Klassen samenvoegen, waar op letten?

Nadat vorig jaar M.ilou in groep 5 is opgesplitst en in een nieuwe klas terecht kwam met maar een paar van haar vriendinnen, heeft ze nieuwe vriendinnen gemaakt en hebben ze nu een hele hechte groep.

Maar de klassen moeten alweer gesplitst worden, omdat er van 3 groepen 6 van 20 kinderen naar 2 groepen 7 van 30 kinderen moet worden gegaan (geldgebrek).

M.ilou heeft 4 vriendinnen, ze zijn echt heel stabiel, rustig en respectvol naar elkaar en de rest van de klas. De meiden hebben ook een goede invloed op de wat drukkere kinderen in de klas (aantal kids met problematiek), dat zien we als we soms stiekem meekijken. Ze doen dan een spelletje en laten anderen meteen meedoen.

Nu komt het: ze mogen maar 3 namen opnoemen! Dus dan vraag je aan een groep hechte vriendinnen of ze 1 van hun 4 vriendinnen niet opnoemen. Echt buikpijn bij alle 5, zonder uitzondering.

A.s. maandag is er een informatie avond hierover.

ik zoek dus tips, wie kan me helpen? wat moet ik vragen, wat moet ik vooral niet doen?

Alvast bedankt voor de input

wat raar dat ze zelf mogen meekiezien… :shock:



en het probleem zal elk jaar wel zijn dat ze in een nieuwe klas komen,

met nieuwe kinderen ect…



maar ik zit echt te lezen huh :think: mogen ze zelf namen noemen?

die keuze kunnen ze toch niet zelf maken?

Ik zou 4 namen noemen. Soms moet er ruimte voor uitzonderingen zijn.

Ook zou ik het bij de juf aangeven en aanraden dat de andere moeders ook te laten doen.



succes.

@Madre wrote:

Ik zou 4 namen noemen. Soms moet er ruimte voor uitzonderingen zijn.

Ook zou ik het bij de juf aangeven en aanraden dat de andere moeders ook te laten doen.



succes.


idem :slight_smile:

@eisblume wrote:

@Madre wrote:
Ik zou 4 namen noemen. Soms moet er ruimte voor uitzonderingen zijn.

Ook zou ik het bij de juf aangeven en aanraden dat de andere moeders ook te laten doen.



succes.


idem :slight_smile:




en ook heel saai sluit ik me hier bij aan.



Hier mag je bij plaatsing op school ook een voorkeur aangeven… en bij overgang naar groep 2 (dan worden 3 groepen 1 samengevoegd tot 2 groepen 2) mag je ook voorkeuren aangeven.

Die voorkeur kan niet altijd gehonoreerd worden, maar er wordt wel naar gekeken en bij onze oudste 2 is er bij het naar school gaan wel rekening meegehouden (onze 2e kwam zo bij 3 kindjes die in de 3 weken ervoor van de psz af waren gegaan in de groep en zo had hij direct al een aardig bekend groepje).



Hoop dat de school hiermee rekening houdt en zo’n hecht groepje samen laat.

De juf zal ook wel zien dat ze een goede invloed hebben op anderen toch?



Hier splitsen ze elk jaar, en kinderen worden daar wel erg flexibel van. Ze pakken het allemaal heel goed op, en worden steeds socialer naarmate ze ouder worden :thumbup:



Ik begrijp wel dat het vervelend is. Heel vervelend zelfs. Daarom zou ik doen wat MAdre ook al zegt, en benadrukken dat de meiden ook een goede invloed hebben op de klas.



En…als de school hen toch uit elkaar haalt…het niet al te negatief brengen naar je dochter. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, en het is niet altijd fijn, maar wel weer een leermoment.



Sterkte :hug:

Bedankt voor de tips: we zullen inderdaad aangeven dat ze gewoon bij elkaar moeten blijven. De kinderen hebben zelf ook al tegen de juf gezegd dat ze bij elkaar willen blijven en dus 4 namen gaan opgeven.

Als ze via de computer moeten kiezen, kan dat dus niet, maar daar zijn wij dan voor. We zullen ook bij school aangeven dat ze dan beter standaard ieder jaar kunnen switchen, zodat het verwachtingspatroon dan anders wordt. Ze hebben tot en met groep 5 altijd samen gezeten en dan worden ze nu ieder jaar gewisseld.

Het is gewoon niet anders, we hopen wel dat ze de sociogram een beetje goed aanpakken, niet willekeurig alles bij elkaar gooien, maar ook kijken naar de dynamiek.

We gaan het zien.

Nogmaals: dank jullie wel.

ik mag aannemen dat de leerkracht ook zo professioneel is dat ze al gezien heeft dat jullie dochter een leuk vriendinnengroepje heeft en dat intact zal laten!

Wij moeten dit elk jaar op school doen en hebben een procedure opgesteld. Je mag me PB-en en dan leg ik het uit via de mail. :-*

Er is al een heel plan opgesteld (gisteren info avond gehad) en het is een vaststaand feit.

wij als ouders kunnen alleen een aantal zaken opgeven waar ze proberen rekening mee te houden, maar ze geven geen garanties.

Nou, het zal maar zo moeten, al verdiend het niet de schoonheidsprijs.

Jammer dat het al vast staat. Enerzijds begrijpelijk, want zoveel hoofden zoveel zinnen natuurlijk. Anderzijds ook een beetje "gemakkelijk"op deze manier.

Ik hoop dat het voor jullie dochter toch goed gaat uitpakken.

Ik heb er dit jaar als lk ook mee te maken. Wij husselen om de 2 jaar indien nodig. Dit jaar is het bekeken en is het dus nodig. Ten eerste, als je je in de leerkracht verplaatst, het is een hele moeilijke klus en je kunt het nooit helemaal goed doen. :wink:

Namen noemen zijn wij niet voor. sommige ki noemen duidelijk kinderen met wie ze omgaan, anders noemen ook verlangens. Wij kijken naar groepjes kinderen die bevriend zijn, meestal 2 a 3, maar als het er 4 zijn dan 4. Toch kun je bijv als het er 5 zijn echt niet altijd bij elkaar houden, er is zoveel meer van belang.

We kijken naar kinderen die uit elkaar moeten, kinderen die bevriend zijn, daarnaast naar niveaus, gedrag, gebeurtenissen in het verleden, jongens meisjes enz. We hebben nu van 3 klassen weer 3 nieuwe klassen moeten maken. We nemen 2 keer per jaar een sociogram af, maar niet met de vraag bij wie ze in de klas willen.

Zo hebben we bijv 3 klassen gevorm door steeds groepjes die bij elkaar blijven te plaatsen. Er wordt daarna nog tig keer opnieuw naar gekeken. Dan wordt er nog her en der gewisseld en bijvoorbeeld een groepje voor een andere groepje geruild en ga zo maar door.

Ouders mogen altijd melden wat ze kwijt willen en we proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Ik zou willen aan ieders wensen tegemoet te kunnen komen, maar dat kan niet, helaas.



Ik ga er vanuit dat je leerkracht zelf ook genoeg inzicht heeft dat groepje bij elkaar te houden of anders een goed twee en drietal ervan maakt?