klein dorpsschooltje

Zijn er kokkers die hun kinderen op een klein dorpsschooltje hebben ingeschreven. Ik ben zo benieuwd hoe het hen bevalt. Wat zijn de voor en nadelen van meerdere combinatiegroepen enz…



Ons spreekt het erg aan. Niet dat hele massale, veel aandacht en leren van elkaar.

Of een school goed is ligt meer aan de leerkracht die voor de klas staat. Mijn oudste dochter heeft hier in het dorp op school gezeten. Sommige groepen waren samen, sommige groepen waren alleen. Lag aan het aantal leerlingen. Alleen groep 3 had een hele goede docent en dat jaar was leuk. Ze heeft in de stad op school gezeten. Grote school, fantastische docent. Nu zit ze weer op een kleinere school. Combinatiegroep en een fantastische docent. Ik vind het wel heel prettig dat ze nu in een kleinere klas zit, minder leerlingen. Die hele grote klassen vind ik maar niks.

hier zelf geen ervaring, maar mijn (achter)neefjes gingen wel naar een mini dorpsschool.

3 lokalen waar alle groepen in zaten!



combi groep 1/2

combi groep 3/4/5

combi groep 6/7/8



Vooral de middenbouw was lastig/moeizaam.

Bij de kleuters geen probleem, zie je op veel grote scholen ook dat dat gemengd is. Bovenbouw redt zichzelf al heel behoorlijk en kan best aan het werk zijn terwijl er uitleg is voor de andere groepen, maar beide neefjes hadden met name in groep 3 en 4 ‘problemen’ met de samenstelling van de groep (en dat was eigenlijk ook wel de ervaring van meerdere ouders, alleen school had ook letterlijk geen ruimte om een groep apart te zetten… lokalen zaten dus al vol, maar een ‘klas’ bestond uit 6/7 kindjes ofzo).



Het is ook best heel veel gevraagd vind ik zelf van kinderen van 6 voor wie het hele schrijven, lezen, rekenen aanleren ontzettend inspannend is om dat ook nog eens groot deel van de tijd zelfstandig te doen omdat meester/juf niet beschikbaar is omdat er uitleg gegeven wordt aan groep 4/5.



In een ‘gewone’ groep 3 is juf/meester ook niet altijd op stel en sprong beschikbaar, maar is dan niet andere stof aan het uitleggen waardoor je je wel kan concentreren op je werk en er misschien samen met een groepsgenootje wel uitkomt.



Voor hun waren er eigenlijk geen alternatieven in de buurt, maar mijn neef en nicht hadden die jaren toch het liefst in losse klassen gezien.

Ik heb zelf op een dorpsschooltje gezeten. Er waren 4 lokalen en 1 gemeenschappelijke ruimte. In elke klas zaten dus 2 groepen.

Ik heb het nooit storend gevonden dat er 2 groepen in een klas zaten. Sterker nog, ik vond het niet meer dan normaal. Er zaten in elke groep maar een stuk of 10 kinderen, dus zaten er eigenlijk nooit meer dan 20 kinderen in een klas. Qua aandacht prima te verdelen. In de bovenbouw zaten er soms maar 6 of 7 kinderen per groep en dus rond de 14 kinderen per klas!

Ik heb het altijd een fijne, veilige school gevonden en heel gezellig. Alle kinderen kennen elkaar en alle juffen en meesters ( in mijn geval 4 dus en de meester van gr 7 en 8 was ook meteen de directeur :mrgreen: ) kennen alle kinderen ook.



Ik kan je dus geen ervaring vertellen als ‘ouder’. Hier zitten alleen grote (in mijn ogen dan :wink: ) basisscholen in de buurt. Dat was mijn enige zorg toen mijn dochter naar de basisschool ging. Wat veeeeeeel kinderen! :shifty:

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Hier zullen de groepen ook uit max 10 leerlingen bestaan. Nog een paar maanden…

Hier zit de oudste ook sinds mei op een ‘dorpsschool’. Er zitten ongeveer 100 leerlingen op (kan ook iets minder zijn), en er zijn 4 klassen. Het is een openbare school, maar gebaseerd op het Jenaplan, en dat uit zich in bijna alles.

Wij vinden het (tot nu toe :wink: ) een heerlijke school. Dochterlief ook, die baalt stiekem zelfs een beetje als het vakantie is :wink:

Voordat ze naar school ging was ons grootste struikelblok van een kleine school: wat als ze niet binnen de groep past? Dan heb je toch minder snel aansluiting bij andere kindjes enzo. En ook: wat als de juf niet bevalt? Dan zit ze daar toch 2 jaar ‘aan vast’. (hoewel alle klassen sinds kort wel 2 juffen hebben). Maar: het is zo’n heerlijke groep! Heel hecht, en iedereen respecteert elkaar. Verder kende heel de school onze dochter ook al voor de zomervakantie :mrgreen: De juffen zijn, voor zover we ze nu kennen, ook allemaal geweldig.



Kindjes op deze school leren van elkaar, de groten helpen de kleintjes áltijd. 't Is allemaal heel hecht, heel knus.

Ow en wat ook een voordeel is: stel je kind zit in groep 4 en loopt wat achter met lezen: dan mag ie ook meedraaien met groep 3! Loopt ie vervolgens voor met rekenen, mag ie meedraaien met groep 5. Alle klassen hebben op hetzelfde moment hetzelfde vak.



Verder heeft onze school 4 verschillende in- en uitgangen; de kleuters worden dus ook niet onder de voet gelopen door de kinderen uit groep 8. (hoe anders is dat op de andere school in ons dorp, daar stormt iedereen tegelijk naar buiten). Kleuters moeten in een rijtje gaan staan als ze naar huis gaan, en de juf laat ze niet eerder ‘los’ dan voor er oogcontact met degeen die ze ophaalt is geweest.



Wat ik het prettigste vind aan een ‘dorpsschool’ is toch wel dat er naar je kind gekeken wordt, dat ie geen nummer is…











Maar: kan me de ‘negatieve’ dingen die Marije noemt wel voorstellen. Daar zaten wij ook een beetje mee, maar we zijn er ondertussen wel achter dat daar op onze school goed mee omgegaan wordt. Is ook de ruimte voor; er zitten regelmatig groepjes apart met dyslexie of met kindjes die wat meer uitdaging nodig hebben.

Denk dat het per school verschilt hoe er op ingespeeld wordt, en op sommige scholen is er geen mogelijkheid voor. Maar dat hoeft niet per sé met een grote of een kleine school te maken te hebben lijkt me.