Hai,
Ik ben dus gister door de juf van Saar gevraagd om haar Klassenmoeder te worden…
Ik heb geen idee wat dat nou inhoudt…
Wie weet dit???
Lijkt me wel leuk, want ik mag sowieso met alle schoolreisjes mee… maar daarnaast zal er toch wel meer aanhangen???
Bij Anne op school houdt dit ook in dat je alle luizencontroles doet (hier na iedere schoolvakantie en indien er luizen zijn weer 2 weken daarna, totdat de klas luizenvrij is). Meegaan met uitstapjes, klas versieren als er iets is, bij alle extra activiteiten/feesten erbij zijn oa carnaval, pasen etc. er wordt al vanuit gegaan dat je in elk geval als klassenouder dus ook chauffeur bent als ze ergens naartoe gaan. Dat is het hier geloof ik zo n beetje. O ja, en de bekers elke maandag afwassen van de kinderen in de klas.
Nou, allemaal dingen die ik niet erg vind om te doen!
Luizen is ff wennen, denk ik…
Bekers hoeven ze neit af te wassen, die hebben ze niet…
Ben benieuwd!
Vind het wel heel erg leuk om betrokken te zijn bij haar klas en school!
Ze is en blijft mijn enige, dus wil ook deze periode heel hard meemaken!!!
hier is een klassenouder verantwoordleijk ervoor dat er genoeg ouders geregeld wordne bij uitjes ed. Zoals een middagje ijsbaan ofzo! en als ondersteuning bij bijzondere activitetiten!
Ik denk dat het bij iedere school weer anders is. Ik zou even bij de juf vragen wat het precies inhoudt. Bij mij op school is de klassenouder de schakel tussen de juf en de andere ouders. Zij schakelt dus op mijn verzoek ouders in voor activiteiten via emails of briefjes. Ze mag natuurlijk ook zelf komen helpen,maar ook andere ouders inschakelen. Daarnaast regelt ze de juffenverjaardag en helpt ze bij sinterklaas ed. Bij Noud op school zijn er 4 klassenouders die samen helpen bij activiteiten, luizen kammen, sinterklaaskadootjes inpakken enzov. Bekers wassen ed doen wij daar weer niet…
Ik ben klassenmoeder bij merijn. dat houdt tot nu toe in dat ik help met versieren van de klas indien nodig, het weer weghalen ervan. Assisteren bij uitjes bijv. onlangs brieven posten ivm project post. Of meegaan naar de kerststal met kerst.
Als de juffen jarig zijn, dan moeten wij zorgen dat er geld ingezameld wordt en een cadeautje verzorgen.
Helpen met pannenkoeken bakken in de klas onlangs etc etc…, helpen bij het voorleesontbijt. En je fungeert beetje als spreekbuis tussen de ouders en de juf in geval er iets te regelen is bijv…
Allemaal leuke dingen dus en je krijgt zo de mogelijkheid om een kijkje in de klas te nemen tijdens het gewone lesgeven.
Ik hoop het volgend jaar weer te doen
Ja, zoals Jet het beschrijft klinkt wel een beetje zoals een andere moeder van school laatst!
OOk van dat aanspreekpunt tussen juffen en ouders enzo!
Ik ga het sowieso doen, vind het veels te leuk!
Voel me zelfs beetje vereerd!!! :oops:
Wat jammer dat er scholen zijn die dan per klas een klassenouder hebben. Hier heeft iedere ouder/verzorger de gelegenheid om mee te helpen bij projecten/schooluitjes/gelegenheden e.d. en zeker bij Femke’s klas staan de intekenlijsten altijd heel snel vol, zelfs bij schoonmaken e.d.
De kleuterbieb wordt door 2 moeders, waaronder ikzelf, beheerd en geregeld voor 4 klassen; wij zoeken boeken voor de thema’s die in de klassen worden behandeld, halen boeken bij de bibliotheek wanneer nodig, repareren boeken e.d.
Ook heeft elke klas 3 moeders die bij toerbeurt verjaardagsmutsen maken.
Ik zou het echt niet leuk vinden als maar 1 ouder al die taken op zich krijgt en de andere ouders zo buitenspel gezet worden.
Oh, maar zo zit het niet!!!
Er hangen sowieso altijd intekenlijsten voor alles!!
Alleen is er dan 1 moeder (of soms 2) die de boel dan beetje coordineert!
Versieren van de school enzo, wordt altijd door een hele groep moeders en vaders gedaan!
Het is niet zo dat die ene klassenmoeder alles op zich neemt en de rest buiten spel staat!!!
Afgelopen dinsdag eerste ‘schoolreisje’ van onze groep. Gewoon met 5 ouders, ieder met een groepje uit de klas.
Hebben de taken onderling verdeeld!
Klassenmoeder is hier de klassenpot beheren, kaartjes sturen naar nieuwe baby’s of zieke kinderen, cadeau voor de jarige juf en het regelen van hulp bij de jaarfeesten (nu zijn ze dus mensen aan het regelen voor het verven/versieren van de paaseieren) en volgens mij ook het (mee)plannen van het schoolreisje.
Er zijn hier trouwens altijd 2 klassemoeders.
Voor de luizen is er een luizemoeder :mrgreen: .
@Maxime wrote:
Ik zou het echt niet leuk vinden als maar 1 ouder al die taken op zich krijgt en de andere ouders zo buitenspel gezet worden.
Wij zijn samen omdat ik werk en niet alle dagen kan inspringen. De andere moeder is fulltime thuis dus is wat flexibeler.
Ook hier regelen wij met activiteiten dat er jusit andere moeders komen helpen…
Maar helaas, het zijn altijd dezelfde. We hebben hier een paar maanden terug al een keer een topic over gehad hier op KOK dat er maar zo weinig ouders inspringen op school, die alleen maar meewillen met het schoolreisje en verder nooit willen/kunnen helpen.
Dat is niet alleen op scholen zo, maar overal in het leven!
Kijk maar eens bij verenigingen enz. of gewoon op je werk!
Het zijn altijd dezelfde mensen die iets organiseren of regelen.
Maar goed, als die zich ervoor opgeven heb je dus wel de gemotiveerde mensen te pakken…
Je kunt mensen immers niet verplichten…
En als ze er dan geen zin in blijken te hebben, is toch niet leuk voor de kinders!?