Na aanleiding van andere topics begin ik toch ook maar even een voor onze situatie.
Mijn dochter wordt volgende maand 4 en ze is nu zo’n 88 a 89cm (maat 92 zit meestal goed maar vaak kan ook maat 86 nog). Ze zal iets van 12 a 13kg wegen. Het is een klein pittig ding. Ik vind haar wel mooi in proportie. We eten over het algemeen gezond en het is ook wel een lekkerbek al eet ze geen grote porties.
Maar ze groeit dus echt nauwlijks. :think: Ze is in een jaar tijd van maat 80/86 naar 86/92 gegaan.
Ze wordt ook altijd veel jonger geschat en dat zorgt nog wel eens voor verbaasde blikken. Ze had er nooit zoveel last van maar nu begint ze het wel steeds vaker op te merken.
Haar vriendinnetjes zijn of een (half) jaar jonger of inmiddels een kop groter. Straks gaat ze naar school en het is gelukkig een jonge groep (de oudste is in sept. 4 geworden) maar ze zal ook daar het kleintje wel zijn.
Ik weet eigelijk niet of ik me er zorgen om moet maken? :think: We moeten ook nog een keer naar het CB, maar geen idee wanneer. Het gekke is dat ze bij het CB nooit een probleem zagen terwijl ze dat bij mijn oudste wel erg hadden, bij nr. 2 werd alles gelijk afgedaan als “dat hoort bij jullie” :think: .
ons meisje is ruim 3 en 98 cm en 13,4 kilo…
erg licht dus voor haar lengte. toevallig bij cb geweest van de week en zij vonden haar er goed uit zien en hadden neits aan te merken op haar gewicht.
jullie meisje is idd klein, maar hoe lang ben jij en je evt partner.
Ik ben 1.76cm heb overgewicht (o.a. door een medische oorzaak) en haar vader zal zo rond de 1.80zijn en is tenger van postuur.
Mijn zoon (6,5jr, 17kg en 15cm) kampt met ondergewicht.
Marite, herkenbaar hoor. Kaylee is ook klein en fijn, qua gewicht woog ze minder dan SL rond die tijd, maar ze was wel langer (en niet in proportie dus, ze heeft behoorlijk ondergewicht…).
Ik ben toendertijd met Kaylee wel naar de kinderarts gegaan, omdat ze wel veel at, maar niet aankwam. Daar is weinig uitgekomen, aan verschillende bloedwaardes kon de ka toen wel zien dat Kaylee haar lichaam alles op alles zette om te groeien en dat haar dat ook veel moeite kostte, maar er was niets alarmerends aan de hand. Ik ben wel blij dat we toen naar de ka zijn geweest, zodat een medisch probleem gewoon uitgesloten kon worden.
Ondertussen zit ze in groep 2, is ze ook nog eens een jonge leerling in groep 2 en is ze dus dik een kop kleiner dan de meeste kindjes in haar klas (ze zit nu in kledingmaat 98, soms 104, beetje afhankelijk van wat het is).
Ze heeft er een tijdje terug best last van gehad, dat ze vrij vaak zei van “tgoh ik ben wel klein he mama”, maar ook dat ze erg verdrietig werd van kleren die gewoon niet passen (omdat ze zo tenger is, zakken zelfs broeken met knoopsgatelastiek haar letterlijk van de kont). De laatste tijd hoor ik haar daar weer niet meer over.
Ik was zelf ook altijd de kleinste van de klas (en nu ben ik nog klein hoor, 1.59) en dat heb ik altijd verschrikkelijk gevonden Maar ik verwacht ook niet dat mijn kinderen supergroot zullen worden (Jayden is ook klein en fijn voor zijn leeftijd). Ik heb me om haar lengte ook nooit echt druk gemaakt, om haar gewicht wel en dan vooral omdat ze gewoon niet in proportie is.
als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even contact met het CB opnemen.
onze 3e was met de 2 jaars controle op het CB 86 cm lang en 12 kilo en een beetje.
Zelfde verhoudingen dus zo’n beetje als jouw meisje, maar wel een stuk jonger natuurlijk. De verhoudingen zal dus niet zoveel mis mee zijn, maar groot is ze zeer zeker niet.
Helemaal niet omdat ze tegen ons zeiden dat ons kereltje al niet aan de lange kant was/is voor zijn leeftijd. Zal een jongen misschien iets langer ‘moeten’ zijn over het algemeen, maar dan nog …
Onze 6,5 jarigen schelen ook wel… die van ons is denk ik ergens tussen de 125 en 130 en 20/21 kilo.
mijn dochter van nu bijna 6 is ook zo’n vlieggewichtje.
toen ze net op school begon zat ze in maat 92 inderdaad.
Ze was echt het ukkie van de klas.
Ondertussen heeft ze 2 groeispurts gemaakt en is ze bijna de langste (van de dames) in de klas met haar 1meter 20 alweer.
Kwa gewicht blijft ze achter…en behoorlijk ook. Ze weegt nu krap aan 18 kilo (als ze niet ziek is want dan keldert het lekker weg).
Onze kinderarts was er van overtuigd dat zo lang ze levendig is, speelt, rent en doet dat er geen zorgen moesten zijn (makkelijker gezegd dan gedaan hoor)
En daar probeer ik me maar aan vast te houden!
Mijn zoontje is ruim 4 en verleden 2 weken geleden zijn de oudste kleuters naar een oudste kleuterklas gegaan omdat de klas te groot werd. Nu zitten er dus nog 14 jongste kleuters en het ziel mij op dat die toch nog wel erg klein zijn. Met die grote er bij valt het niet zo op ofzo :think:
Mijn zoontje wordt in mei 5 en heeft maat 98 en 104 is echt nog te groot. Toch zijn er echt wel kinderen die kleiner zijn en die hebben dus waarsdchijnlijk maat 92. Toen hij begon op school had hij dat ook overigens. Daar zou ik mij dus niet zo’n zrgen over maken. als kinderen wel goed eten zou ik mij sowieso niet zo snel zorgen maken hoor, je kunt er toch niks aan veranderen dan.
Een vriendin van ons heeft ooj 2 hele kleine kindjes en die zijn wel bij de dietiste geweest. De kinderen krijgen via haar een soort “krachtvoer” hier zitten dan meer vitamines/mineralen e.d. is maar heoven ze mindern van te eten. Deze kindjes eten ook niet zo veel.
Als je je zorgen maakt zou ik idd. naar de ha gaan en ect naaar de ka.
Mijn meisje is nu 3,5 jaar en heeft van boven maat 92/98 en van broek maat 98.Ook zij groeit niet zo heel hard.
Mijn zoon is 11,5 en hij is maar 1,35 lang en weegt zo’n 30kg…hij is echt een ukkie en het is ook gebleken uit onderzoek dat zijn botleeftijd veel jonger is…van een 8 a 9 jarige.
Hij is afgelopen jaar ook maar 2,5 cm gegroeid…vindt ik echt veel te weinig…maarja je doet er weinig aan.
mijn oudste zoon is nu ongeveer 123 cm en 24,4 kg ( 6jaar, 8maand )
mijn jongste is nu 77 cm en ongeveer 11 kg (14maand)
edit cb boekje van oudste er bij gepakt :3 jaar 10maand : 104 cm 18.4kg
en hij was met 14 maand 78,5 cm en 11kg dus ongeveer gelijk als de jongste
mijn dochter is ook klein maar fijn. Nu is ze bijna 6 en 1.08 en 17 kilo (kledingmaat 110/116 en broeken 104) Ze heeft ook heeeeel lang rond de 86/92 gezeten en ineens kreeg ze een groeispurt en heb ik 98 niet meer hoeven kopen
Volgende week een afspraak bij de GGD (vervolg van consultatiebureau) voor haar 5 jaar afspraak. Ben benieuwd. Ze is trouwens wel een keer tussendoor geweest voor een extra weeg/meetcontrole, maar toen had ze net de spurt gehad dus was alles goed.
Zoals al eerder gezegd is het belangrijkste dat de verhoudingen goed zijn en ze goed eet en drinkt en beweegt.
Elise word ik augustus 4 en is nu zo’n 96 cm en zal bijna 14,5 kilo zijn ongeveer.
Met consult van 3 jaar was ze 94 cm en 13,8 kilo, dus ook niet erg lang. Ze draagt qua broeken 92, shirtjes wel 98.
Tja, wat doe je eraan als ze niet zo hard groeien, niets toch? Als ze maar blijven groeien zal het goed zijn toch :think:
Als ze erg klein zijn en onder andere een zware stem hebben, dan kan dat duiden op een hormonaal probleem! Ik zou voor de zekerheid een verwijzing vragen voor de kinderarts om iets lichamelijks uit te kunnen sluiten.
Wat zou je zorgen gaan maken er aan toevoegen??
Het is nu eenmaal zo, en je doet er niets aan. Wanneer je dochter gewoon gezond is, en wel iets groeit , dan doen ze er toch niets mee…
En anders gewoon een keer bij de ha vragen, of er niets achter zit.
Hier het zelfde probleem…Melissa is 5 en een half… ze is 107 cm en 14.5 kilo… we moesten naar de schoolarts en die heeft me doorverwezen naarde HA omdat ze zich wa zorgen maakt…
Melissa is daarentegen nooit ziek, van daar dat ik me ook geen zorgen maakte… vond het hoog uit vervelend voor haar omdat ze de kleinste is van de school…en ze vraagt dus vaak waarom.
Melissa is geen grote eter, lust alles wel (behalve paprika) maar eet gewoon maar 3 happen of zo savonds…
Ik ben met haar naar de HA geweest gister en we hebben een doorverwijzing voor de KNO arts, daar kan ik 6 mei heen, haar amandelen waren enorm groot, en vermoedelijk eet dat gewoon nie prettig… k hoop dat dit de ommekeer zal zijn, er vallen nu ook wat dingen op zijn plaats, zo is ze dus ook heel vaak schor…en ontzettend vaak verkouden…
mijn zoontje is pas 2 geworden en is 82 cm.
toen ik op cb kwam kreeg ik wel te horen dat ik over een half jaar een extra controlle voor hem krijg en als hij dan nog zo weinig is gegroeit worden we doorgestuurd naar de kinderarts.
hij is in 1 jaar 5cm gegroeid dat is dus eigenlijk net niet 1 maatje.
ik heb dus ook zomerbroekjes in de kast liggen die hem vorig jaar te groot waren en nu nog steeds te groot zijn.
hier een dochter die in juli 8 wordt
is van der 4de tot ongeveer 5,5 ook nauwelijks gegroeid
maar met 5 jaar en een beetje werd bij haar diabetes geconstateerd dus dat was hier de reden van het niet groeien
ze is nu bijna 8 dus en is 1.12 en weegt 17kg
dus nog steeds erg klein
Marite, ik heb hier ook zo eentje met dezelfde maten, maar dat wist je al he Bij ons is het genetisch bepaald dus…
Ze heeft altijd onder alle curves gezeten 8) , maar zolang ze die van haar zelf volgde was het goed :thumbup: