Man is dan ook al een uur van huis, dus die helpt in de ochtend niet mee (als hij er wel is, loopt het ook altijd minder gesmeerd :o ). Het scheelt denk ik ook dat de oudste 2 hier zonder morren zich aankleden en we goeie broodeters hebben. Dat zit er allemaal zo in en hoeft niet op aangespoord te worden.
Kleding voor zowel de kids als mezelf ligt allemaal al klaar in de avond, wil niet nog moeten zoeken naar een shirt dat past bij de broek etc en wil er zelf idd ook fatsoenlijk bijlopen (al sla ik de make up over, daar doe ik niet aan :mrgreen: ).
De jongste gaat nu wel altijd in de kleren, maar toen hij kleiner was juist niet. Kon ik lekker met hem tutten, rustig zijn badje doen als het grote spul de deur uit was. Dat vond ik dus ook zo’n ‘ik ben ontspannen en voel me gelukkig momentje’ :inlove:
Wel schone luier natuurlijk… en voeden deed ik nog liggend in bed, dus dan werd ik rustig wakker terwijl ik aan het voeden was. Hoop dat deze beeb het ook eens is met die planning
Doe hem nu nog weleens zomaar midden op de dag vast in bad… hij vindt het heerlijk de ruimte voor zichzelf, even geen drukke grote broers die zich er tegen aan bemoeien en ik zit er dan lekker bij/naast.
Maar het hangt denk ik deels ook af van de persoon die jij bent en de persoontjes die je kinderen zijn hoe soepel en makkelijk dingen verlopen.
Hier gelukkig wel manlief thuis rond eten en bedtijd :thumbup:
Ik sta ook om 7u onder de douche (vijf min na de wekker) en maak om 7.15 de kinderen wakker…
Maar ik had idd ook het idee dat je met het huis best perfectionistisch bent, en soms is het gewoon lekker dat wat los te laten en te genieten van het moment.
En dat dierentuin abbonnement vind ik een super idee. Ik heb een burnout gehad en het in die tijd aangeschaft en dat heeft me zoooveel goed gedaan. Als het thuis een zooi was en ik stikchagerijnig trok ik gewoon de deur achter me dicht en gingen we lekker naar de dierentuin…Genieten! Echt het geld dubbel en dwars waard hoor.
perfectionistisch… dat weet ik niet, al zit er wel een boel maagd in mij.
Maar het is bij mij het 1 of het ander.
Als ik niets plan of me aan schema’s houd, dan overzie ik het echt binnen 1 uur niet meer en dan maakt het stukje ADD in mijn hoofd dat ik dus NIETS meer doe.
Dat werkt dus ook niet.
Ik MOET echt voor mijn huishouden en vaste afspraken een schema hanteren want anders word ik gek.
En verder stel ik wel prijs op schoon ja… kan het niet helpen denk ik want ik kom uit een nest waar je nooit schoon leefde. Mijn ouderlijk huis was en is helaas een goede kandidaat voor " hoe schoon is jou huis"
Echt te ranzig voor woorden, ik ben dus idd, eenmaal aan de schoonmaak, een pietje precies.
Zo word ik dus echt gelukkig van een mooi gestreken overhemd :shifty: dus ja, ik strijk… en ja dat kost tijd.
In de zomer trouwens minder hoor, door de wind en de zon droogt alles dan al behoorlijk draagbaar aan de lijn.
Maar nu gaat er weer meer in de droger en ja… dan stapelt de strijk zich op.
Maar goed, ik ben niet te oud om te leren en doe echt wel wat met jullie tips en commentaren Een soort balans vinden tussen leefbaar schoon en uberschoon is dus mijn uitdaging 8)
Heb deze hele week erg weinig gedaan, gewoon omdat ik gaar was… maar dat kost me tegelijk ook moeite want ik zag bij peet op zijn kamer echt een laag stof in zijn kast liggen en dan bijt ik op mijn lip om dat dan niet te gaan soppen.
Het ligt er morgen ook nog wel zei Ruud… en ja… daar zit wat in natuurlijk :lol:
keertje bestellen bij appie… ja weet niet of ons budget dat toe laat hoor… haal het meeste toch bij lidl eigelijk… :think:
Dierentuin/bruisbal en boek in bad/Libelles lezen en vroeg naar bed, papa doet Suus/lekker wandelen 2 avonden in de week/het stof een keer laten liggen/van de kinderen genieten/schoon is schoon, het is geen paleis…
Check… alles genoteerd Ik ga het op ons whiteboard schrijven en mezelf zo dagelijks herinneren aan het feit dat ik gewoon ook moet genieten en vanmorgen al een goede start gemaakt… heb met Mies een hele houten treinbaan midden in de woonkamer gebouwd en de kruimels liggen er nog tussen, kon me inhouden om niet eerst te gaan stofzuigen :thumbup:
He meis,
Ik kan me erg goed voorstellen dat het moeilijk is om (veel) geluksmomentjes te bedenken. Als je moe en overspannen bent is het moeilijk om de dingen binnen te laten komen. Zelfs leuke dingen. Ik heb dan toch gauw iets van ‘ok, kan ik afvinken, ook weer gebeurd’ ookal was het een feestje of iets dergelijks. Het enige dat bij mij werkt is tijd voor mezelf inplannen. Ik ga nu een cursus creatieve therapie doen, een thuisstudie, en dan ga ik lekker een paar uur per week (zal wel weekend of 's avonds worden, maar ok) boven zitten. En dan redden ze zich er maar mee (ehm ja dan is mijn man wel thuis, hoor). Ik krijg weer wat meer zelfrespect, wat meer identiteit naast ‘moeder van, vrouw van’ etc. en wie weet kan ik er later ook nog wat nuttigs mee… Heb jij niet iets wat je altijd al wel eens wilde leren? Bonbons maken, naaien, mediteren…? Misschien heb je er ook helemaal geen zin in, hoor. Ik vind dat van negen uur naar bed met lekker leesmateriaal ook een heel goed idee!
en nu mijn geluksmomentjes:
- Als de kinderen samen spelen en de slappe lach hebben
- als ik aan het werk ben (geef les) en het loopt allemaal als een trein.
- als ik een avond alleen thuis ben en ik kan lekker een heeeele foute film kijken en net zoveel snoepen als ik zelf wil.
- Als ik iets leuks voor mezelf koop (al is het maar een nieuwe onderbroek…)
- Als ik 's avonds nog even bij de kinderen ga kijken als ze slapen.
- Als de kinderen schoongewassen in hun pyamaatjes bij papa op de bank zitten die ze dan voor de 100ste keer hetzelfde verhaaltje voorleest, en ik ga er lekker naast zitten ook al is de keuken nog een puinhoop…
- Als ik mijn oudste ophaal van de peuterspeelzaal en ik zie hem heerlijk vrolijk spelen, tot hij mij ziet en me blij in de armen vliegt.
*Als ik wakker word en ik merk dat ik de hele nacht door heb geslapen (en er ook geen muggen waren).
Wow… goede les voor mezelf, ik heb meer geluksmomentjes dan ik dacht…
Sterkte er mee, en vergeet niet "this too shall pass!’
Groetjes,
LaBruja
Mijn kleine geluksmomentjes:
- als de kinderen keihard gillend op me afstormen als ik ze ophaal van het kdv
- als mijn zoon liedjes aan het zingen is
- mijn dochter die op de bank kunstjes aan het doen is of op de bank aan het dansen is
- als ze allebei op mijn vriend afstormen als hij thuiskomt en in zijn armen springen en hoe hij ervan geniet
- als ze net in hun bed liggen, mijn vriend bij mijn dochter zit en ik even de woonkamer voor me zelf heb
- met de kinderen in bad
- nog beter: alleen in bad
- als ze elkaar zomaar een knuffeltje geven
- als mijn dochter lekker zit te tekenen
- chocola eten
- als mijn zoon heel lief pappie tegen me zegt en me een knuffel geeft
- als ik met mijn familie bij de rest van mijn familie ben
- als ik op mijn werk wat af heb gemaakt
- als iedereen het huis uit is en ik nog 1 kopje koffie drink voordat ik naar mijn werk ga
- als ik in de herfst 's avonds buitenloop en de geur van open haard ruik
- vers brood (zo vers dat het nog warm is)
Heel herkenbaar hoor, je verhaal. Ben er ook volop mee bezig (en dan hebben we er hier maar 2 ipv 4!). We werken allebei wisselende diensten en doen het zo dus zonder kinderopvang of oppas.
Wat hier ontzettend geholpen heeft:
- een heel uitgebreide huishoudlijst, ieder klusje apart uitgeschreven van boven naar onder. Inclusief het aanpakken van bijv. doorgeefkast, badkamerkast, kast slaapkamer kleine meid, echt alles staat erop. Dan overleg met manlief hoe vaak hij vindt dat dingen moeten gebeuren. Ik vind opruimen belangrijk en hij schoonmaken. Dus op een lijst zodat ik niet vergeet schoon te maken en hij niet vergeet op te ruimen. Op die maandlijst van links naar rechts de cijfers van de datum. En dan ieder karweitje inplannen (blauw blokje van maken bijv). En de karweitjes echt zo klein mogelijk maken (bijv wc schoonmaken beneden). Zodat ze over het algemeen in 15 min klaar kunnen zijn. Die lijst werkt voor mij SUPER. Gewoon het gevoel al dat die lijst er hangt, dat er over nagedacht is, dat het georganiseerd is. Dat ik er overdag bij m’n kindjesdingen niet meer over hoef te denken, maar simpelweg een paar uitvoeren en afvinken.
- In weken dat manlief veel lange werkdagen heeft, komt (op verzoek!) m’n moeder dagelijks een uurtje. In dit uurtje kan ik even doen wat ik wil. Soms is dat strijken, soms is dat douchen, soms ik dat dweilen, soms koken, altijd is het een uurtje rust aan m’n hoofd. Daar knap ik dan zo van op, even die time out. Ze kwam altijd rond 15.30 uur en dat was ook een rustpuntje in de dag om naar uit te kijken.
- Klusjes waar ik me aan erger en aan blijf ergeren zolang ze niet gebeurd zijn, probeer ik als eerste 's ochtends te doen (met behulp van Kaylan en Dora op de tv). Dus om 08.30 uur sta ik soms aardappels te schillen, paar kleertjes te strijken, als een gek boven te dweilen.
- Dan heb ik ook de rust om even lekker te zitten en met de kindjes te spelen (daar moet ik mezelf ook toe dwingen, anders blijf ik rondstuiteren in huis).
- Vooruit werken, ten allen tijde. 's Avonds al kleren klaarleggen voor mezelf en kids. Boterhambordjes klaarzetten. Brood uit de vriezer. Luiers die klaarliggen, stapel boven en beneden. Bedenken wat we eten. Voor mezelf bedenken wat ik ga eten, ook tussendoortjes enzo.
- En bijv voor deze week heb ik “doorgeefkast huiskamer” op m’n lijst staan. Dan doe ik iedere dag een plank. Volgens de methode van Fly Lady (google maar, of zoekfunctie op dit forum). Eerst sorteren op ‘weg’ en ‘bewaren’. En inmiddels ben ik halverwege met een flitsend plakplastic eroverheen (met medewerking van manlief, die een klusje verdeeld over 5 dgn ook wel makkelijk vindt!). Klusjes opdelen in blokjes van 15 minuten.
- Voor mij: rond 10.00 en rond 15.30 even naar BUITEN, weg uit het huis, weg vanuit die 4 muren. Soms fietsen met de kindjes, soms wandelen, soms naar mijn oma (en ik dan daar ook krantje lezen)
- 's Avonds in bed steevast 15 min (of langer als er nog wat energie) LEZEN. Gewoon om jezelf te verwennen. Ook als ik al omrol van de slaap.
- Ennnn je bent al ervaringsdeskundige, dus hoef ik niets te zeggen over ontzwangeren en onthormonen enzo hè
.
Oja en dingetjes doen die je zelf errug leuk vindt en daar de kindjes bij meenemen:
- Dat ene boodschapje halen dat helemaal voor jezelf is (dat nieuwe boek, die krultang, dat ene chocoladebroodje).
- Manlief vragen op de fiets naar het werk te gaan, zodat ik met de auto op pad kan. Enkel autorijden is al heerlijk. Langs bij oma in de stad.
- Met enkel die van 3 de stad in, lekker wat drinken en een paar winkels bekijken met kleren en dan ook een paar met speelgoed. Heerlijk :inlove:
geweldig cell, volgens mij ben jij juist een ontzettende leuke moeder! Als ik zo her en der lees.
Hier werk ik idd ook met een planning heerlijk en gewoon goed voor mij.
Ik heb zelf drie mannetjes van bijna 5, ruim 3 en 1,5.
Het is gewoon druk met een aantal kleintjes en de ene keer lukt het en de andere keer loopt je planning in de soep. Dat werk ik dan 's avonds of de volgende dag bij.
Ik word rustig als het netjes en schoon is in huis dus daar werk ik aan.
Mijn geluk haal ik vooral in het naar bed brengen van de jongens dus eerst in bad of onder de douche, gezellig boekjes lezen, zingen dan danken voor de dag die we gekregen hebben.
Ik heb een man die eigenlijk ook veel weg is, zelfstandig ondernemer, doet een studie en zit in de kerkenraad dus heel veel rust ook op mijn schouders ook omdat hij dingen ook gewoon niet ziet. baal er ontzettend van dat ik elke ochtend de troep die hij achterlaat op moet ruimen :evil: .
Ikzelf probeer 's avonds het huis weer netjes te hebben en alvast de kamer te stofzuigen zodat ik de volgende ochtend ‘rustig’ kan beginnen. Ik sta ook vroeg op want wil de jongste gebadderd hebben voordat we de grootste naar school brengen. op de terugweg ga ik altijd gezellig met de jongste twee eendjes kijken.
Dan ga ik thuis aan de slag, oh ja ontbijtboel wil ik ook al weg hebben voordat we naar school lopen, zodat ik zodra ik thuis ben aan de slag kan.
Meestal is dan de 1e was klaar zodat ik die op kan gaan hangen.
halverwege de ochtend lekker drinken met een koekie en de jongsten zijn ook weer blij.
Daarnaast heb ik aardig wat nevenactiviteiten waar ik voor een groot gedeelte mee ga stoppen, omdat me nu de tijd ontbreekt voor echt gewoon wat tijd voor mezelf.
Doe mijn best, maar echt lukken :roll:
Zit denk ik ook gewoon tegen Peter zijn verjaardag aan te hikken… kinderfeestje daarna (t liefst zou ik zeggen… geen feestje :shifty: )
Maar goed, daarna is het als het goed is wel weer even rustiger.
Hier ook nevenactiviteiten die me eigelijk gewoon teveel zijn.
Ik wil enerzijds graag veel doen voor school, maar anderzijds begint dat nu tegen me te werken.
Ben ook graag bezig met ons huis, vind het erg leuk om nieuwe dingen te bedenken en uit te voeren voor ons interieur. Maar ik voel dat ik nu zit te schipperen tussen de drang daar mijn energie op te storten (iets waar ik altijd erg gelukkig van word) en het feit dat ik dan meteen met zoveel andere zaken in het gedrang kom…
Zo heb ik dit weekend lekker de hal een nieuw kleurtje gegeven, heerlijk om te gewoon nergens aan te hoeven denken en stomweg te schilderen. Snel resultaat en geniet er nu al van.
Maarrrrr… de was is nu dus niet gedaan en het gevolg is dus wel dat ik morgen 4 wassen extra mag wegwassen die nu zijn blijven liggen.
Daar baal ik dan zo van he… echt zo’n gevoel… hemel, blijft er dan nergens tijd voor mij om de dingen te doen die ik leuk vind… en schilderen vind ik dan dus erg leuk he :shifty:
Nouja, ga zo maar aan die was vast beginnen dan, Ruud zou koken vanavond, dus ik heb nog wel even tijd. Maar poeh… vind die balans vinden wel erg moeilijk…
Dat is ook gewoon echt lastig… ik vond die balans pas toen de jongste naar de psz ging en ik twee ochtenden in de week ‘kreeg’.
Ik baal daar ook wel onwijs van als ik zoiets doe als schilderen, of de schuur uitmesten, dat daarna de rest meteen onwijs achterloopt. Heel frustrerend.
hoe is het nu?
Hier is eht vakantie en lekker rustig maar vanaf maanag "moeten"we weer. Ik denk dat ik de jongste dan thuis laat (als het goed is slaapt ze dan). ben benieuwd, zie er wel weer tegenop.
Klinkt echt als overspannen inderdaad. Komt me wel een beetje bekend voor. gelukkig heb ik toen ook op de rem getrapt. Ook al is het moeilijk te bedenken hoe dat te doen in je hoofd. Want daar ging het in mijn geval om. misschien ook bij jou?
Ik merkte op den duur ook dat ik dingen MOEST van mezelf. Als het niet gedaan was, bleef het in mijn hoofd rondhangen…dat moet nog, dat moet nog…En kon ik het beter direct doen, zodat ik er vanaf was. Maar dat was niet zo, want ik bedacht weer nieuwe dingen.
Dus heb ik zelf bedacht. (jaja :lol: ) wat is echt nodig? ok, dat doe ik. En nu richt ik me weer op de kinderen.
Daarbij dacht ik vooral: heb ik er vroeger wat van gemerkt dat de vloer een keer niet gestofzogen (stofgezuigd? :think: ) was? NEE
Heb ik een keer gemerkt dat het aanrecht niet leeg was? NEE!
Ik lees bijvoorbeeld bij jou:
en de badkamer een grote beurt (dus ook de vloer, doordeweeks doe ik het met de franse slag)
Ik doe het 1x in de week met een franse slag en 1x in de maand grondig. Is maar net hoe je er tegenaan kijkt en wat je belangrijk vindt.
Maar dat neemt niet weg dat ik heel goed begrijp hoe je je voelt hoor.
Succes! :thumbup:
gr. Nienke
ps: over geluksmomentjes…ik realiseerde me laatst dat ik ´s morgens als we naar school moeten altijd snauw naar mijn dochter (ze schoot niet op, luisterde niet). Ik dacht, wie wordt hier gelukkig van? ik niet, mijn dochter niet. dit heb ik veranderd, ik snauw niet meer waardoor mijn dochter ook liever is. Naar school lopen en samen kletsen is nu veeel leuker!
geluksmoment elke dag voordat ik op bed ga en bij mijn mooie zoon ga kijken hoe lief hij ligt te slapen daar word ik echt intens gelukkig van.
Misschien als het budget het toelaat een hulp in de huishouding al zal het maar 1 keer in de 2 weken zijn voor de grote dingen.
Geeft je wel een beetje rust.
@Cell wrote:
whahahahaha
" knoop haar vast in de kast" :lol: t arme kind…
knoop haar vast in de kar moet dat zijn…
in een babyschaaltje, riempjes om… :thumbup:![]()
Hahahaha, ik moest ook al zo lachen… :lol: ! Arm Suusje…
Graag gedaan trouwens :-* !!